Elegans Logo

BÜLENT COŞKUN
Omni Danışmanlık Yön. Krl. Başkanı ve Inter Media-Macro Ekonomi Dergisi Yazarı
Chairman of the of Omni Counselling and Writer at Intermedya and Macro Economy Magazines

Toplam Kalite Yönetimi Bir Yönetim Sistemidir.


Son günlerde hemen hemen her kurumda sözü edilen ISO 9000 Belgesi ve iş yaşantımıza giren "Toplam Kalite" kavramı üzerinde Inter Media ve Macro Ekonomi dergilerinin yazarı, Omni Danışmanlık şirketi Yönetim Kurulu Başkanı Bülent COŞKUN'la görüştük. Bize ISO 9000'in doğuşunu, anlamını ve önemini anlatırken "Toplam Kalite"nin neden bir yaşam biçimi olduğunu da açıkladı.

ISO 9000 bir kalite standardıdır. Konuya kalite kavramı ile başlamak ve standarttan hareket etmek lazım. Buradaki kalite; kalifiye anlamında. Kalite ile kalifikasyon bizde ayrı anlamlarda kullanılıyor. Kalite, müşteri hizmet ve beklentilerine uygunluktur. Amaç, belirli bir uygunluğu yakalamak. Bunun içinde "standart" var.
ISO 9001 Belgesi bir kurum için verilebilir; ürün için değil. Yani ISO 9001 belgeli ürün olamaz ancak bu belgeyi almış kurum olabilir. Bu genel olarak firmalara, kurumlara verilen bir standart. "Peki neden arzu ediliyorş" diye düşünebilirsiniz. şunun için: Endüstri devrimi olmadan önce "ustalık"la üretim varmış. Endüstri devrimi ile seri üretime geçiliyor. Anlaşılmış ki; ürünün son muayenesiyle bile güvence olmuyor, proses kabul edilmiyor. Sadece ıskartaya çıkacak mallar belirleniyor ve kurum, şirket zarara uğruyor. Böylelikle proses esnasında hataları önleme çalışmaları başlıyor. Yönetim sistemini içeren, ISO 9000 denen kalite güvence sistemi kuruluyor. 2.Dünya Savaşı'ndan sonra kullanılan standart üretim teknikleri sanayiye uygulanıyor. AQAP, ISO 9000'in standartı, Nato Standartı üzerine inşa ediliyor. ‹ngilizler, özellikle AQAP'ı kullanmak istemiyorlar ama bir süre sonra onlar da ISO 9000 standartlarında birleşiyorlar.
Bu standartlarla bir kuruluşta olması gereken fonksiyonlar belirleniyor. Bunların denetime tabi tutulması, böyle çalışan kuruluşlara da belge verilmesiyle kalite standartları ve ISO 9000 doğuyor. Bu bir dökümantasyon sistemi. Firmadan önce dökümanları isteniyor. Eğer uygunsa saha denetimine çıkıyorlar. Denetimin iki aşaması oluyor. Dökümantasyon; sistemi kayıt altına alır. Kayıt, yazılı olmak zorunda değil teyp de olabilir. Prosesler yazılı doküman haline getirilir. Diyelim bir kişi ayrıldı. Yerine gelen kişinin işi yapabilmesi için bunlar önemli.

Kalite standartıyla amaç, ürün oluşumunu izlenebilir kılmak. Muayene ve test yaparak hatayı önlemek. Kalite Belgesi almak isteyen hatayı "0" kılmayı amaçlayan kurumlarda, yönetim mutlaka periodik olarak sistemi kontrol etmeli, kalite güvence için prosesi takip etmeli, aksaklıkları, uygun olmayan ürünleri düzeltmek için hatayı tekrarlamayı önleyici faaliyetleri başlatmalıdır. Kaliteyle ilgili konuları, kaliteyi istatistiki çalışma altına almalıdır. ISO 9000'in genel şartları bunlar.

Firma tasarım yapıyorsa ISO 9001, tasarım yapmıyorsa ISO 9002 belgesi alır. Bu kalite sistemi özetle yaptığını yaz, yazdığını yap felsefesi güder. Standart bir yöntem ileri sürmez. Bunların yapılması sırasında pratik, işleyişte geçerli ve gerekli yöntem ne ise kurum bunu kendi saptar ve belgeler. Esas olan, "her işi, yapan bilir" ilkesidir. Kısaca ne yapıyorsanız onu yazın, yazdığınızı da uygulayın.

Bazı işyerlerinde konu tam kavranmadığından ya da danışmanların yanlış yönlendirmesiyle evrak, rapor yığını gibi algılanıp, bıktırabiliyor bu kalite sistemi. Ancak bu sistem, standart bir şey empoze etmediği için işin nasıl yapılacağı size aittir. ISO danışmanı kılavuzluk yapmalıdır, neyin nasıl yapılacağını değil. Esnek olması lazım yapının. Siz kalkar da herşeyi doküman, detay yaparsanız ek iş gücü çıkarırsınız. Halbuki az dökümanla bir sistem kurmalısınız. ISO 9000, gönüllü bir iş. Bu demektir ki, ISO 9000 almak zorunda değilsiniz. Firmalar uluslararası ticarette ISO 9000'li firmaları tercih ediyor. Türkiye'deki ihalelerde TSE işe yarıyor, ama uluslararası değil. Yani ekonomi, bilgi üzerine yoğunlaşıyor. Enflasyonist ortam kayboldukça "bilgi" önem kazanacak. Çağdaş bir ekonomide nakti değerlendirme yolları var. Fazla borçlanmayan, verimliliği artıran, pazarlaması iyi firmada kar patlaması olur. Yönetim sisteminde bir işletmecide; 1. Personel Yönetimi, 2. Para Yönetimi ,3. ‹şin Yönetimi sac ayağı bulunmalıdır. Üçünün bir temelde oturması lazım. Bir şirkette Toplam Kalite Yönetimi'nden sözedilmesi için, çalışanların kaliteyi bir yaşam biçimi olarak görüp, yönetime katılmaları beklenir. Çalışanın yönetime katılması, sürekli gelişmeye yönelik bir felsefedir.

BÜLENT COŞKUN: "TOTAL QUALITY MANAGEMENT IS A SYSTEM OF MANAGEMENT"
In our interview with Bülent COşKUN, he talked about the introduction of ISO 9000, its significance and also explained why "Total Quality" is a lifestyle.

The ISO 9001 Certificate is a quality standard and can only be granted to organisations, not to products. ISO 9000 was designed to prevent defects during production processes. ISO 9000 standards define the functions that need to be found in an organisation. At first, the firm is asked to submit its existing documents. If they are considered proper field inspection studies are carried out. The inspection has two phases. The documentation puts the system under registration and processes are recorded in written form.
Quality standards are applied so that the production process can be monitored and defects avoided through examination and testing.

Organisations that want to obtain the Quality Certificate should periodically control their system. Statistical studies regarding quality issues should also be carried out. These are the general principles of ISO 9000. If a firm is involved in designing, it may be granted the ISO 9001, and if not, it may be awarded the ISO 9002. Every-thing is in written form, and then all the written steps are put into implementation. Obtaining the ISO 9000 is voluntary. It is preferable in international trade, however. Employee participation in management is essential for sustainable development. Quality has to be adopted as a lifestyle, if a firm wants to introduce Total Quality Management.


MEDYATEXT
Elegans'a mail