Elegans Logo

HAMDİ AKIN AKFEN Holding Yönetim Kurulu Başkanı

             TAV Yönetim Kurulu Başkan Vekili
Milenyumun Kapısı İstanbul'a Açıldı


Yeni binyılda İstanbul'un çehresini değiştiren, özellikle de Türkiye'ye gelen yabancıları, istanbul'a yaraşır bir şekilde karşılayan Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali yaklaşık birbuçuk aydır faaliyet gösteriyor. 22 ay gibi benzeri görülmemiş rekor bir sürede inşaatı tamamlanan yeni dış hatlar terminalinin mimarlarından TÜGiAD eski Başkanı Hamdi AKIN sorularımızı yanıtladı.


Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali 3 Ocak 2000 tarihinde Cumhurbaşkanı Süleyman Demirel tarafından hizmete açıldı. Türkiye'nin dünyaya açılan kapısı olan dış hatlar terminali TAV Tepe - Akfen - Vie tarafından yap-işlet- devret modeliyle 306 milyon dolara yani yaklaşık 150 trilyon liraya maloldu. Milenyumun ilk havaalanı olan Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali gerek teknik, gerekse teknolojik özellikleriyle de aynı zamanda dünyanın sayılı havalimanları arasında yer alıyor.

Proje ile ilgili tüm iş programlarını ve organizasyonunu, işi zamanından önce bitirmek üzere tasarlayan TAV, resmi iş bitim tarihi olan 17 Ağustos 2000'den önce projeyi sonuçlandırarak bu alanda bir rekora imza attı. 22 ayda, planlanandan 8 ay once tamamlanan projede 356 Türk mühendis ve 3050 işçi geceli gündüzlü 24 saat çalıştı. 373 bin metrekare kapalı alan üzerinde gerçekleştirilen çalışmalarda, her ay 33 bin metrekare inşaat alanı tamamlanan proje, emsali niteliğindeki Atina Havaalanı inşaatından bir yıl sonra başlamasına karşın, aynı inşaattan yaklaşık bir yıl önce tamamlandı. Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı, TÜGiAD eski başkanı ve TAV Yönetim Kurulu Başkan Vekili Hamdi AKIN yeni terminalin iş dünyasındaki yerine ilişkin sorularımızı yanıtladı.

Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminali'nin iş dünyasına sunduğu olanaklar nedir?
iş dünyasının Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'ne ilişkin kronikleşmiş şikayetleri vardı. Bu şikayetler sadece iş dünyasının değil, istanbul'da yaşayan vatandaşlarımızın da problemleriydi. Her fırsatta eski dış hatlar terminalinin istanbul'a, dolayısıyla Türkiye'ye hiç yakışmadığı hatta imajımızı oldukça kötü etkilediği yolundaki şikayetleri hepimiz duymuşuzdur. Ve bu şikayet son yıllarda bizleri iyi tanıyan ve yurtdışında çalıştığımız ortaklarımız tarafından da yüksek sesle söylenmeye başlamıştı. Yabancı işadamları, dış hatlar terminalinin istanbul'un gerçek yüzünü yansıtmadığını sıkça söyler olmuşlardı. Ve ülkemizi hiç tanımayan yabancı işadamlarının ilk etkilenişinin havaalanından olduğunu düşünecek olursak, yeni terminalin Türk işadamlarının uğraşlarına ne denli olumlu bir etki yaptığını hepimiz çok kolaylıkla anlayabiliriz.
Yani özetleyecek olursak havalimanlarını şehirlerin giriş kapıları olduğundan, bu tesislerin ülkelerin imajına olumlu ya da olumsuz yönde çok ciddi etkilerini söyleyebiliriz. Bu da iş dünyasına direkt olarak yansımaktadır.

Havaalanlarının bu görüntüsü siz işadamlarının işlerini daha mı kolaylaştırıyor?
Elbette. Bir düşünün, kendinizden hem sosyal, hem de ekonomik anlamda geri olduğunu düşündüğünüz bir ülkeye ilk gittiğinizde size o ülkeyle ilgili ilk fikirleri havaalanındaki gördüğününüz insanlar ya da ticari görüntüler verecektir. Ve yapının günümüz yaşamında ne denli temsil kabiliyetine uygun olup olmadığı fikirleri çok etkileyecektir. işadamı, iş görüşmesine bu ilk intibalarla gidecektir. Kapıdan çıkıp taksiye bindiğimizdeki manzaralar biz işadamlarının etkiler. insanların hal ve davranışları, binalar, yollar, iş görüşmesi yapacak olduğumuz ofise gidinceye kadarki ilk intibalardır. Ülkeyle ilgili ilk intibaların iyi olduğu bir görüşme genelde o ülkenin içinde yaşayan vatandaşın lehinedir. Çünkü ülkeye dışarıdan gelen yatırımcıların bu ülkenin yaşanabilir, kar edilebilir ve iş yapılabilir bir durumda olduğunu göstermek gerekmektedir.

Size gelen yabancı misafirlerin yeni dış hatlar terminali hakkındaki görüşleri nedir?
Terminal bittikten sonra 1-1.5 ay içerisinda 3-4 yabancı misafirim geldi. Hepsi de gördükleri manzaradan çok etkilendiklerini ifade ettiler. Onlar Türkiye'yi daha önceden tanıdıkları için çok geç kalmış bir yatırımı yaptığımızı ifade ettiler.
Ancak bu yatırımları ülkemizin diğer şehirlerinde de görmek istediklerini söylediler. Ve bir çoğunun da istanbul'un, Avrupa'nın en iyi terminallerinden biri olduğunu söylediklerini ifade edebilirim. Bir başka değerlendirme ise Marmara Grubu'nda yapılan panelde yabancı bir diplomatın sözleriydi: "Bu terminal sizin Avrupa Birliği'ne girmenizde en önemli etken olacaktır." ilk bakışta abartılı gibi görünen bu sözler yakın bir zamanda gerçeğin ta kendisi olabilir.

Türk işadamıyla yeni terminalin uyumu nasıl?
Bakın çok güzel bir noktaya temas ettiniz istanbul, Ankara, izmir, Adana, Bursa ve diğer şehirlerde yaşayan ve Avrupa'yla iş yapan Türk işadamlarının yüzde 95'inin standardının Avrupa ayarında olduğunu söyleyebilirim. Onlar bizim en büyük yardımcılarımız. Eleştirilerin, takdir edenlerin yüzde 5'i kadar olmuş olması bizi ayrıca memnun ediyor.

Peki işadamı dışındaki yolcuların genel davranışları nasıl?
Bakın bu tip yapılar ve bu tip konseptler davranış biçimlerini de geliştiriyor. insanlar böyle bir yapının içinde davranışları kontrol ediyor. Kendilerini modern dünyadaki klasik davranışlara uydurmaya çalışıyorlar. Zaten benim de üzerinde durmak istediğim konu bu. Yapılan her güzel eser içinde yaşayanları da güzelleştiriyor. içinde yaşayan ya da seyahat eden o yapının ister istemez etkisi altında kalıyor. Örneğin hacı trafiği her dönem terminaller için bir keşmekeş olmuş ve havayolu personelinin en zorlandığı günler olmuştur. Ancak bu yıl hacılarımızı yeni terminalde kabul ettik. Ve hepsi geçmiş yıllara oranla terminaldeki görüntüye biraz daha uyum sağladılar. Hiçbir şekilde problem yaratmadan ve gazetelere konu olmadan kutsal görevlerini yerine getirdiler. Dikkat ederseniz her yıl gazete ve Tv'lerde bir iki resim ya da görüntü yer aldığı halde , bu yıl bu görev sessizce ifa edildi.
Terminalin Türk işadamlarına sağladığı yararları görüştük. Terminalin şirketlerinize sağladığı yararları söyler misinizş
Yurtiçinde gerçekten önemli bir prestij yapısına imza attığımız için çok mutluyuz. Devletin, çeşitli sektörlerin ve işadamlarının takdirlerini alıyoruz. işletmeyi de mümkün olan en az eleştiriyle yönetmeye çalışacağız. Ama yurtdışında, diğer ülkelerde bilhassa terminallerini yaptıracak olan havaalanı yönetimlerinden çok yakın ilgi görüyoruz. Bir çok ülkeden bu modelin kendi ülkelerine de uygulanıp uygulanamayacağına ilişkin sorular geliyor. Tabi bu bazılarında mümkün ve uygun olanlarını da yapmak isteriz. Ama bizi asıl memnun eden buranın beğenilen ve taklit edilmek istenen bir yapı olmasıdır. Bu hem bizim hem de ülkeler politikaları açısından yüz ağartıcıdır. Bu sebepten mutluluğumuz ikiye katlanmaktadır.

DOGUŞ HOLDİNG
Doğuş finans kurumlarına 1996 yılında katılan ülkemizin ekonomi tarihinin önemli ve simgesel bir kurum olma niteliğini 136 yıldır sürdüren Osmanlı Bankası'nın Genel Müdürü Aclan ACAR, Osmanlı Bankası ve Garanti Bankası Yönetim Kurulu Üyeliği'ne atandı. Osmanlı Bankası Genel Müdürlüğü görevine 1997 yılından bu yana United Bank International - Amsterdam - Hollanda Genel Müdürlüğü görevini başarı ile yürüten Turgay GÖNENSiN atandı. Turgay GÖNENSiN bankacılık mesleğine 1985 yılında Interbank'da başlamış; 1987 yılında T: Garanti Bankası'na katılarak Kredi Pazarlama ve Finansal Kurumlar birimlerinde müdürlük görevlerini sürdürmüştür. 1962 doğumlu olan GÖNENSiN Saint Joseph Lisesi ve Boğaziçi Üniversitesi idari Bilimler Fakültesi işletme Bölümü mezunudur.

HAMDİ AKIN: "MILLENNIUM'S DOOR OPENS IN ISTANBUL"
The Atatürk Airport's new international terminal which was opened one and a half months ago changed Istanbul's appearance in the new millennium. Hamdi AKIN, previous chairman of TUGIAD, is one of the architects of this new terminal which was builty by the TAV (Tepe, Akfen and Vie) Consortium on a build-operate-transfer model for $306 million.

What opportunities does the new terminal present to the business world?
The business world complained that the old terminal was inappropriate for Istanbul and Turkey and that it had a negative impact on our image. The airports are in a way the gates to cities, the old terminal did not reflect the real Istanbul.

Does the airport's image make things easier for businessmen?
Of course. When you travel to a country for the first time, it is the people and the places at the airport which give you the very first impression. Businessman goes to their meetings with such impressions in mind. A good impression is for the benefit of the country.

What do your foreign guests think about the new terminal?
They were all impressed. Actually they told me that we were rather late in making such an investment and that they would like to see such investments in the other cities of Turkey.

What about the attitude of the travellers in general?
Such constructions and concepts improve the behaviour of people. They try to adapt themselves to the classical ways of behaviour of the modern world. Those who are in the building inevitably fall under its influence.

How are companies benefiting from this terminal?
We accomplished a prestigious task indeed. We received much praise from the sate, various sectors and businessmen. Many countries ask whether a similar model can be applied in their country. The fact that this terminal is widely admired makes us happy.



MEDYATEXT
Elegans'a mail