MEHMET AYDOĞDU
Güneş Sigorta Genel Müdürü

ENERJİMİZİ SİGORTA BİLİNCİNİ GELİŞTİRMEK İÇİN HARCAYALIM


1990 yılında serbest tarifeye geçildikten sonra hizmette rekabet yerine fiyatta haksız rekabet yapılmaya başlandığını dile getiren Güneş Sigorta Genel Müdürü Mehmet AYDOĞDU, "Prim üretiminde ön sıralarda yer almak arzusu haksız rekabete yol açıyor" dedi.

Fiyatların olması gerekenin altına çekildiğini söyleyen AYDOĞDU, çözümün reasürörlerden geldiğini hatırlattı. AYDOĞDU, "Eğer teknik dışı rekabet yerine enerjimizi sigorta bilincini geliştirmeye harcarsak sektör çok daha iyi noktalara gelir. Bu ülkenin büyük bir sigorta sektörüne ihtiyacı var. Zaten bu şekilde şirketlerin pazar payları, karları, performansları ve aktif değerleri de hızla büyüyecek" diyerek sözlerine devam etti.

AYDOĞDU, sektörün sorunları ve bu sorunların çözümlenmesi için yapılması gerekenleri şöyle anlattı: "Sigorta şirketlerinin mali güçlerine göre değerlendirilmesi için rating sisteminin geliştirilmesi lazım. Sektörün en büyük sorunlarından bir tanesi hasar maliyetlerinin artması...

Bunun için riziko seçimi iyi yapılmalı, anlaşmalı tamirhane sistemi yaygınlaştırılmalı ve tamirhaneler sigorta şirketlerinden hızlı tahsilat yapma avantajını müşteriye iyi hizmet olarak yansıtmalı...

Sektörün bir diğer problemi ise sahte hasarlar... Bu konuda birlik bünyesinde hileli hasar veri tabanı ve karar destek sistemi oluşturulması için çalışmalara başlandı. Geç tahsil edilen primlere rağmen şirket imajını korumak için hasarların hızlı ödenmeye çalışılması, şirketlerin finansal dengelerini altüst ediyor. Türk Lirası bazında işlem gören poliçelerin reasürans prim devirlerinin döviz üzerinden olması, dövizdeki değişiklikler nedeniyle şirketleri olumsuz etkiliyor." "Bağımsız bir Sigortacılık Düzenleme ve Denetim Kurumu" kurulmalı. Sigorta sektöründe yasal boşluklardan kaynaklanan bir çok sorunun da olduğuna dikkat çeken AYDOĞDU, sigorta sözleşmesi ve sigortacılığın denetlenmesi konusunda hala ayrı ayrı kanunların kullanıldığını sözlerine ekledi. Birlik tarafından Sigortacılık Düzenleme ve Denetleme Kanunu Taslağı hazırlandığını hatırlatan AYDOĞDU, ancak yakında çıkacak Murakabe Kanunu'na ilişkin tasarının, hazırlanan bu taslağa uygunluğunun belli olmadığını dile getirdi.

"Bağımsız bir Sigortacılık Düzenleme ve Denetim Kurumu kurulmalıdır" diyen AYDOĞDU, yeni yasanın mutlaka bir an önce çıkarılması ve sigorta şirketlerinin mali açıdan denetlenmesi gerekteğini belirtti. "Bir şirketin sermayesi 20 milyon dolar olmalı" diyen AYDOĞDU, haksız rekabeti önleyecek denetim mekanizmalarının da mutlaka yasada yer alması gerekliliğine dikkat çekti.

AYDOĞDU, bu konudaki görüşlerini şöyle aktardı: "Sigorta Genel Şartları'nda eksiklikler ve eskimeler sözkonusu... Genel şartların kolay anlaşılır bir hale gelmesi sağlanmalı...Vergi mevzuatı, vergi açısından avantajlar yaratacak şekilde yeniden düzenlenmeli... Sektörün peşin vergi, mükerrer vergi gibi sorunları var. Sigorta şirketleri poliçeyi 5 taksitte satıyor ancak şirketlerin kasasına para girmeden vergisi ödeniyor. Bu da büyük bir sorun teşkil ediyor.

Sigorta davalarına bakan mahkemeler İhtisas Mahkemeleri haline getirilmeli. Yargı organlarında sigortalıları koruyucu yaklaşımın terk edilmesi gerekiyor. Bir diğer problem ise sermayedarların şirketleri yeteri kadar denetlememeleri. Ayrıca sektöre sermaye desteği de yeterli değil. Bir sigorta şirketinin sermayesi en az 20 milyon dolar olmalı."

Sektörün tanıtım eksikliğine de dikkat çeken AYDOĞDU, tanıtıma ve eğitime yeterince fon ayrılmadığını belirtti. AYDOĞDU, yabancı şirketlerde prim üretiminin yüzde 2'sinin tanıtıma ayrıldığını söyledi.

"Günümüzde tüm gelişmiş ülkelerin kalkınmasında lokomotif rolü üstlenen sigortacılık sektörünün gelişmesini engelleyen hatalardan vazgeçilmesi zorunludur" dedi.





# # # # # # # #