MÜMTAZ TAHİNCİOĞLU
TOMSFED Türkiye Otomobil ve Motorsporları Federasyonu Başkanı
Chairman of the Federation of Automobile and Motor Sports of Turkey


Formula 1 Türkiye İçin Büyük bir Prestij Kaynağı Olacaktır


Dünyanın en çok seyirci kapasitesine sahip spor organizasyonlarından Formula 1'in 2005'te Türkiye'de yapılması için iş sadece kontratın imzalanmasına kaldı.

Sayın TAHİNCİOĞLU, Formula 1 dünyanın en büyük ticari şovlarından biri. Türkiye'de yapıldığı taktirde Formula 1 için beklentileriniz nelerdir?
FOA (Formula One Administration) Başkanı Bernie ECCLESTONE, 1994 senesinde bir Amerikalı için inşa edilen bir yatı 1999 senesinde satın almaya teşebbüs etmesiyle Türkiye hakkında bilgi sahibi oldu. Bu yatı o zaman satın alması mümkün olmasa da bu vesile ile 2000 senesinde inşasına başlanan diğer bir yatı satın almasıyla, gündeme gelen yakınlaşma ülkemizi daha iyi tanımasını sağladı. Bu ziyaretler sırasında F1'in Türkiye'deki potansiyelini, F1'e getireceklerini ve kazandıracaklarını keşfetmesiyle yeşil ışığı yaktı ve 9 Ocak 2001 tarihinde verdiği niyet mektubu ile çalışmalarımızın ivme kazanmasını sağladı. Bu noktadan itibaren federasyon olarak yıllardır verdiğimiz uğraşın beraberinde, son 1 yıldır çatımız altında faaliyet gösteren F1 komisyonumuzu oluşturarak bir dernek kurduk.
Bu arada özel sektörün bu işe ilgi duymayacağını tespit edince hükümet ve sivil toplum örgütlerine yönelik Ankara'da bir prezantasyon yaptık. Bu prezantasyon neticesinde her kesimden pozitif ilgi gördük.
Bize ilk somut destek Türkiye Odalar Birliği Başkanı'ndan geldi. Projeye inandığını ve destekleyeceğini ifade etti; ardından projemizin Bakanlar Kurulu'nda görüşülmesi ve desteklenmesi gerçekleşti. Konu ile ilgili Bakanımız, Maliye ve Hazine desteklerini belirttiler. Daha sonraki aşamada Bernie ECCLESTONE Türkiye'ye davet edilerek potansiyel 3 alternatif şehir ve bu şehirlerdeki imkanlar kendisine gösterildi. Neticede uygun kentin belirlenmesi konusunda şu anda kendilerinden gelecek karar beklenmektedir.
F1 dünyada en çok izlenen spor aktivitelerinden biridir; her yarış takriben 1.5 ile 2 milyar izleme sayısına ulaşmaktadır. Dünyada sadece 15 ülkede düzenlenen bu yarışta bir ülkenin yerine geçmek Türkiye için büyük bir prestij kaynağı olacaktır: aynen dünya kupasında futbolumuzun getirisi gibi.
Ayrıca bu yarışların düzenleneceği hafta Avrupa'da bu sporu takip edenlerin ülkemize seyahat yapmalarını sağlayacak ve ülkelerine döndüklerinde ülkemizin reklamını yapacaklardır. İmaj, prestij ve turizm açısından Türkiye'ye büyük faydalar sağlayacak bu aktivitenin gerçekleşmesi için daha önümüzde yapılması gereken birçok aşama var ve hepsinin üstesinden geleceğimize inanıyoruz.
Formula 1 getirilerini özetlemek gerekirse;
F1, otomotiv sektörünün üst düzey teknolojisinin birikimidir. Tüm araştırma ve geliştirmelerin sonuçlarında bu nokta ortaya çıkmaktadır. Türkiye gelecekte otomotiv sektörünün üretim merkezi olmayı hedefleyen, kaliteli ve işçilik imkanları ile F1 sonrasında bu gelişimde bir ivme kazanacaktır. Ekonomik girdi olarak 1999'da yapılan resmi araştırmaların sonucu baz alındığında 50-60 bin kişinin yurt dışından geleceği ve 3-4 gün içinde toplam 1.000 USD harcayacağı düşünülerek, 60 milyon USD bir ekonomik katkı sağlanacağı ifade edilebilir. Ancak bunlar, ortalama değerlerin çok altında kötümser tahminlerdir. Zaten Malezya Turizm Bakanı'nın açıklaması da bunu göstermektedir. İlk sene 80 milyon USD harcayarak yaptırdıkları pistin geri dönüşümünü 125 milyon USD olarak açıklamışlardır. Bu ciddi ekonomik yararının yanısıra kültürel ve sosyal alışveriş de ülkeler arası ilişkilerin gelişmesine katkı sağlayacaktır.
Türk turizmine katkısı ise: 2001 yılında 54.5 milyar seyirci izlemiş ve toplam 17 yarışın 1.506.070 dakika yayınlamış ve 203 ülkenin ekranlarına yansımış olması bilinen en ucuz tanıtımın F1 projesi olduğunu göstermektedir.Türkiye'den memnun ayrılan 60.000 kişinin yeniden gelmesi için neden yaratmasak da tavsiye edeceği kişilerin gelişini hesaplamasak da yukarıdaki medya bilgileri tüm dünya insanlarına ulaşmamızı sağlayacak ve dolayısıyla turizme etkisi de büyük olacaktır.

Türkiye'de sigara reklamının yasak olması ticari anlamda bir sorun teşkil eder mi?
Bilindiği gibi tütün reklam yasağı 2006 yılı itibariyle tüm Avrupa Birliği'ne üye ülkelerde geçerli olacaktır. Dolayısıyla bu bizim içinde geçerli bir yasak olmaya devam edecektir. Artık tüm dünyada sigara firmalarının dışındaki kuruluşlardan reklam elde edilmesi yoluna gidilmektedir.
Bu Türkiye için de böyle olacaktır. Asla tütünde reklam yasağını delmek gibi bir düşüncemiz yoktur.
Türkiye'de ki tütün reklam yasağına uyan bir federasyon olarak sporcunun ve sağlıklı yaşamın yanındayız ve motorsporları projemizde tütün reklamlarına izin vermemekteyiz. Avrupa Birliği'ne girmeye çalışan Türkiye'de birliğin kararlarına paralel olarak bizler ülkemizde Formula 1 projesinde tütün reklamlarına yer verilmeyeceğinin garantisini verebiliriz. Ve şu andaki 4207 sayılı yasanın değiştirilmesi için herhangi bir çabamız ve başvurumuz bulunmamaktadır.

TOMSFED Formula 1 Türkiye Komisyonu kurulmuş durumda, bu komisyonda kimler var? Ve komisyon kamuoyunu bilgilendirmek amacı ile neler yapmakta?
Bir devlet politikası olarak benimsenmesi gereken ve siyasi destek ihtiyacı hisseden bu dev projeyi bugünlerde gerçekten çok sınırlı bir kadro ve imkanlarla getirdik. Federasyonumuz bünyesinde bir yıldır Formula 1 komisyonu çerçevesinde bizlerle işbirliği içinde olan isimler ise şahsım başkanlığında, Nuri ÇolakoĞlu, Muhtar Kent, Cem Hakko, İskender Atakan, Mehmet KarabeyoĞlu, Yiğit Şardan, Alinur VelİdedeoĞlu, Özcan TahİncİoĞlu, Jan Nahum'dur.
Tüm üyelerimiz projenin hayata geçebilmesi için bürokratik, teknik ve finansal açıdan temasların yürütülmesinde, ilişkilerin sağlanmasında çaba harcamaktadırlar.

Formula 1 Organizasyon Başkanı Bernie ECCLESTONE ve pisti çizecek mimar Hermann TILKE ile birlikte yaptığınız toplantının sonuçları neler? Türkiye diğer rakiplerinden bir adım önde diyebilir miyiz?
Formula 1 organizasyonunun Türkiye'de hangi kentte yapılacağının kesinleşmesi ile birlikte hemen pistin yapım çalışmalarına başlanacaktır. Bunun için önce bir projelendirme safhası sözkonusudur. Bu aşamada Dünya çok ünlü F1 pistlerinin projelerine imza atmış olan Herman Tilke ile çalışılması planlanmıştır. Projenin çizilmesinin ardından Mart ayından itibaren pistin inşaasına geçilmesi hedeflenmektedir.

ECCLESTONE'ın Türkiye'yi ziyaretinin ardından gittiği Rusya'daki incelemeleri sırasında, ''Rusya'nın şartları Türkiye'ye göre 5 kat daha iyi. Formula 1 takviminde yakın zamanda Rusya yerini alabilir'' şeklindeki açıklamaları konusunda bilgi verir misiniz?
Rusya'daki incelemelerde Ecclestone'ın yapmış olduğu açıklamalarda Türkiye'yi örnek olarak kullanması farklı yorumlara neden olmuştur.
FOA Başkanı Bernie Ecclestone'ın Türkiye'nin adaylığı hususunda yaptığı açıklamalarda olumlu izlenimlerini açıkça ortaya koymuştur. Sonuç olarak bu takvime girmek için mücadele eden ve karşımızda gerçekten güçlü rakiplerimiz var. Ancak Türkiye'nin Mısır, Rusya, Çin, Bahreyn gibi rakiplerinin yanı sıra aday olmasını kabul eden resmi nitelikteki iyi niyet mektubu Ecclestone'ın Türkiye hakkındaki olumlu görüşlerinin açık bir göstergesidir. Ve pistin tamamlanması halinde 2005'te ülkemizin takviminde yer alacağı sözünü de vermiş bulunmaktadır.
İstanbul'da Formula 1 pistinin yapılmasının tasarlandığı Kurtköy'deki Sabiha Gökçen Havaalanı'nın çevresinin işletilmesi Savunma Sanayii'ne ait.
Bu konuda görüşmeler yaptığınızı biliyoruz. Bu çalışmaların sonucunda pist yapımının İstanbul'a verileceği sonucu çıkarılabilir mi?
Pistin yapımı hususunda bildiğiniz gibi şu anda İstanbul, Antalya, İzmir olasılıklar içinde yer alan kentlerimizdir. Bu şehirlerimizin her birinde pist olarak kullanılabilecek arazilerin tespiti hususunda çalışmalar bulunmaktadır. İstanbul'da projenin gerçekleşmesi halinde Pendik Kurtköy bölgesi olası, pistin yer alacağı mevkii olarak tespit edilmiştir.
Ve kararın İstanbul olması halinde İTO işbirliğinde bu arazinin kullanımı söz konusu olacaktır. Bu noktadan hareketle seçilecek kentin İstanbul olacağını söylemek kesinlikle mümkün değildir.
Kararın tarafımıza ulaşması ile kamuoyuna bu konuda bilgilendirme yapılacaktır.

FORMULA 1 WILL BE A MAJOR SOURCE OF PRESTIGE FOR TURKEY


Our organization has been working hard to have Formula 1 held in Turkey in 2005. Our efforts so far have included contacts with the Head of FOA (Formula One Administration) Bernie ECCLESTONE. Moreover, we have been able to receive the support of our government and our NGOs. Formula 1 will constitute an extraordinary opportunity to promote Turkey and will contribute a lot to our country in terms of its image, prestige and tourism. Meanwhile, while hosting Formula 1, we will make sure not to allow advertisements promoting tobacco. This attitude is in line with the general tendency in the EU member countries where tobacco advertisements will be banned as of 2006.
We already have a committee within our organization that has been working on this project. We are now waiting for a decision to be given regarding the city where Formula 1 will be held in 2005. Once that is clarified, work will commence to prepare the track and we will be working with Herman Tilke who completed the architectural work of many successful Formula 1 projects in the past. It is true that we have strong competitors who are the other candidates for the project such as Russia, Egypt, China and Bahrain. Nevertheless, we do maintain our hopes for a decision to be given in favor of one of the Turkish cities of İstanbul, Antalya or İzmir.

# # # # # # # #