HAKAN KODAL
Yapı Kredi Koray GYO A.Ş. Genel Müdürü
General Manager of Yapı Kredi Koray Inc.


İstanbul 2023


Yapı Kredi Koray GYO A.Ş. Genel Müdürü Hakan KODAL, İstanbul şehrini ve geçen sene İstanbul İstanbul projesi ile kazandıkları ödülü bizlere anlattı.



Asırlar boyunca İstanbul, Roma ile birlikte dünyanın en güçlü başkenti, en imrenilen kentiydi. Roma'dan sonra, Paris girdi araya, sonra Londra, sonra New York ve diğerleri Bugün İstanbul, en imrenilen kent değil. En çok ziyaret edilmek istenilen kent de değil. İstanbul'a yılda 2,5 milyon civarında turist geliyor. Prag'a 14, Paris'e 46 milyon. Yaşanmak istenen kent ise hiç değil.

Her ne kadar 1970'ler sonrasında milyonlarca insan göç etti ise de, imrendiğinden değil iş aramak için geldi. Zaten ne olduysa, 1970'ler sonrasında oldu: gecekondular, zevksizlik, kalitesizlik, eğitimsizlik, altyapı sorunları vs, vs,É O güzelim köşkler, yalılar, parklar, bahçeler, son 30 yılda elden gitti. Bugün İstanbul'da yaşayanların sadece %34'ü kendini İstanbullu görüyor. Mayıs ayında düzenlenen Forum İstanbul konferansı kapsamında düzelenen İstanbul 2023 panelinde İstanbul'un vizyonu ve geleceği tartışıldı. 2 ay, 2 yıl sonrasının görülemediği bir dönemde tam 20 yıl sonrasını görebilmek tabii ki kolay değildi. Ancak İstanbul'un vizyonunun tartışılması gerekliydi. Dünya çapında bir metropolün gelişiminde 20-25 yıllık planlar geçerli olduğuna göre, şimdiden bunları konuşmakta fayda vardı. Herşeye rağmen, İstanbul halen dünyanın en imrenilen kenti olma kapasitesine sahip. Tarihi, coğrafi ve kültürel özellikleri, bölgesel konumu ve ekonomisinin büyüklüğü sebebi ile doğal bir cazibe taşıyor. İstanbul Türkiye ekonomisinin %40'ından fazlasını kontrol ediyor.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 2003 yatırım bütçesi 8.8 katrilyon TL. Bunun 3/4'ü ulaşımla ilgili yatırımlar. Sadece Metro ve Hafif Ray yatırımı 4.4 katrilyon TL. Şu anda Büyükşehir Belediyesi'nin 550 proje için hesapladığı bütçe 5.5 milyar Dolar.

İstanbul, Yerel Yönetimler Yasası ile ekonomik bağımsızlığına ve yetkiye kavuşur, bu vizyona inanan bir ekiple yönetilir ise, 2023'te dünyanın en imrenilen kenti olabilir. Türkiye 20 yılda ne olur sorusu en büyük belirsizlik tabiiki. Tüm bunlara ilaveten Istanbul isminin de inanılmaz bir marka gücü var. Bütün bu tartışmalarda, aklıma geçen yıl İstanbul-İstanbul projemizin MIPIM Awards'da kazandığı Dünya Birinciliği geldi.

Her yıl Mart ayında, Fransa'nın Cannes şehrinde MIPIM (Marche International des Professionnels de l'Immobilier) fuarı organize edilir. Tüm dünyadan gayrimenkul sektörünün profesyonellerinin toplandığı bu fuara 60'ı aşkın ülkeden 15.000'i aşkın kişi katılır. 1.800 civarında standda onbinlerce proje sergilenir. Geçen yıl ödülü hem uluslararası jürinin hem de 17.000 katılımcının oyları ile kazandığımızda İstanbul da kazandı. Cannes Film Festivali'nin yapıldığı salonda, İstanbul İstanbul'un dünya birinciliği anons edildiğinde kalbim duracak gibiydi. Ödülü almak için kürsüye çıktığımda, İstanbul İstanbul ismi büyük panoda yazılıydı. Prag Belediye Başkanı ve aynı zamanda Jüri Başkanı Jan KASL beni tebrik ettiğinde gururla gülümsedim. Prag'tan ING Real Estate ve Paris'ten George V-Nexity'nin projeleri, İstanbul İstanbul'a karşı katılımcıların oyları ile kaybetmişti. Sadece projemiz değil, İstanbul ismi de kazandı. Sadece projemizin değil, İstanbul'un dünya çapında marka olduğu, bir kez daha ortaya çıktı. İstanbul'un en azından adı var.



İSTANBUL 2023


Every year, İstanbul receives 2.5 million tourists whereas Prague receives 14 and Paris receives 46 million. Unfortunately, İstanbul has lost many of its beauties within the last three decades or so due to domestic migration. Problems of the city were brought to table in May at the Forum İstanbul conference and a vision for the year 2023 was discussed. Indeed, a city like İstanbul does need a long-term plan and a vision for in spite of all the adversities, İstanbul bears a natural potential of attraction thanks to its historical, geographical, cultural and economic wealth. If, in the future, İstanbul gains economic autonomy with a new law on local administrations and is managed by an insightful team, it can well become the most envied city of the world by 2023. In addition to all these, the name of İstanbul has an incredible brand power. As a matter of fact, last year, in March, our İstanbul-İstanbul project won the Global Award at MIPIM Fair in Cannes, France. When we won this award with the votes of both the international jury and 17.000 participants, the city also won. In fact, we won the prize over Prague and Paris. That alone shows that İstanbul has at least a name if nothing else.





# # # # # # # #