ALİ KEMAL HANLI
Trafik Denetleme Şube Müdürü

2004 ÜLKEMİZDE TRAFİK YILI


Trafik terörü artık iç güvenliği tehdit eden sorunların başında geldiğinden, hükümetimiz 2004 yılını TRAFİK YILI ilan etmiştir.

Trafik kazalarında ülkemizde geçen yıl 3966 kişi hayatını kaybetmiş, 117.268 kişi yaralanmış ve 525 trilyon TL. tutarında maddi hasar meydana gelmiştir. İstanbul'un trafik profili 10 milyon nufus, 3 milyon sürücü, 2 milyon araç ile 15 bin km2 yol ağında günlük ortalama 400 maddi hasarlı trafik kazası, 27 yaralı ve aylık 23 ölü şeklinde gerçekleşmektedir.

Trafik kazalarının önemli bir kısmı %24 ile arkadan çarpma,%16 ile hatalı sollama,%16 uykusuz yorgun araç kullanma,% 15 kavşaklarda geçiş önceliğine uymama,%8 park etmiş araçlara çarpma, %7 hatalı dönüşler,%6 şerit ihlalinden meydana gelmekte ise de bu kazalar istatistiklerle ölçülemediği için, asıl neden %50 oranında HIZ ve DURMAYI BİLMEMEKTEN kaynaklanmaktadır.

Ölümlü kazalar % 50 yaya,%30 yolcu,% 20 ile sürücü kusurlarından kaynaklanmaktadır. Trafiğin üç ana unsuru insan, taşıt, yol ve çevredir. Trafik kazaları ya insan, ya taşıt, ya da yol çevresi ile ilgili sorunların tek başına veya birlikte ortaya çıkması sonucu meydana gelir. İnsan unsuru ana öğe olup, diğer iki unsurun eksikliğinin meydana gelmesiyle de doğrudan ilgilidir. Alkollü araç sürmek, aşırı hız yapmak, yolda oynamak, taşıttan habersiz inmek trafikteki insan kusurlarına, rot çıkması, fren ve lastik patlaması araç kusurlarına, yol çökmesi ve yolda çukur ise yol kusurlarına örnektir. ÒTrafik TerörüÓ ile başa çıkmak toplumun tüm kesimlerinin müşterek mücadelesi ile mümkündür.

Trafiği denetleme görevi sadece sokaktaki beyaz şapkalı adama (trafik zabıtasına) ve sınırlı sayıda Fahri Trafik Müfettişleri'ne bırakılmayacak kadar ciddi bir sorun haline gelmiştir.

Polis sayısını artırmak yerine, yetişmiş insan gücünden istifade edilebilir. Bakanlar kurulu üyeliği ve milletvekilliği görevini yapanlara, kanunlarla adli ceza verme yetkisi verdiğimiz hakim ve savcılarımıza, Ordumuzun her rütbedeki General ve Amirallerine, Gençliği emanet ettiğimiz üniversitelerimizin Rektör ve Dekanlarına, Devletimizi yurtiçinde ve yurtdışında temsil eden, Valilerimize, Büyükelçilerimiz ve Konsoloslarımıza, tüm Bakanlıklarda Anadolu'yu karış karış sürekli gezen Müfettişlerimize, Müsteşarlarımıza, Genel Müdürlerimize, Emniyet Müdürü rütbesini alanlara, Kaymakamlarımıza, şehirlerimizi emanet ettiğimiz Belediye Başkanlarımıza ve bu görevlerden emekli olanlara, profesyonel tur rehberleri gibi bazı sivil görevlilere dilemeleri halinde ve yönetmelikle belirlenen şartlara haiz olmaları durumunda sorumluluklar verebiliriz.

Toplumun tüm kesimlerinin katıldığı bir trafik denetiminde karayolu üzerinde hata yapan her kim olursa olsun, arkasında, yanında, sağında solunda, bu yaptığı hatayı cezasız bırakmayacak bir Fahri Trafik Müfettişi olacağından, sürücüler trafik kurallarına uymaya özen ve dikkat gösterecektir.

İş yerlerinde, işe adam alırken artık adli sicil kaydı gibi trafik sicil kaydı da istenmelidir. Aşırı hız ihlalinden, alkollü araç kullanmaktan dolayı sürücü belgesi geri alınmış kişilerin öncelikle taşımacılık sektöründe olmak üzere, şirketlerce araç kullanma hizmetlerinde görevlendirilmemesi gerekir. İnsanların iş bulamama kaygısı, bulduğu işi kaybetme korkusunun sokaktaki trafik polisinin denetiminden daha ağır basacağına ve daha etkin olacağına inanıyorum. Park edilmez, duraklama yapılmaz yerlere, belediye otobüs duraklarına, deprem acil ulaşım yollarına ve hastane girişlerine sürücülerin park etmesi BİREYSEL ÇIKARLARIN TOPLUMSAL FAYDANIN ÖNÜNE GEÇMESİ şeklinde açıklanabilir ve topluma karşı işlediği bu suçtan kendisi seyir haline geçtiğinde aynı şekilde mağdur olmakta ve diğerlerini tenkit etmektedir. Hizmet sektörünün ve milli gelirin en fazla üretildiği ilimizde yolları ulaşım yerine park alanları olarak kullanmak insan vücudunda kan dolaşımını sağlayan damarları tıkamak gibi bir şeydir.

Yapılan çalışmalar, alkolün sürücü üzerinde çok tehlikeli etkileri olduğunu ortaya koymaktadır. Kandaki alkol miktarı arttıkça, kişide risk alma isteği, gözü karalık, sabırsızlık, saldırganlık, hız eğilimi artmakta, buna karşın reflekslerde, intibak süresi ve kalitesinde çok ciddi boyutlarda yavaşlama, zihinsel faaliyetlerde ve karar vermede bozulma, dikkatte azalma görülmektedir. Mesafe tahmini sıfıra kadar inebilmekte, el-ayak-göz koordinasyonu bozulmaktadır.

Genç bir insanın tehlikeyi Görme, Muhakeme etme, Karar verme ve Harekete geçmesi arasında geçen zaman süresi 45 salisedir. Saatte 90km hızla giden genç bir sürücünün herhangi bir tehlike anında frene basması için geçen süre zarfında 90 km/s hızla 11,25 metre daha gitmektedir.

Başarılı Karayolu Sisteminin Temel Dört Unsuru

Eğitim

Trafikte eğitim; sürücü eğitimi, yaya eğitimi, yolcu eğitimi, denetimi yapanların eğitimi hatta bir kaza sonucunda ortaya çıkan sorunlarda haber vericilerin eğitimi gibi pek çok kişiyi kapsar. Mühendislik ve altyapı hizmetleri

Taşıt ve yayaların yararlanabileceği her türlü tesis ve işaretlemeler yeterli düzeyde.

Denetleme

Denetimden sorumlu personelin temel görevi trafik kurallarına herkesin tam ve kesin olarak uymasını sağlamaktır.

İlk ve acil yardım

Kaza sonrası ölü ve yaralı sayısında artış, kazazedelere olay mahallinde ilkyardımın gereği gibi yapılmaması, yaralıların bilinçsiz taşınması ve taşıma sırasında acil yardım hizmetlerinin yetersizliği nedeniyle ülkemizde kazaya karışan bir kimsenin ölme ya da sakat kalma ihtimali yüksek orandadır. Cezaların ağırlığının bir psikolojik ve ekonomik sınırının bulunması gereklidir. ÒSuçu önleyenin cezanın şiddeti değil, uygulanma-gerçekleşme düzeyiÓ olduğu ve ÒAğır olmayan ancak mutlaka uygulanan bir cezanın önleme gücünün, ağır ancak ağırlığı nedeniyle uygulanma olasılığı düşük olan cezadan daha fazla olduğuÓ bilinmelidir.

Trafikte ölümlere, yaralanmalara daha ne kadar seyirci kalacağız?

Silah kazalarını şeytan doldurduğu için, trafik kazalarını canavar yaptığı için mi önleyemiyoruz?

Silah kazalarını da, trafik kazalarını da insan yani biz yapıyoruz.

ÖNLEYEBİLİRİZ...










# # # # # # # #