Elegans Logo
MİCROSOFT FİRMASININ BAŞARISININ ARDINDA YATAN GERÇEKLER

Süreyya CİLİV - Microsoft Türkiye Genel Müdürü

A nkara Fen Lisesi'ni bitirdikten sonra, 1982 yılında University of Michigan'dan bilgisayar ve endüstri mühendisliği dallarında çift diplomayla mezun olan CİLİV, Harvard Business School'dan MBA derecesi alıp Amerika'da bilgisayar dünyasına girmiş. 1983 yılında Meta Graphics adında bir yazılım firmasının pazarlama müdürü olan CİLİV, 1987 yılında da NovaSoft şirketini kurmuş. 1996 yılında bu şirketi borsa dünyasına limitli şeklinde açmış, büyük bir firma haline geldikten sonra kendisi de o şirketin genel müdürlüğünden ayrılıp idari meclis başkanı olmuş ve bu görevi başka birisine bırakıp Türkiye'ye gelmiş. Eylül ayından itibaren Microsoft Türkiye Genel Müdürü olarak görevini sürdürüyor. Geçmiş 10 senelik tecrübelerinin Harvard'dan daha önemli bir yer teşkil ettiğini söyleyen CİLİV, konuşmasında Microsoft olarak başarılarının arkasında yatanları açıkladı.

CİLİV, ilk olarak "Focus"un, yani odaklanma meselesinin Microsoft stratejisinde çok önemli bir yer teşkil ettiğini söyleyerek, odaklanmada ilk örnek olarak Warren Buffet ismini gösterdi. Dünyanın en başarılı yatırımcısı ve şu anda Amerika'nın ikinci en zengin adamı olan Buffet'a 1956 yılında 10.000 dolar yatıranın 42 sene sonra bunun değerinin 100 milyon dolara çıktığını, Warren Buffet'ın 42 senelik iş hayatındaki ana tecrübenin sonucu olarak iki çeşit iş olduğunu gördüğünü, bunlardan bir tanesinin iyi, diğerinin ise kötü iş olduğunu belirtti. Bu şirketlerin başında iyi ve kötü yöneticilerin olduğunu, iyi işin iyi işadamlarıyla birlikte iyi sonuç verdiğini, ve başarının fırladığını, Microsoft'un durumunun da bu olduğunu, Bill Gates'in iyi işadamı olduğunu, kötü iş ve kötü işadamıyla sonucun çok kötü olacağını, kötü işte iyi iş adamı olsa dahi sonucun kötü olacağını, iyi işte kötü işadamı olsa bile işin iyi olacağını ve bu durumda bazılarının ortalıkta dolaşıp iyi işadamı olduklarını sandıklarını söyledi.

Dünyanın en değerli firmalarından General Elektrik'i son 10 senede 180 derece değiştiren insanın Jack Welsh olduğunu söyleyen CİLİV, onun da felsefe olarak, şirketlerinin kendi pazarlarında 1 veya 2 numara olmalarını beklediklerini, bir iki sene içinde bu durumda olmayan şirketlerin kötü işte olduklarına inanıp attıklarını, eğer başarılı olamazlarsa, yeni işadamı ile parayı kaybetmeyelim düşüncesinde olduklarını ifade etti. CİLİV, iyi iş nedir sorusuna verilen yanıtları ise maddeler halinde, şu anda rekabeti az, bugünkü pazarı çok küçük, pazarda hızlı büyüme potansiyeli olan, müşteriye ürün değil, çözüm satan, müşteriye uygun teklif yapan, maksimum değeri gelirler ve giderlerin farkıyla bulan, pazarda 1 veya 2 numara olabilecek, kopyalaması ve taklit edilmesi zor ürünler sunan firmaların yaptığı işler olduğunu belirterek yapılan araştırmalardan 1 ve 2 numaralı şirketlerin para kazandıklarını, 6-7 numaralı şirketlerin ise para kaybettiklerini söyledi. CİLİV, Microsoft'un neden kazandığını ve neden Microsoft ortağı olmanın iyi bir fikir olduğunu açıklarken; hedef ve odak noktalarının çok açık ve net olduğunu, bütün çalışanlar tarafından bunun bilindiğini, disiplinle uygulamaya geçildiğini, gerektiğinde işin değişebildiğini belirterek "bütün çalışanlar ayrı iş yapıyorlar ve yaptıkları işe konsantre oluyorlar." dedi.

Microsoft'un ilk odağının PC İşletim sistemleri pazarı olduğunu, buradaki ilk liderler olan; Apple, CPM ve Dos'un yerini şu anda lider olan Microsoft Windows'a bıraktığını belirtti. Ondan sonraki grupta kişisel üretkenlik araçları olduğunu, burada ilk liderin Lotus 1-2-3, Word Perfect olduğunu fakat buradaki arkadaşların hata yaparak, Windows pazarını anlayamadıklarını söyleyerek Windows'un ufak pazar olduğunu ama çok hızlı büyüdüğünü, şu andaki liderlerin Microsoft Office, Microsoft Excel ve Microsoft Word olduğunu ifade etti. Seattle'daki Microsoft'un merkezine gittiğinde burada her kişinin odasının ayrı olduğunu ve sessizlik içinde herkesin kendi konusuna konsantre olarak, odaklandığını gördüğünü söyledi.

Şu anda Microsoft'un yeni odaklandığı noktanın "Büyük Kurumsal Pazar" olduğunu belirten CİLİV, burada ilk liderin Unix sistemleri olduğunu, yeni liderin ise Microsoft NT sistemleri olduğunu ve veri tabanı pazarında ise ilk liderin Oracle olduğunu, şu an ise Microsoft'un kendi ürünü olduğunu, Internet'te de liderin tartışmasız Internet Explorer olduğunu söyledi. Microsoft'un hisse senetlerinin son 3 senede çok büyük değer kazandığını söyleyen CİLİV, veri tabanındaki rakipleri Oracle'ın başarısızlığının sebebini odaklamayı iyi yapamaması olduğunu belirtti. Son iki senede Netsacape'in hisse senetlerinin düşme kaydettiğini belirten CİVİL bunun da borsanın o şirkete olan geleceğe ilişkin güvensizliğini ortaya koyduğunu söyledi. IBM ve Microsoft karşılaştırmasında, Microsoft'un IBM karşısında 4.5 misli arttığını ifade eden CİLİV, Microsoft Solution Provider diye bir programları olduğunu, burada sırf iş ortakları ile olan satışının, 15 milyar dolar olduğunu ve yapılan bir araştırmaya göre her bir dolar için etrafındaki şirketlerin 9-10 dolar değerinde satış yaptıklarını söyledi. Microsoft'un tamamen yazılıma odaklanmış bir şirket olduğunu belirten CİLİV, "Biz ürün olarak iş ortaklarına da muazzam bir iş imkanı yaratıyoruz. Türkiye'de 3 sene içinde 500'e yakın firma bilişim teknolojisi dünyasında Microsoft'la iş yapıyor ve gelecek için büyük gelişme vaadediyor. Microsoftla birlikte daha da çok gelişme kaydedeceklerine eminim, çünkü bu firmalar bizi tamamen tamamlayıcı firmalar. Kurumsal çözümler için aranan yapı, donanım platformu, Microsoft platformu. Microsoft'ta yazılım ürünleri açısından toplam 10 tane ana bölüm ya var ya yok, onda da sadece altyapı ürünlerine konsantre olunuyor, üzerinde bir sürü firma uygulama geliştiriyor" dedi. CİLİV, Microsoft'un beraber çalıştıkları şirketlerden odaklanmalarını, o işi çok iyi anlayıp problemleri çözen uygulamalar geliştirmelerini istediklerini, iş ortaklarını organize ettiklerini belirtti.

Neden Microsoft kazanıyor sorusunun yanıtını en iyi özetleyenin, Business Week'in yazarı, University of Chicago'da profesör olan Prof. Gary Becker'in, 1992 yılında nobel ödülü aldığı tezinde belirttiği "insanlar genelde mantıklı hareket ederler." sözünde saklı olduğunu, iş ortaklarının en düşük toplam sahip olma maliyetine sahip çözümler ürettiklerini, müşterilere yaptıkları masrafın, mal, eğitim gibi getiri hesabında, gelirler eksi giderlerin maksimum değeri verdiğini belirtti.

CİLİV, Microsoft Türkiye'de Eylül'de işe başladığında gördüğü tablonun; 1997'de Mısır'da 630 kişiden birine, Türkiye'de 210 kişiden birine, İsrail'de 22 kişiden birine, Amerika'da 9 kişiden birine bilgisayar düştüğü şeklinde olduğunu söyledi. "Amerika Türkiye'nin 23 misli fazla, İsrail Türkiye'nin 10 misli fazla bilgisayarlaşmış. Bu arayı kapatmalıyız. Bilgisayar teknolojisinin ve bilgi çağının getirdiği fırsatları değerlendirmeliyiz" diyen CİLİV, Microsoft'a alınan elemanların en önemli kararlardan bir tanesi olduğunu, bu yüzden vaktinin % 50'sine yakın kısmını bu elemanların iyi seçilmesi, tam Microsoft'a uygun olmaları için harcadığını, bu insanların akıllı, çok çalışmaya hazır, ortaya sonuç çıkartan insanlar olmasını istediklerini, onlar için potansiyelin önemli olduğunu söyledi. Şirkette satış ve ürün grupları olduğunu, böylece herkesin çok net ayrı odakları olduğunu belirtti. Kısaca neler yaptıklarından da bahseden CİLİV, Türkiye'nin bilgi çağına geçmesini kendine misyon edindiğini, Amerika'dan Türkiye'ye gelmesinin ana sebeplerinden birinin de bu olduğunu, aktiviteler düzenlediklerini, bunların başında, Türkiye'nin bilgi çağına erişmesi için 8 şehire gidip, insanları bilgisayar konusunda eğiteceklerini söyledi. Ayrıca Lütfü Kırdar'da da her gün 4 tane ders verildiğini, 90 dakika öğrencilerin bilgisayarla tanışması için çalıştıklarını, 500 tanede öğretmeni eğittiklerini söyledi. Son olarak bir kere daha odaklanmanın özel hayatta, işte iyi uygulanmasının; sizin için çalışanların odaklanması ve devlet için odaklanmanın önemini vurgulayan CİLİV,. genellikle insanların 2-3 projeyi bir anda üstlenebildiklerini, Türkiye'nin en büyük sorununun da devletimizin bir çok işin içinde olduğundan, odaklanmayı sağlayamadığını, devletlerinde, diğer kesimlerinde odaklanmasının hepimizin çağırmasıyla olacağını söyledi.


SÜREYYA CİLİV: "THE REALITIES BEHIND THE SUCCESS OF MICROSOFT CORPORATION"

Having graduated from the University of Michigan with degrees in computer and industrial engineering, Süreyya CİLİV received his MBA at the Harvard Business School and entered the computer world in USA. He became the General Director of Microsoft Turkey in 1996. In his speech, CİLİV mentioned that "focusing" was a key concept in Microsoft's strategy. The second richest man in USA, Warren Buffet, has stated that there is good business and bad business, and a good business coupled with a good businessmen yields a very successful result which is the case with Microsoft. According to CİLİV, a good business is business with little competition with a small market but a great potential to grow, which provides not only products that are difficult to imitate but also solutions and which can rank number 1 or 2 in the market place. Microsoft succeeds because the targets and focus points of the company are well defined clear. CİLİV also mentioned that Microsoft' s primary focus was PC operating systems and is currently the 'Big Corporate Market'. Here again Microsoft is the leader with NT systems and the same is also true for Internet with the Internet Explorer. CİLİV emphasized that Microsoft was completely focused on software and reinforced the 'focusing' of 500 companies in Turkey that worked with Microsoft.


MEDYATEXT
Elegans'a mail