ERSİN İKİER
BİRMOT Genel Müdürü
General Manager of BİRMOT

Bizde Müşteri Mutluluğu Temeldir

Birmot Genel Müdürü Ersin İKİER, Birmot'un hedeflerini, ürün yelpazesini ve otomotiv sektörünün bu yıldan beklentilerini bizlere aktardı

Bize Birmot öncesi iş kariyeriniz ve Birmot'a nasıl başladığınızdan bahsedermisiniz?
29 yıldır otomotiv sektöründeyim. Otomotiv sektörünün hep pazarlama yani ticari yönüyle ilgilendim. Tofaş-Fiat, Iveco, Magirus, Peugotta çalıştım. Birmot'un içinde erittiği 11 şirketten biri olan Ormak'ın Genel Müdürlüğü görevinden, Birmot'un genel müdürlüğüne atandım. 1,5 senedir İstanbul'da yaşıyorum.

Otomotiv Sektöründe kötü iş hacimleri ile geçen bir dönemden sonra, dengenin oluşmaya başladığı bugünlerde yılın geri kalan dönemine ilişkin beklentileriniz nelerdir? Sektördeki yaşadığımız genel daralmayı nasıl yorumluyorsunuz?
Ocak ayında 700 civarı araç satıldı. Şubat ayında bu rakam 1300, Mart ayında 3100, Nisan ayında 6100 adete ulaştı. Mayıs ayında 9000, adete ulaştı. Siyasetin otomotiv sektörü üzerinde çok büyük etkisi var. 7 Haziran'da Zirve Toplantısı vardı ve Bülent ECEVİT'in bu toplantıya katılmaması menfi bir hadiseydi, 8 Haziran sabahı Türkiye'nin platformu değişti. Tabii bunun sonucu olarakta bizim işimiz durdu.
Biz Birmot olarak 11 ilde faaliyet gösteriyoruz ve çark dönmüyor. Halbuki 2000 yılında uygulanan faizler bu senede uygulandı, düşünün ki 2000 yılında 460.000, 2001'de 133.000, araç satıldığı dönemde uygulanan faizler uygulandı. Eylül ayından itibaren satışların açılacağını ümit ediyoruz. 2002 yılı başında 160,000 araçlık beklenti vardı piyasada ancak bence bu sene 100.000'ler civarı otomobil satılacak. Aralık ayı itibariyle 175.000 Tofaş araç satılacak diye iş programı yapıldı. Mart ayında bu sayı 150.000 adet denildi
Türkiye böyle devam etmeyecek tabiki. Mutlaka araç satılacak, piyasa açılacak.

Ürün yelpazenize katılan yeni ürünlerin çalışmalarınıza etkileri nasıl oluyor?
Alfa Romeo 2001 yılının Eylül ayından itibaren Tofaş çatısı altında. Alfa sahipleri genellikle arabalarına çok bağlı ve markaya karşı bir gönül bağları var. Yeni Alfa Romeo 156 Avrupa'da re-style olarak Türkiye'ye geldi. Palio ve Doblo bizim en çok satış yaptığımız araçlar.Özellikle Albea'dan çok ümitliyiz.

Bu sene birçok otomotiv firmasının yeni araçları ile lansmanları var, sizin ürün gamınıza yeni eklenen araçlarınızın üstün yanları nelerdir bir karşılaştırma yapar mısınız?
Evet bu sene birçok otomobil firmasının yeni araçları piyasaya sürülüyor. Bizde bu sene birçok yeni araç piyasaya sunduk ve yıl sonuna kadar sunacağız. Yeni araçlar bize ümit ve cesaret veriyor.

Gücün müşteride olduğu bu dönemde, müşterilerinize özel ne tip çalışmalar yapıyorsunuz?
Eskiden üretici firma malı üretir üzerine bir miktar kar koyar satardı.Şimdi ise tüketici fiyatını belirliyor.Tüketici taleplerini karşılayan şirketler ayakta kalıyor. Uygun kredi koşulları sağlıyoruz. Koç Allianz ile sigortalarını yaptırıyoruz. Trafik tescil ve plaka hizmetlerini biz hallediyoruz.
Müşterilerimiz otomobillerini törenle alıyorlar. Şuan 20-25 milyar değerinde olan Fiat Palio araca sahip olmak isteyen müşterimiz ile daha pahalı olan ürünlerimizi almak isteyen müşterimiz arasında bizde ilgi farklılığı yok. Hangi aracı satın alırsanız alın bütün işlemlerimiz hazır, araç temizlenmiş ve üzerinde saten bir örtü ile teslim ediliyor. Teslimat sırasında fotoğraflar çekiliyor ve araç sahibine çikolata hediye ediliyor. Bizde müşteri mutluluğu temeldir.

Özel Tüketim vergisi ile vergi sistemimizde yaşanması beklenen değişiklikler çalışmalarınıza nasıl yansıyacak?
ÖTV yasasının 2 boyutlu müspet yanı var bizim için_ 2. eldeki vergilerin kalkması düşündüğümüz kadar artı getirmedi ama bu bir fırsattı, vergilerde Avrupa vergi standartlarına çekilebilirdi. Ülke için otomotiv sanayii çok önemli bir sektör. Bu sektörün kalkınması bir sürü artı değer sağlar. Eylül'den itibaren bu piyasa oturacak. Piyasada yılda 400.000-500.000 adet satış var.

Birmot 2 Temmuzda 1. yılını kutladı, bu bir sene nasıl geçti?
Birmot'un kuruluş amacı kaynakların etkin kullanılmasıydı, kaynaklarımızı, imkanlarımızı etkin kullandık. Hizmet Kalitesini arttırdık. Ticari anlamda; Yedek Parça ve Servis işine ağırlık verdik.Hedefimiz bu sene 180,000 araca servis hizmeti vermektir.
Bu sene için çok karamsar değilim.Tofaş içinde penetrasyonumuz %50.

8 ilde 11 temsilciliniz var bu illere yenileri katılacak mı?
Başka iller şimdilik gündemde değil ancak bizim 20 tane mağazamız var ve bu mağazalarımıza yeni mağazalar katarak büyümeye devam edeceğiz.
Birmot'un kurulma amacı nedir?
11 şirket'in rekabet koşulları dolayısıyla daha etkin ve tek merkezden yönetilmesinin daha uygun olacağı kararını Koç Holding aldı. Aynı hedefe gitseler bile hepsinin farklı işleyiş tarzı vardı. Şu anda hepsi toplam 780 çalışanı ile tek kutup yıldızına doğru ilerliyor.

Araç satışı dışında servis ve yedek parça hizmeti verdiğinizi biliyoruz, bu konuda bizi biraz aydınlatabilir misiniz? Servis ve yedek parçanın Birmot içinde ağırlığı nedir?
Birmot Türkiye'nin otomotiv satışında en büyük şirketidir.
Aynı zamanda Türkiye'nin en büyük yedek parça satıcısıyız toplam 1736 tane yedek parça bayimiz var. Yedek parçada %40, satışta %50, Iveco'da %45'ini biz satıyoruz. Servislerimize her ay 12.000 adet araç giriyor. Satış sonrasına çok önem veriyoruz. Alfa Romeo, Fiat ve Iveco araçlarına servis içinde farklı noktalarda hizmet veriyoruz. Ayrıca Türkiye'de satılan araçların %20'si Tofaş, Tofaş'ın da %50'sini biz satıyoruz, Türkiye'de satılan otomobillerin %10'unu biz satıyoruz demek oluyor.

Doblo'nun satışlarının çok iyi olduğunu özellikle ihracatının rekor seviyelerinde olduğunu biliyoruz, yurt içinde satışları nasıl?
Tofaş geçen sene en fazla üretimi yaptı, en fazla ihracatı yaptı. Doblo kalite anlamında kendini ispat etti. Yılda 90.000 araç ihraç ediliyor. Avrupa'da bu araçlar kullanılıyor. Yurtiçinde de satışları gayet iyi_ Klasmanında pazarın %18'ne sahip bir araç. Türkiye'de Doblo kullanıcısı çok mutlu..

Blok Muafiyetinin kalkmasıyla Bayiilik yapısındaki değişme nasıl olacak? Bu sizin gibi şirketlerde ne tür avantajlar sağlayacak?
Türkiye'de Blok Muafiyeti 2 Ekim tarihinde kalkabilir. Brükselde 1,5 senedir bu yasa için çalışmalar yapılıyor. Bayiilik sistemi boyut değiştirecek, her bayii istediği markayı satabilecek. Münhasır bayilik sistemi Avrupa'da kalkıyor. 2 Ekim'de herşey yeniden tariflenecek. Türkiye'de blok muafiyet uygulaması faydalı olacaktır. Yeni bayilik sistemi önümüzdeki en önemli fırsatlardan biridir.

Alfa Romeo için özel ne yapmayı planlıyorsunuz?
Alfa Romeo'yu 7 ilde, Samsun Temsilciliğimiz hariç satmaya başlayacağız. 11 Temsilciliğimizde Alfa Romeo müşterilerimize servis ve yedekparça hizmeti vermeye devam edeceğiz. Alfa Romeo bizim için çok önemli, hedef kitlemiz Alfa Romeo'nun ailemize girmesiyle genişledi. Distiribütör şirket olan Tofaş ile ortak çalışmalarımız olacak.

ERSİN İKİER: "OUR PRIORITY IS CUSTOMER SATISFACTION"

Birmot was founded to bring together eleven separate companies under one structure in order to make efficient use of our resources. Currently it has Turkey's largest automotive sales volume. After the foundation of Birmot, we increased the quality of our services and focused on spare parts and workshops. Birmot is Turkey's largest spare parts vendor with 1736 spare part distributors; 12,000 vehicles come to our workshops every month. 20% of the cars sold in Turkey are Tofaş and we constitute 50% of Tofaş's vehicle sales.
Alfa Romeo has been a part of Tofaş's structure since September 2001. The new Alfa Romeo 156 was re-styled in Europe and brought to Turkey. We see that Alfa owners are very dedicated to their cars and loyal to the brand. Palio and Doblo are our top selling brands. We are also very hopeful about Albea.
In the past, companies used to manufacture vehicles and sell them at a certain profit margin. Today consumers determine the price; those companies that meet customers' demands survive. We offer good credit terms and insurance coverage by Koç Allianz. Our customers receive their vehicles with a ceremony. No matter what brand they buy, they receive the vehicle after all of its transactions have been completed. The vehicle is presented under a satin cover; we take pictures and give chocolate to the owners when we deliver their cars. Our priority is customer satisfaction. Politics have a strong influence on the automotive sector in Turkey. Although 460,000 vehicles were sold in 2000, the forecast at the beginning of 2002 was only 133,000 vehicles. I personally think that about 100,000 vehicles will be sold this year. However, since Tofaş has a 50% penetration level, I am not very pessimistic about this year.

# # # # # # # #