ENEKO LANDABURU
AB'nin Genişlemeden Sorumlu Genel Direktörü
EU Enlargement Commission General Direktor


Genişleme, Türkiye ve Sivil Toplum

Hepimiz aynı temel hedefi takip ediyoruz. Bu hedef, Türkiye'nin Avrupa Birliği'nin müstakbel üyesi olarak, bir bilim ve bilgi ekonomisi içinde, kıtamızda istikrarın, güvenliğin ve refahın güçlendirilmesi için rolünü tam anlamıyla oynayabilmesini sağlamaktır.

Ülkenin Avrupa Birliği'ne katılımını hazırlamak için birlikte çalışmamız nedeniyle, gelecekte bağlarımız daha da güçlenecektir. Bununla birlikte bizim için, bu ortak hedefe gerçeklik kazandırmak amacıyla hem Türkiye'de, hem de Avrupa Birliği'nde yapacak çok sayıdagörev bulunmaktadır.
Avrupa Birliği'ne üyelik, aday ülkelerin Avrupa Birliği Konseyleri tarafından 1993'te Kopenhag'da ve 1995'te Madrid'te tesis edilmiş olan ölçütlere uyma şartına dayalıdır.
Bu ölçütler açık, saydamdır ve bütün adaylara eşit bir biçimde uygulanır. Bunlar demokrasi, hukuk devleti, insan haklarının korunması ve rekabetçi bir Pazar ekonomisinin mevcut bulunması ile ilgilidirler.
Aynı zamanda her ülkenin topluluk müktesebini, yani Avrupa Birliği'nin yasalar ve kurallarının tümünü yürürlüğe koyacak ve uygulatabilecek durumda olması gerekir.
Türkiye için, tıpkı diğer aday ülkeler için olduğu gibi, siyasal ölçütlere uyulması, müzakerelerin başlatılması için vazgeçilmez bir koşuldur.
Genişleme, Avrupa Birliği'nin kendi üyeleri arasında kurmuş olduğu istikrarı aday ülkelere yaymaya çalıştığı bir süreçtir. Burada söz konusu olan, istikrarsızlığı ithal etmekten çok istikrarı ihraç etmektir. Avrupa Birliği'ne üye olma ufkunun, belli sayıda aday ülkeyi sınırlar ve azınlıklar konusunda eski kavgaları aşmaya götürmüş olmasından mutluluk duyuyorum. Diğer bir kısım aday ülkeler ise komşuları ile mevcut bulunan anlaşmazlıklarını halletmek için henüz Avrupa Birliği'nin teşvikine konu bulunmaktadırlar. Bu anlaşmazlıkların çoğunun derin tarihsel kökenleri vardır ve oldukça güçlü bir birliğin sinesinde birlikte yaşamanın, iyi komşuluk ilişkilerine sahip olmayı ve mevcut anlaşmazlıkları halletmeyi gerektirdiğini anlamışlardır.
Bu ilkeler, sayısız münasebetle Avrupa Birliği tarafından tesis edilmiştir. Komşuluk sorunlarının sürdüğü durumlarda, ilgili üyelik ortaklıklarında bunların çözülmesi zorunluluğu öngörülmüştür. Türkiye de diğer aday ülkelerle aynı ön-üyelik stratejisinden yararlandığınagöre, kendisinden Avrupa Birliği için büyük önemi olan siyasal mülahazaları göz önüne almasının beklenmesi normaldir.
Helsinki Avrupa Birliği Konseyi tarafından Türkiye'nin aday ülke statüsünün teyid edilmesinden sonra, bu ülkede insan hakları konusunda reformlar üzerinde geniş bir tartışma başladı; böylece "Demirok Raporu" büyük bir dikkate konu teşkil etti. Avrupa Konseyi'nin ve çeşitli sivil toplum kuruluşlarının görüşleri gibi, bu rapor da Türkiye'nin üye olması içinortaklığın hazırlanması sırasında Komisyon tarafından dikkate alındı.
İfade, dernekleşme ve dini amel özgürlüğü konularında önemli reform önceliklerini tanımladık. Kültür çeşitliliği ve kültürel haklar, bütün vatandaşlar için kökenlerinden bağımsız olarak güvenceye alınmalıdır. Milli Güvenlik Konseyi'nin rolü Avrupa Birliği'ne üye ülkelerdeki uygulamaya uyarlanmalı ve aday ülkelerin çoğunda olduğu gibi, adli ve idari sistemin işleyişi iyileştirilmelidir.
Müktesebin uygulanmasına bağlı reformlar bir toplumda, meslek kuruluşları ya da dernekler bünyesinde bir araya gelmiş bulunan iktisadi ve toplumsal yaşamın bütün aktörleri ile bir diyalog ve saydamlık politikası olmadan etkili bir biçimde gerçekleştirilemezler.
Bu nedenle, mesajları iletebilecek ve kamuoyunu hazırlayabilecek sivil toplum örgütlerinin yapısının güçlendirilmesi bizim için çok önemlidir. Avrupa Birliği, sivil topluma destek yeni programı ile, Türk sivil toplumunun organları ile onların Avrupa Birliği'ndeki benzerleri arasındaki temasları teşvik etmeyi ümit etmekte ve böylece, kendi deneyimini onlarla paylaşmayı ummaktadır. 8 milyon Euro'luk bu program, şimdi Türk yetkililer tarafından imzalanmaya hazırdır.
Program özellikle Yunan ve Türk sivil toplum kuruluşları arasında diyaloğu, Türk ve Avrupalı belediyeler ve ticaret odaları arasında işbirliğini, sendikalar arasında diyaloğu ve polislerin eğitimini kapsamaktadır.
Türk yasal mevzuatını Avrupa Topluluğu'nunkine yaklaştırma nazik süreci daha şimdiden Türkiye'de başlamıştır; gümrük, rekabet ve standartlar sektörleri halen Topluluk mevzuatı ile en uyumlu olanlardır, fakat yasaların uyumlandırılması tarım, evre, ulaşım, istihdam ve sosyal politika gibi diğer alanlarda mümkün olan en geniş siyasal destek verilere, enerjik bir biçimde sürdürülmelidir. Bunu yapabilmek için, geçtiğimiz Nisan ayında ortaklık konseyi tarafından kurulan alt komiteler çerçevesinde, Türk yetkililerle birlikte çalışıyoruz. 2001 yılı ortalarında ilk bilançoyu çıkarabilmek için, bu çalışma devam edecektir.
Avrupa Birliği, kendi deneyimini sizinle paylaşarak ve mali desteğinden sizi yararlandırtarak, sizin yanınızda kalmak istiyor. 2000 yılında Türkiye'ye mali yardım iki katına çıkarılmış ve Türkiye'nin üyeliğe hazırlanması için çok sayıda girişimde bulunulmuştur.
Biz, birlikteliği neredeyse 40 yıla varan eski dostlar ve ortaklarız. Birlikte çok şeyler gerçekleştirebiliriz.

ENEKO LANDABURU: "ENLARGEMENT, TURKEY AND THE CIVIL COMMUNITY"

Our common basic aim is to enable Turkey to play its role in strengthening security andstability on our continent within the framework of an economy of science and information.
The EU membership is conditional on conforming to the criteria established in Copenhagen and in Madrid, which are clear, transparent and applied equally to all candidates.
It is imperative for Turkey to conform to these criteria.
It makes me happy to observe that a number of candidate countries have gone beyondold disputes over boundaries and minorities.
It is normal that Turkey, benefiting from the pre-candidate strategy, is expected to take these political views into consideration in return.
The intense discussions started in Turkey on human right reforms after Helsinki also caused the "Demirök Report" to evoke the Commission's attention.
We have defined the important priorities in reforming the freedom to express, to associate and to practice religion. Cultural variations and cultural rights of citizens should be protected regardless of their roots. The role of the National Security Council should be made to conform to the applications of member countries and the functioning of the judicial and the administrative systems should be bettered.
The delicate process of bringing the Turkish legal regime nearer to that of the EuropeanCommunity has already been started in Turkey.
The EU wants to stay at your side by sharing its experience with you and by supportingyou financially.
Our friendship and partnership go back for over 40 years. There is a lot we can accomplish together.

# # # # # # # #