ARKA BAHÇE
BÜLENT AKARCALI

Türkiye AB Karma Parlamento Komisyonu Eşbaşkanı



TÜRKİYE'NİN TAM ÜYELİĞİ KONUSUNDA AB ÜLKELERİ KAMUOYUNU BİLGİLENDİRME SEFERBERLİĞİ


Avrupa Birliği'ne tam üyelik müzakerelerinin başlayıp başlayamayacağının, başlarsa hangi çerceve içine oturtularak yürütüleceğine dair kararın alınacağı olan 17 Aralık yaklaştıkca hem Türkiye de hem de kimi AB ülkelerinde gerilim artmaktadır. Bizdeki genel kanı AB ülkeleri nezdinde kendimizi yeteri kadar tanıtamadığımızdır. Bu durumdan hareketle Türkiye' yi tanıtmada kapsamlı bir yaklaşım içeren bir proje hazırladım. Elegans dergisi okuyucu kitlesinin yapısı ve bu konudaki bilgi, birikim ve duyarlılığı bu projeyi hazırlamamda ki en önemli etken oldu. Okurlardan bu yazıyı olabildiğince eleştirisel okuyup ve inceleyip görüş-önerilerini bana ileterek AB ülkeleri kamuoyunu bilgilendirmeye yönelik bir projeyi hep birlikte geliştirmeye katkıda bulunmalarını rica etmek istiyorum.

MEVCUT DURUM

AB'ye üye ülke vatandaşlarının Türkiye hakkında sahip oldukları bilgiler yetersiz, düşünceleri kimi zaman menfi, davranışları ise önyargılıdır.

Bu tespite karşılık, Türkiye'nin gerçekleri ve doğruları hakkında AB kamuoyunu bilgilendirmek amacıyla bizlerin de ciddi bir çalışma yaptığı söylenemez.

Tam üyelik sürecinin artık başladığı bu günlerde AB üyesi ÜLKE İNSANLARINA YÖNELİK BİLGİLENDİRME KAMPANYASI BAŞLATMAK ŞART OLMUŞTUR.

HEDEF GRUPLAR

Böyle bir kampanyanın hedefi aşağıdaki gruplar olmalıdır: -AB ülkeleri parlamentoları milletvekilleri -AB ülkeleri siyasi parti yöneticileri -Basın ve TV mensupları -Akademisyenleri -İşveren, işçi ve esnaf kuruluşları -Avrupa Parlamentosu Milletvekilleri -AB bürokratları -AB genel kamuoyu

KAMPANYA NASIL YÜRÜTÜLMELİ TÜRKİYE'den:

Ülkemizde var olan ve aşağıda belirtilen kurumları harekete geçirip katkılarının önemini vurgalayıp teşvik ederek, onlardan AB ülkelerindeki kendi muhataplarına erişip Türkiye'nin tezlerini anlatmalarını istemeliyiz. Bu kurumların AB ülkelerinde var olan muhataplarını tespit etmelerinde ve bunları nasıl bilgilendirecekleri konusunda kendilerine tam yardım ve destek sağlamalıyız.

BU KURUMLAR ŞUNLAR OLMALIDIR: -TBMM -Siyasi Partiler -Üniversiteler-Yüksekokullar (özellikle yabancı dil eğitimi yapanlar) -Meslek Kuruluşları (Sanayi, ticaret, ziraat odaları, tabibler-mimar, mühendisler vs. odaları, esnaf kuruluşları) -İşçi ve işveren sendikaları -Yazar ve sanatkarlar -Seyahat acentaları, turizm şirketleri -Türkiye'ye gelen AB kökenli kişi ve kurumlar

-Yabancı şirketler

-Yabancı yöneticiler-çalışanlar

-Yabancı akademisyenler

-Yabancı gazeteciler

-Yabancı eşler

-Yabancı emekliler (Ege ve Akdeniz kıyılarında yaşayan binlerce Alman-İngiliz gibi)

-Gençlik kuruluşları AVRUPA'dan:

Avrupa'da yaşayan ve böyle bir kampanyaya ilgi gösteren bütün Türk ve Türkiye kökenli kişi ve kuruluşlar ile AB ülkelerinde yerleşik Türkiye'ye dost AB kökenli kişi ve kuruluşlar -Türk dernek, vakıf ve benzeri kuruluşlar -Türk kökenli siyasetçiler (mahalli idareler dahil) -Türk işadamları -Türk akademisyenler -Türk basın mensupları -Türk Devleti'nin AB ülkelerinde görevli bir memuru (din görevlileri, öğretmenler dahil) -Diğer gönüllü kişiler -AB kökenli dost kişi ve kurumlar

Bu listeler uzayabilir, daha genişletilebilir. Yürütülecek çalışmalar esnasında gerekli düzeltmeler, eklemeler yapılabilir.

AB KAMUOYUNU BİLGİLENDİRME ESAS VE YÖNTEMLERİ ESASLAR

1.Hazırlanacak her bilgilendirme belgesi AB ülkelerinde konuşulan dillerde olmalıdır. Portekiz'e, Finli'ye de kendi dilinde bilgilendirme yapılmalıdır.

2.Bilgilendirme belgeleri bizim değil, onların kafalarındaki sorulara cevap vermeli ve endişeleri giderici nitelikte olmalıdır.

3.Buna karşın her kafadan ayrı ses çıkmasını önlemek için belgeler Türkiye'de tek merkezde hazırlanmalı, AB ülkelerine yönelik müşterek görüşler ifade ederken, ayrıntıda her ülkenin kendi özelliğine dikkat edici olmalıdır.

4.Belgeler AB Genel Sekreterliği, Brüksel'deki AB nezdindeki Büyükelçiliğimiz, İKV gibi kurumların bilgilerini TBMM'ne Hükümet'in iradesini taşımalıdır.

5.Belge dağıtımında süreklilik Alıcının belgeye önem vermesinde en önemli unsurdur. Aynı kişi ve kuruma 2 yıl içerisinde ortalama 2 ayda bir belge gitmelidir. Bu dağıtımda süreklilik ve içerikteki ciddiyet gerekli ilgiyi sağlayacaktır.

YÖNTEMLER; YAZILI BELGELERLE

1.Önce AB ülke kamuoyunda Türkiye'nin tam üyeliği hakkında varolan soru, endişe, düşünce ve görüşlere cevap verecek kısa öz standart broşürler hazırlanacaktır (yarım A4 ebadında kolay okunan 14 punto karakterde, 8-10 sayfa)

2.Broşür sayısı gönderilecek ülke nüfusunun en az 1/100 oranında olacaktır.

3.Broşürler hem birbirinden ayrı ayrı, ama bir araya getirildiğinde bir takım teşkil edecek şekilde ve soru cevap yöntemi ile hazırlanacaktır.

4.Her broşürün kapağında Türk bayrağı, gönderilecek ülkenin bayrağı ve AB'nin 12 yıldızından oluşan dairevi bayrağı olacaktır.

5.Broşürler: HEDEF başlıklı 2 no'lu paragrafta belirtilen yerlere, NASIL başlıklı 3. paragrafta belirtilen TÜRKİYE'deki ve AVRUPA'daki kişi ve kurumlar aracılığı ile dağıtılacaktır.

6.Broşürler ayrıca AB ülkelerinde satılan Türkçe gazetelerle ek olarak verilecek ve gazete okurları tarafından broşürlerin çevrelerindeki (ev, mahalle, işyeri kulüp vs.) AB vatandaşlarına dağıtmaları istenecektir. Böylece AB ülkelerindeki vatandaşlarımız ayrıca teşvik edilmiş olacaklardır.

7.Öngörülen geniş katılımcılık tam üyelik için yapmamız gereken reformlara, değişiklik ve yeniliklere gerekli vatandaş desteğini sağlamada ayrıca çok müspet bir etken olacaktır. İşe yaradığını hisseden ve kampanyaya fiilen katılanlar tam üyeliğin fiilli destekçileri haline geleceklerdir.

8.AB ülkelerinde Türk kişi ve kurumların katılacağı her türlü toplantı, sosyal-kültürel sportif faaliyette AB üyeliği yolundaki çabalarımıza yer verilecektir. Bu amaçla broşürler dışında rozet, flama, afiş vs. gibi tam üyeliğe yönelik promosyon malzemeleri hazırlanacaktır.

GÖRÜNTÜLÜ VE İNTERNET ARACILIĞI İLE İLETİŞİM

1.Broşürlerde yer alan ve alacak soru ve cevaplar, Türkiye'nin AB üyeliği hakkındaki tüm bilgiler İnternet'te kapsamlı bir WEB Sitesi'nde yer alacaktır.

2.Yurtiçi ve AB ülkelerindeki Türklerden bu WEB sitesindeki bilgileri çevrelerine dağıtmaları istenecek ve herkes bu yönde teşvik edilecektir.

3.Türkiye'nin AB'ye tam üyeliği serüvenini anlatan, Türkiye'nin çekilinecek, korkulacak bir ülke olmadığını gösteren, tam üyeliğimizin AB'ye yük getirmeyeceğini açıklayan, rahat izlenimli kısa süreli bir film hazırlanacaktır.

4.Bu film her üye ülke dilinde olacak ve video kaseti CD, DVD gibi biçimlerde ikinci paragrafta ifade edilen hedef kitlelere dağıtılacaktır.

KONFERANS, SEMİNER, PANEL VS.

1.AB ülkelerindeki Türk kökenli ve Türk dostu kişi ve kurumlardan bulundukları bölgelerde mümkün olan çok sayıda konferans, seminer, panel düzenleyerek Türkiye'nin AB üyeliğine ait aydınlatma ve bilgilendirme çalışmaları yapmaları istenecektir.

2.Hazırlanacak olan broşürler, WEB siteleri, video kaset, CD, DVD gibi malzemeler bu çalışmalara kaynak oluşturacaktır.

3.Aynı zamanda AB üye ülkeleri nezdinde yaşayan Türkler arasından 100'e yakın kişi konferans, panel, seminer düzenleyici olarak yetiştirilmek üzere tespit edilip bunlar konuların nasıl ele alınacağı, işleneceği ve tartışılacağı hususlarında eğitileceklerdir.

4.Bu eğitimi önceden hazırlanmış belgelere dayalı olarak vermek üzere AB konularında deneyimli 10 kadar diplomat, akademisyen (emekliler de dahil) görevlendirilecektir. AB üye ülkelerinde 1000'e yakın konferans, seminer, panel çalışması yapabilmek hedeflenecektir.

UYGULAMAYA DAİR BİLGİLER:

Yürütülecek kampanya için gerekli yazılı, görsel ve diğer malzemeler, eğitimci yetiştirme, 100 konferans düzenleyici tespit edip onları yetiştirme, kampanyaya katılacak, destek verecek, yurtiçi-yurtdışı kişi ve kurumları tespit edip kendilerini devreye sokmak, 3 aylık bir süre gerektirecektir.

Yapılacak çalışmalar birbirine paralel yürüyeceğinden çoğu iş eş zamanda başlayıp sürecektir.

Takip eden 18 ay tamamen uygulamaya yönelik olacaktır. Böyle bir kampanyayı hazırlayıp yürütmek için: - 1 yönetici - 6 yardımcı - 6 sekreter-teknisyen - 2 şoför 2 odacı yeterli olacaktır.

SONUÇ: Önerilen seferberlik programıyla AB ülkelerinin : -Kamuoyuna, -Kamuoyu önderlerine (Siyaset Adamı, Gazeteci, Akademisyen, Sendikacı, İş Adamı vs.)

KENDİ DİLLERİNDE ERİŞİLECEKTİR Bu Erişimde: -Mektup Broşür -CD-DVD İnternet -Konferans yöntemleri kullanılacaktır.

Yurt dışında var olan Türk altyapısı: -Bütün Devlet Temsilcikleri -Türk Özel Sektörü -Gazeteciler -Dernek-Vakıf-Klüpler İle yakın ve yoğun işbirliğinde bulunulacaktır.

Yurt içinde; -TBMM - Siyasi Partiler -Başbakanlık Bakanlıklar -Üniversiteler -İş çevreleri Sendikalar -Basın -İlgili Devlet Kurumları, Dernek, Vakıf ve Meslek Kuruluşları İle yoğun işbirliğinde bulunulacaktır.

PROJENİN YÜRÜTÜLMESİ Proje Dışişleri Bakanlığı'nın (AB Genel Sekreterliği'nin) koordinatörlüğünde yürütülecektir.

DANIŞMA KURULU Projenin yürütülmesini kolaylaştırmak için kurulacak 8-10 kişilik Danışma Kurulu'nda aşağıdaki kurumların yetkili temsilcileri görev alır. -Dışişleri Bakanlığı-AB Genel Sekreterliği -TBMM -TOBB -TUSİAD -IKV -YÖK -SENDİKA -BASIN

BU PROJENİN UYGULANMASI YURT İÇİNDE VE YURT DIŞINDA İNANILMAZ BİR ETKİ VE HEYECAN YARATACAKTIR. TÜRKİYE İLK DEFA BU ÇAPTA VE BÖYLESİNE ÖRGÜTLÜ, SİSTEMATİK BİR TANITMA VE BİLGİLENDİRME KAMPANYASINI TÜM AVRUPADA DA GERÇEKLEŞTİRMİŞ OLACAKTIR.






# # # # # # # #