Elegans Logo

Dr. Ö. TURGUT TELMAN
T. Finans Yöneticileri Vakfı Başkanı
President of T. Finans Yöneticileri Foundation

Bizim Enflasyon


Her insan düşünür... Kimi iyi kimi kötü, kimi az kimi çok!... şüphesiz tüm düşünceler belirli bilgiler üzerine kurulmuştur. az bilgiler, çok bilgiler... Bilgiler arasında kurulan ilişkilerin sonucunda ise iyi ya da kötü düşünceler oluşur.
Her insan resim yapar... Kimi iyi kimi kötü... Bütün resim yapanlar gördükleri, düşündükleri konuların resimlerini yaparlar. İyi görenler, kötü görenler, anlamlı düşünceler anlamsız düşünceler...
şüphesiz resim yaparken de düşünce üretirken de bilgiler, olaylar, renkler, şekiller arasında ilişkilerin kurulmasında insanoğlunun birbirinden farklı yetenekleri vardır. Bu yetenek farklılıkları, başarılı ya da güzel olanları yaratmak imkanını verir.
İnsanların bütün yaptıklarını bu çerçeve içinde gözlersek belirli bilgi birikimindeki insanların ancak belirli düşünce sonuçlarına ulaşabileceklerini, o bilgi çerçevesinde ancak o kadar iyi kararlar üretebileceklerini anlarız.Biraz daha fazla bilgileri olan ve biraz daha fazla olaylara nüfuz etmiş insanların yaratacakları düşünce ve kararların da daha mükemmel, daha yararlı olacakları sonucuna kolaylıkla varırız.
şimdi bu düşünce matematiği içinde kalarak 1994 krizini değerlendirmeye çalışırsanız veya daha öncelere 1970'li yıllara dönerseniz ekonomimizi yönetenlerin bilgi düzeylerini veya bilgileri arasında ilişki kurma yeteneklerinin ne olup ne olmadığını daha iyi değerlendirebilirsiniz ve bu değerlendirme sonucunda bugün nelerin neden eksikliğini duyduğumuzu daha iyi anlarsınız.
1994 krizinde USD değerinin birden aşırı fırlaması sonra önemli ölçüde gerilemesi olayını birileri bana anlatsın diye sorduğumda ortalıkta kimseyi bulamamıştım. Bunun nedeni hiç anlatılmadı, hiç bilinmedi. Sonuçlarını ise acı şekilde yaşadık, yaşıyoruz. Sorumlularına da hesap sorulmadı!...
şimdi enflasyonla savaş kararlarının alınıp uygulandığı 2000 yılına baktığımızda son enflasyon rakamının gene yüksek çıkması herkesi şaşırttı.
Kimse bir açıklama yapabildi miş Düzelecek denildi, düzeleceğine inanıyoruz denildi ama ekonominin çeşitli kesimleri bakımından olayın izahını yapan görülmedi.
O halde gene bir şeyler bilinmiyor, anlaşılmıyor ve bu bilgisizlik nedeni ile ekonomik olaylar yeterince anlaşılıp, açıklanamıyor.
Ve ne yazık ki olayları iyi anlayamayan iyi bilemeyenlerin iyi kararlar alabileceklerine inanmıyorum.
Türkiye'de yıllardır yaşanmış enflasyonun doğru net açıklamasının yapıldığını görmedim. Bence ekonomimizin yaşadığı enflasyonun tek ve temel nedeni devlet borçlanma ihtiyacının 1994'den itibaren katlanarak artması ve bu borçlanma talebinin artan faiz oranları ile karşılanabilmesidir.
Sözkonusu dönemlerin enflasyonu toplam arzdan ya da toplam talepten kaynaklanmamıştır. Bu enflasyonun adını ne koyarsınız bilemem ama o dönemin enflasyon oranındaki yüksekliğe devlet davranışlarından başka neden bulunabileceğini sanmıyorum. Nitekim şimdi sağlanan dış ve özelleştirme kaynakları ile yüksek enflasyon oranının hızla aşağı çekilmesinin nedeni de devlet borçlanma ihtiyacının azaltılmasının doğal sonucudur. Ancak sanıyorum ki şu anda göze batan reel enflasyon oranının aşağı çekilmesinde daha başka çalışmalar yapılması gerekiyor. Yani şimdi gördüğünüz, ekonomimiz üzerindeki gerçek enflasyon baskısıdır. Bu enflasyonist baskıdan çıkarılması ise yabancı kaynakların bolluğu ile çözülemez. Zira bugün görülen enflasyon, ekonominin arz yapısının geçen yıllarda küçültülmesinden ve bu küçülme sonucu üreticilerin çöküşünden kaynaklanmaktadır.
İşte bu noktada finans kaynaklarının kullanılmasında devlet yönetiminin bilgi ve becerilerinin olumlu etkinliğinin görülmesine ihtiyaç vardır. Gören, anlayan; dolayısı ile bilerek karar alabilenlere ihtiyaç vardır. Enflasyonun direndiği intibaı yaratılması halinde ise enflasyonun yeniden tırmanışına sebep olunacağından endişe ederim.

Dr. TURGUT TELMAN: "INFLATION: THE TURKISH VERSION"
Every human being thinks in one way or another. all thoughts have their origins in certain types of information. The relations between the types of information give way to good or bad thoughts.
People all paint; some well, some badly. People all display their respective talents as to establishing relations between kinds of information, events, colours, shapes; both when thinking and when painting.
The more one knows, the better decisions one will take: this is the simple result. Now, within this mathematics of thought, it will be easier to evaluate the intelligence levels or the capabilities of those who were in charge of Turkish economy in establishing relations between different types of information. During the 1994 crisis, I tried to find answers regarding the excessive ups and downs in the value of the US dollar. No one helped with doing so. We suffered a lot from the results of the fluctuation.
Today, still no one can account for the high inflation figures in 2000, which means that something still remains unknown and unperceived. I do not really believe that proper decisions could be taken under such circumstances. I have not been able to listen a realistic definition of the ever-lasting inflation in Turkey. To me, inflation stems from the government's increasing need to borrow internal funds, and meeting this demand by increasing interest rates. However, lowering the real inflation rates requires other measures. An abundance of foreign resources won't solve the problem. The government has to act effectively regarding the utilisation of financial resources. We need those who can make decisions after grasping the needs.

TEB İLETİŞİM
TEB İletişim, TEV Grubu şemsiyesi altında kurulmuş olan "Yeni Ekonomi" şirketidir. Teknolojinin getirdiği yeni iş alanlarını en iyi biçimde değerlendirmek için "Yeni İş Modelleri" üzerinde çalışmaktadır.

1- Klasik iş modellerinin e-ekonomiye uyarlanması: e-business dünyasının Türkiye'deki öncü isimlerinden olan TEB İletişim, kısa sürede önemli projeleri hayata geçirmiş ve pek çok yeni proje üzerinde de çalışmaktadır. TEB İletişim, klasik iş modellerini, elektronik ortama ve çağa adapte etmektedir.
2- Yeni iş modellerinin geliştirilmesi: Bu başlık altında hayat bulan en önemli proje TEBWEB.NET Portal'ıdır. Türkiye'nin en çok ziyaret edilen portal'larından biri olan TEBWEB.NET, bünyesinde pek çok siteyi barındırmakta ve bunlara her gün yenisini eklemektedir. Bu portal, kendine has, özel bir müşteri ödüllendirme ve rezervasyon sistemine sahiptir.
3- E-business şirketleri için kuluçka ortamı hazırlamak: TEB İletişim gelecek vaadeden, genç internet şirketleri için "kuluçka" ortamı oluşturmaktadır. Bu şirketlere kendi bünyesinde yer vererek, tüm şirketler için, ortak pazarlama stratejileri oluşturma imkanı yaratmaktadır.
TEB İletişim, "Yeni Ekonomi"nin kurallarına göre çalışarak, "Yeni Ekonomi"nin en büyük isimleri arasında yeralmayı hedeflemektedir.


MEDYATEXT
Elegans'a mail