YAŞAR BÜYÜKÇETİN
TNT Cargotech Lojistik Genel Müdürü
General Manager of TNT Cargotech Logistics


Lojistik Görüş


Türkiye ölçeğinde bakıldığında, şirketlerin kesinlikle kendi ana konularında çalışmaları gerekiyor. Yani ürün geliştirmek, üretmek, pazarlamak ve satışını yapmak. Lojistik ise, tüm bu dinamiklerin etkin yönetimindeki en önemli koz. Gelişmiş ülkelerde ve ülkemizdeki bazı kuruluşlarda üretim lojistiği de artık önem kazanmakta; yani üretimi planlamak ve planlandığı şekilde hat bazında lojistik yönetimi gerekiyor.

Dünyada oyunun kuralları değişiyor. Artık en kaliteli malı en ucuz fiyata üretmeniz yeterli değil. Aynı zamanda en son kullanıcıya zamanında ulaşmanız ve pazar payınızı büyütmeniz gerekiyor, bütün bunları yapabilmenin tek yolu etkin lojistik yönetimi. Lojistik Yönetimi, yeni dünya düzeninde Bilişim Teknolojileri ile birlikte büyüyen ve önem kazanan bir sektör. Ülkemizde ise, önemi henüz kavranılmaya çalışılmakta. Ancak halen birçok yerel şirkette stratejik olduğu konusunda kaygılar var. Şirketlerin üst yönetimleri daha çok satış ve pazarlama konularını ön planda tutuyorlar ki, gelişmiş ülkeler lojistik yönetiminin farkına 40-50 yıl evvel varmış durumdalar. ABD'de 1970-1980'li yıllarda Gayrisafi Milli Hasılanın %20'sini alan ilkel lojistik yönetimi günümüzde %10.5'lar seviyesine gerilemiştir.
Yani 1 trilyon USD civarındadır. Katkıya bakalım. Hiçbir geliştirme ve iyileştirme olmasaydı 1 Trilyon USD daha fazla para verimsizlikten dolayı kaybolacaktı. Yaşam bir ölçüde bir o kadar pahalı olacaktı. Bizde olduğu gibi. Bir tarafta para kazanabilmek, enflasyona uygun fiyat ayarlaması yapabilmek için mücadele veriyoruz. Diğer tarafta işletme sermayemizin en önemli kaynağını verimsizce tedarik zincirinde bloke ediyoruz.
Lojistik birçok kişi yada kuruluşun tanımladığı gibi, yanlızca taşımacılık değil! Lojistiğin temeli işletme sermayesinin yönetimi yani piyasadan alacaklarınız, tedarikçilerinize ödemeleriniz ve stok yönetimi, yani Bermuda Şeytan Üçgeni. Birçok şirket bu üçgeni organizasyonlarındaki farklı kişiler tarafından yönetmeye çalışıyor, ve başarılı olamıyor.
En büyük sermaye burada yatıyor, fakat maalesef farkında bile olunamıyor.
Türkiye ölçeğinde bakıldığında, şirketlerin kesinlikle kendi ana konularında çalışmaları gerekiyor. Yani ürün geliştirmek, üretmek, pazarlamak ve satışını yapmak. Lojistik ise, tüm bu dinamiklerin etkin yönetimindeki en önemli koz. Gelişmiş ülkelerde ve ülkemizdeki bazı kuruluşlarda üretim lojistiği de artık önem kazanmakta; yani üretimi planlamak ve planlandığı şekilde, hat bazında lojistik yönetimi gerekiyor. Bunun ismi yalın üretim, TNT Cargotech Lojistik'in FORD Otosan'da yaptığı uygulama tamamen batı standartlarında. JIT (Just In Time) üretim lojistiğinin yönetimidir, yani hiçbir stok alımı olmadan üretimi yönetebilmek.
Lojistik, Ürün Tedarik Zinciri Yönetiminin başarılı olması için gerekli en önemli silah. Ülkemiz gerçeğine baktığımızda, birçok sektör ve şirkette satışların büyük bir oranı ayın son haftasında gerçekleşiyor. Bu ciddi bir kayıp. Tedarik zincirine bakıldığında ve tanımı yapıldığında böyle bir strateji tüm zinciri ciddi bir şekilde negatif etkilemekte yani maliyetleri arttırmakta. Diğer tarafta pazardaki rekabetten dolayı ürün fiyatlarında sıkıntı yaşanmakta. Ürün tedarik zinciri yönetimi işte burada önem kazanıyor. Hangi şirket tedarik zincirini yani, kaynak noktalarından nihai tüketiciye giden zinciri etkin yönetebiliyorsa, zincirde ciddi para tasarrufu etme şansına sahip ve bu tasarrufu ürün fiyatlarında kullanarak pazarda rakiplere üstünlük sağlayabilmektedir.
Türkiye, Avrupa kıtasının doğusunda en büyük coğrafyaya sahip bir ülkedir.
Almanyadan yaklaşık üç kat büyük, fakat aynı zamanda 15/1 ekonomiye sahiptir. Bu tip ülkelerde lojistik, müşteriye ulaşım ve tatmini açısından çok daha önem kazanmaktadır.
Eğer, Türkiye de il merkezlerine ertesi gün dağıtım yapabilecek ağ varsa ve şirketler başka yollarla, farkında olmadan, üçüncü ya da dördüncü günde ürünlerini nihai müşterilerine ulaştırıyorlarsa ve sevkiyatlarının akibetini internetten izleyemiyorsa burada ciddi bir problem yatıyor olmalıdır. Ülke ticari yapısı ve ulusal ekonominin ihtiyacı çok daha hızlı bir şekilde ürünlerin son kullanıcıya ulaşmasını ve bu sayede iç ticari dinamiklerin artmasını talep etmektedir, işin ilginç yanı bunun yapılabilir olması fakat şirketlerin gereken önemi vermemesinden dolayı gerçekleşememesidir. Şirketler ve dolayısıyla ulusal ekonomide bu nedenden dolayı ciddi bir kan kaybı oluşmaktadır. Lojistik nasıl ABD'de 40-50 yıl ve batıda 25 yıl evvel önemi kavranılmış ise, Türkiye'de de artık şirket üst yönetimlerin ve patronların ajandasında öncelik olarak yer alma zamanı gelmiştir.

THE LOGISTIC VIEW


Today, logistics management, together with information technologies, is one of the fastest growing and most important sectors in the world. However, unlike the popular belief, logistics is not only a matter of transportation! It is rather about your receivables from the market, your payments to the suppliers and stock management. Meanwhile, production logistics assumes more and more importance in developed countries and in some establishments in our country. This approach goes in line with lean production and TNT Cargotech Logistics has already initiated this practice at FORD Otosan. Logistics is the most important weapon for the product supply chain to be successful. Yet, the commercial structure of Turkey and the needs of our economy require that products reach end-users in the fastest manner while domestic commercial dynamics be enhanced. As a matter of fact, it is possible to implement this in Turkey. Unfortunately, company executives are yet to realize the significance of logistics and to see the degree of waste this negligence brings about for the country's economy.

# # # # # # # #