Elegans Logo

Naci Baltacı: Web Yaşam Tarzı; Hemen Şimdi



Naci BaltacıInternet Web Hizmetleri konusunda 5. yılını kutlayan Medyatext Internet&Multimedya Aş Yönetim Kurulu Başkanı Naci BALTACI, yeni binyılda Türkiye'de "Web Yaşam Tarzı" ile ilgili sorularımızı yanıtladı.

Internet Türk insanının gündelik hayatında yerini aldı mı? Özellikle son 6 aydır bilgisayar şirketlerinin yaptığı kampanyalar, büyük grupların da internet sektörüne hızla girmeleri ve Türk Telekom'un yeni düzenlemeleri internet kullanımının gerçek anlamda patlamasını sağlamıştır. Sonuçta yaklasık 6 aylık süre içinde 400 binlerde olan internet kullanımı hızla 1 milyonun üzerine çıkmıştır. Internet kullanımındaki bu hızlı artışın önümüzdeki günlerde, yeni kampanyalarla daha da artacağı en yaygın beklenti.

Sonuçta internet , kullanım itibariyle olması gereken seviyelere büyük bir hızla ulaşmaktadır. Sektörde 2002 yılında yaklaşık 6 milyon kullanıcının olacağının varsayıldığı düşünülürse, internet kullanımının ne derece yagınlaşacağı kolayca görünmektedir.

- Yeni binyılda Türkiye de de bir ''web yaşam tarzı'' ndan söz edilebilecek mi?
Kesinlikle evet...Internet kullanımındaki bu hızlı büyüme, Türk insanının da Web yaşam tarzını istediğini ve hatta yaşamaya başladığını bize açıkça göstermektedir. Bir iletişim aracı ve etkin bir medya olarak internet web ortamı dünyadaki gelişimine ve kullanım amacına uygun olarak ülkemizde de günlük hayatın ayrılmaz bir parçası olacaktır.
Bir gerçek olarak karşımızda olan Web yaşam tarzının Türk insanının gündelik hayatına giriş hızı tahminlerin de üzerinde, çok hızlı ve etkili olacaktır.

- Türk şirketlerinin web yaşam tarzını algıladıklarını ve buna göre davrandıklarını söyleyebilir miyiz?
Türkiye'deki internet kullanımındaki yaygınlık ve artış hızının Türk şirketlerinin web ortamında yeralıp sitelerini oluşturmaları noktasında beklenen hızı gösteremedikleri bir gerçektir. Bu en azından bugün için böyledir. Ancak dünyada ticaretin başta tanımı olmak üzere birçok niteliği internet sayesinde değişmektedir. Özellikle E-Ticaret kavramı artık bugün milyar dolarlarla ifade edilen bir seviyeye ulaşmıştır. Hal böyle olunca internet web ortamının ticari gerçekleri Türk şirketleri için de bir gerçektir.Nedir bu gerçek: Internet üzerinden ürün ve hizmetlerin sunulması, yeni müşterilere ulaşım ve hatta anında satış ve anında tahsilattır.
Mevcut bütün medyalardan hem işlev olarak hem de kullanım kolaylığı olarak tartışmasız bir üstünlüğe sahip olan web ortamı Türk şirketlerinin de mutlaka kullanmak zorunda oldukları bir mecradır.

- Bir firmanın web ortamında yeralması, elektronik ticaret yapabilmesi ve web yaşam tarzına uymasının aşamaları nelerdir?
Öncelikli olarak Domain Name dediğimiz "www.şirketadı.com.tr" almalı ve ardından da tabiki web sitesini oluşturarak internet web ortamında yerini almalıdır.
Burada özellikle altını çizmek gerekir ki, internet web sitesi bilinen anlamıyla bir reklam veya reklam faaliyeti değildir.Tüm bu kavramlarla birlikte internet web sitesi , pazarlama, satış, prezantasyon, araştırma, arama, bulma, alma, satma gibi bir şirketin metabolizmasındaki tüm nitelikleri bünyesinde bulundurur. şirketin gerçek anlamda sanal ofisidir ve tıpkı bir şirket gibi web siteleri de yaşayan bir organizmadır.Dev bir şirket ile küçük bir şirketin eşit şartlara sahip olduğu internet web ortamı,bizim çok sevdiğimiz tabirle, şirketin dünyanın 180 ülkesinde şube açması, ve dünyanın her yerindeki milyonlarca internet kullanıcısına ulaşmanın,bu potansiyel müşterilere, günün 24 saati, yılın 365 günü komik maliyetlerle ürün ve hizmet sunmanın/satmanın en cazip yoludur.
Web sitesini oluşturan şirket için en önemli ayrıntı, bu hizmeti alacağı kuruluştur. Web sitesini yaptırdığı şirketin ne kadar süredir bu konuda çalıştığı, asli işi mi yoksa "furya iş" olarak mı bu konuda faaliyet gösterdiği, müşteri portföyü, kendi özel hattı ve Server (web sunucu makinesi) olup olmadığına bakılmalıdır. Yoksa internetin sanal aleminde kimsenin ulaşamadığı bulamadığı bir web sitesinin şirkete hiçbir yararı olmaz. Sanal alemde, sanal şirketten alınacak bir web sitesinin yararının da ''Sanal'' olacağı unutulmamalıdır.

- Domain Name alımının ve Web sitesi oluşturmanın maliyeti nedir?
Internet web ortamı mevcut medyalara olan tartışmasız üstünlüğünü şirkete yıllık maliyetinde de açıkça göstermektedir.
Medyatext'de 5. yıl özel kampanyasında Domain Name 50$,1 home page 3 alt sayfadan oluşan bir sitenin fiyatı ise yıllık 750$'dır. Yani bir firmanın web siteyi oluşturması ve bu sitenin bir yıl boyunca ziyarete açmasının aylık maliyeti sadece ve sadece 65$'dır.

Elde edilecek sayısız ticari yararın yanında bu maliyetin çok olduğunu hangi şirket iddia edebilir ki?

- Internet üzerinden yapılan ticaretin dünyadaki rakamsal büyüklüğü ve önümüzdeki yıllardaki tahmini büyüklükleri nasıl?

Son yapılan araştırmalarda bu yılın sonunda Amerika'da elektronik ticaretin rahatlıkla 20 milyar doları geçeceği tahmin ediliyor. Bu rakamların tüm dünyada en geç 2002 yılında 200 milyar doları bulacağı da yine öngörüler arasında. Bu dev rakamlar ve internet gerçeği büyük küçük bütün firmaların haklı olarak iştahını kabartmakta ve herkes bir yolunu bulup bu pazardan pay almaya çalışmakta.

- E-ticaret kavramı nerede başlayıp nerede bitiyor?
Popüler anlamıyla E-ticaret bir ürünün internet aracılığıyla sunulması ve on-line para transferi/işlemi yöntemiyle satılmasıdır. Ancak bu popüler tanımın kapsadığı iş konuları son derece sınırlıdır. Bugün on-line olarak en aktif ticareti yapılan ürünler kitap, CD, bilgisayar malzemesi, elektronik ürünler, oyuncak, hobi malzemeleri ağırlıklıdır.

- O zaman internet üzerinden sadece bu ürünlerin ticaretinin yapıldığını mı varsaymak gerekiyor?
Hizmet üreten ve satan firmalar ile diğer kategoride ve sektörlerdeki firmaların internet ortamından e-ticaret olarak yararlanamayacağını söylemek imkansızdır. Bir mutfak mobilya üreticisini düşünelim. Web sitesini oluşturuyor ve internet web ortamında yeralarak ticaretine yeni bir boyut katmak istiyor. Ürünlerini, modellerini sunuyor. şimdi bu firma kredi kartıyla on-line satış yapabilir mi ? Pratikte tabiki hayır. Çünkü müşteri ürünü görmek, eliyle dokunmak ister, firma mutfak yerinin ölçülerini ve diğer detayları bilmek, ona göre fiyatlandırmak ister. Bu durumda internetin ticari olanaklarını mutfak mobilya üreticisi firma yaşayamayacak mı? Hayır; bu örnek firmamız da internetten ticaret yapacaktır.
Hem de normal iş akışı içinde. Bu firmamız için önemli olan mutfak mobilyası ihtiyacı olan müşteriyi bulmak, ona ulaşmak ve ürünlerini en albenili şekliyle sunmaktır. Bunun için tv, gazete reklamları yapar. Buralardan gelen, bulunan müşteri ile ilişki artık yüz yüzedir.
Bu normal akış içinde gerçekleştirilecek bir web stratejisi firmamızın yeni müşterilere evlerinde ofislerinde, zaman ve mekan sınırı tanımaksızın ulaşmasını sağlayacaktır. Üstelik de son derece komik bir maliyetle. Web sitesinde oluşturulacak interaktif bir bilgi formu sayesinde müşterinin bütün bilgileri alınır ve o noktadan itibaren normal bir müşteri gibi ilişkiye geçilerek satış sonlandırılmaya çalışılır. İşte size web ortamının sağladığı müşteri ve satışından elde ettiğiniz gelir. Bu örneğimizde olduğu gibi potansiyel müşteriye ulaşmak, ürün ya da hizmeti anlatmak ve son tahlilde satış yapmak için web ortamının en önemli işlevi çok kaba tabiriyle "müşteriyi gecenin bir yarısı dükkana sokmaktır". Dükkana gelen müşterinin, gelmeyen/getirilemeyen müşteriye göre %50 alıcı olduğu gerçeği web sitesini oluşturan şirkete e-ticaretin bir lütfudur.

- Sonuçta Web yaşam tarzının Türk şirketleri için de çok önemli olduğunu söyleyebilir miyiz?
Evet. Bunun ''Ticari bir gerçek'' olduğu ortadadır. Türk şirketleri de web yaşam tarzını seçen mevcut ve potansiyel müşterilerine en etkili ve kısa yoldan ulaşmak, bunun için web sitelerini açmak zorundadırlar.Bunun zorunluluğunu görmezden gelmek, ertelemek veya yok saymak ise mümkün değildir.


NACİ BALTACI: "THE WEB STYLE OF LIFE...RIGHT NOW"
In Turkey, large groups have started to join the internet sector as a result of the campaigns launched by the computer companies and the new arrangements made by Türk Telecom especially during the last six months, when the use of the internet has rapidly expanded and increased from around 400.000 to over 1 million. This figure is expected to reach approximately 6 million by the year 2002. This rapid growth in the use of the internet clearly indicates that the Turkish people are looking forward to a "Web Style of Life". The concept of "e-commerce" has reached a level that is today expresses in terms of billion dollars. Naturally this new source also concerns the Turkish companies for which participation has become inevitable. The internet web environment where a small company has exactly the same opportunities as a giant one, offers a business enterprise the opportunity to establish branch offices in 180 countries, to reach millions of internet users throughout the world and to offer goods and services to potential customers for 365 days a year and 24 hours a day. The cost for a company to create its own web site and to maintain it for a whole year is only $65 a month. According to the latest estimations e-commerce in the U.S. is expected to exceed $ 20 billion by the year-end and to reach $ 200 billion by 2002. Under these circumstances, Turkish companies which can neither disregard these commercial facts nor afford any delays, are bound to take their places on the internet in the shortest possible time.



MEDYATEXT
Elegans'a mail