MURAT YANIK
BIOIAS (Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri A.Ş. Genel Müdürü
Director General of Greater İstanbul Bus Operators (BIOIAS)


Halka Arzdan Sonra Büyük Projelere İmza Atacağız


Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri, Esenler Otogarı olarak tanınan, aslında Bayrampaşa ilçesinde yer alan, Büyük İstanbul Otogarı’nın işletmeciliğini yapıyor. Türkiye’de ulaşımın yüzde 95’i karayolu ile sağlanıyor.

Büyük İstanbul Otogarı’ndan, günde ortalama 1.650 otobüs çıkarak, Türkiye’nin dört bir yanına ve yurt dışına yine günde ortalama 53 bin yolcu taşıyor. Halka arz çalışmalarını yapan Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri A.Ş.’nin Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Genel Müdürü Murat Yanık ELEGANS’ın sorularını yanıtladı.

Borsaya yolculuk ne zaman ve nasıl başladı?

Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri zaten çok ortaklı bir yapıya sahip. 1970 tarihinde kurulan Uluslararası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği adına, Topkapı’da dağınık olarak faaliyet gösteren otobüs işletmelerini toplamak üzere, 1987 yılında zamanın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Bedrettin DALAN ile bir anlaşma imzalandı. "Yap, işlet, devret" modeliyle İstanbul’da bir otogarın yapılması kararlaştırıldı. Bu otogarın iktisadi teşekkülü olarak da BİOİAŞ kuruldu. Otogar inşaatı 5 Mayıs 1994’te tamamlanarak, Büyük İstanbul Otogarı o günün İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Tayyip ERDOĞAN tarafından hizmete açıldı. 140 milyon dolara, ortaklarından başka hiçbir kurum ve kuruluştan mali destek alınmadan işletmeye açılan Büyük İstanbul Otogarı, riski en az, sıcak para trafiği çok yüksek bir işletme olarak faaliyetlerini sürdürüyor.

İlk etapta 168 ortakla kurulan şirketimizin hisseleri hamiline olup, bugünkü ortak sayısının 200’ün üzerinde olduğunu biliyoruz. Bu çok ortaklı yapısı nedeniyle şirketimiz zaten SPK’nın denetimine tabi idi. Şirketimizin borsaya açılması gündeme geldikten sonra genel kurulumuzu toplayarak, sermayesini 1 trilyon 50 milyar liradan, 5 trilyon liraya çıkardık. Ardından, genel kurula katılan hissedarların yüzde 61’inin oylarıyla borsa sürecine onay verildi. Bizim borsaya açılmaktaki amacımız, ülke ekonomisine önemli ekonomik katkılar sağlayan, büyük miktarda sıcak para akışı olan, otogar işletmeciliğinde deneyim sahibi bir şirketi yatırımcılara arz etmekti. Böylece, toplanacak para ile yeni yatırımlar yapabilmemiz mümkün olacak.

İşletmecisi olduğunuz Büyük İstanbul Otogarı’nın yarattığı ekonomik büyüklükler nelerdir?

Hemen geçtiğimiz yıldan bahsedeyim önce. Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri olarak 2003 yılında 26,5 trilyon liralık gelir, 7,8 trilyon liralık net kar ürettik. Bir önceki yıl ödediğimiz 3 trilyon 616 milyar lira vergi nedeniyle İstanbul’da en fazla vergi veren ilk 500 kuruluş listesinde yer aldık ve İTO tarafından altın madalya ile ödüllendirildik. Büyük İstanbul Otogarı’nda günlük sıcak para dolaşımı ortalama 2 trilyon lirayı aşmaktadır. İki banka şubesinin, üç bankanın ATM cihazlarının yer aldığı otogarımızda toplam 6 bin insan istihdam edilmiş durumdadır. 168 yazıhanede 324 otobüs işletmecisi firma, 6 bin dükkanda, çeşitli hizmetler üreten ve yolcuların ihtiyaç duyduğu ürünleri satan 800 işyeri faaliyetlerini sürdürüyor. Her gün ortalama 1.650 otobüs çıkış yapıyor. 26 bin küçük araç otogardaki otoparklardan yararlanıyor. 242 bin metrekarelik bir alanda faaliyet gösteren otogarımızda, emniyet teşkilatı, belediye zabıtası gibi resmi kuruluşların yanı sıra, özel güvenlik şirketi ile özel temizlik şirketi hizmet veriyor.

Halka arz sürecinin sonunda elde edeceğiniz finansmanı hangi projelerde kullanmayı düşünüyorsunuz?

Biz BİOİAŞ olarak otogar işletmeciliğinde tecrübe, bilgi ve birikim sahibi bir şirketiz. Avrupa’nın en büyük otogarının işletmeciliğini yapıyoruz. Bu bilgi ve birikimimiz doğrultusunda, İstanbul Anadolu yakasında ihtiyaç duyulan iki proje üzerinde çalışıyoruz. Bunlar Anadolu Otogarı Projesi ve Kavacık Otogar Projesi’dir.

Bu projeler ile 60 milyon dolarlık yatırım öngörüyoruz. Bugün bildiğiniz gibi, Harem Otogarı fiziksel yapısı itibarıyla hem yetersiz, hem de trafiği sıkıştıran, yolculuk süresini uzatan bir konumdadır. İstanbul İmar Planları’nda Anadolu Otogarı da yer almaktadır. Biz konuyla ilgili tüm çalışmalarımızı tamamladık. Halka arz sürecinden sonra bu yatırımlar için gereken tüm girişimleri sonuçlandıracağız. Projelerimiz hayata geçirilene kadar da, Harem Otogarı’nın rehabilite edilmesi ve işletilmesine talibiz.

OTOGARA ULAŞIM:
  • Şehir içi Servis ....._.5.500
  • Otogar taksi ___.270
  • Kamyonet ____.71
  • Hafif Raylı Metro: Aksaray - Esenler – Aksaray – Havaalanı
  • Belediye ve Halk Otobüsleri: Mecidiyeköy, Taksim, Avcılar, Beşiktaş, Bakırköy, Yeşilpınar ve Eminönü

    Rakamlarla Büyük İstanbul Otogarı

    ÖZELLİKLER RAKAMLAR
    Tahsis edilen alan 242.000 m2
    Taban alanı 110.000 m2
    Kullanım alanı 290.000 m2
    Otobüs işletmesi sayısı 324 adet
    Yazıhane, Peron sayısı 168 adet
    Faal işyeri sayısı 796 adet
    Çalışan personel sayısı 6.000 adet
    Otobüs giriş çıkış kapasitesi 15.000 araç / gün
    Otobüs çıkış sayısı 1.650 araç / gün
    Diğer mot. araçlar giriş ve çıkış sayısı 26.000 araç / gün
    Yolcu kapasitesi 600.000 kişi / gün
    İnsan hareketi 120.000 / gün
    Yolcu gelen +giden 90.000 kişi / gün
    Bilet satışı 53.000 adet / gün
    Sıcak Para Dolaşımı 2 trilyon TL / gün

    Rakamlarla Büyük İstanbul Otogarı

    Su 20.000 lt
    Kolalı İçecek / Meyve suyu  20.000 lt
    Çay  500 kg
    Kahve  500 kg
    Hazır Granül Kahve  60.000 poşet
    Şeker  2.000 kg
    Poşet Çay  80.000 adet
    Soda 6.000 şişe
    Süt  5.000 kg
    Et  3 ton
    Ekmek  50.000 adet
    Kolonya  1.000 kg
    Kağıt Peçete 5.000 paket
    Islak Mendil  60.000 adet
    Sigorta Primi Üretimi
    br> Zorunlu Mali Sor.Trafik Sigortası  8.5 trilyon TL/yıl
    Otobüs zorunlu Koltuk Ferdi
    Kaza Sigortası  8.5 trilyon TL/yıl
    Kasko 121.0 trilyon TL yıl/pazar hacmi


  • # # # # # # # #