Alpay ÖZBAY

Koyuncu Elektronik ülkemizin bilişim sektöründe önemli ve güçlü bir oyuncudur
 
Kurumsal tarafta verimlilik esas. Maliyetleri düşürmek ile daha karlı satışlar yapmak işletmeye aynı oranda kar sağlıyor. Kriz ortamında daralan talep karşısında daha karlı satışlar, maliyetleri düşürmeye göre daha zor. Bu nedenle firmalar ilk önce maliyetlerini nasıl düşürebileceklerine yoğunlaşmakta. Bu noktada bilişim teknolojileri ile biz nasıl yardımcı olabiliriz iyi kurgulamamız gerekiyor.
 
Koyuncu Elektronik 2009 yılına nasıl bakıyor? Hedefleriniz nedir?
Temel bakış açımız olan pazar genelinin üzerinde büyüme oranı ve sağlıklı bir karlılık yapısı 2009 yılı içinde geçerli. Daha iyi hizmet veren bir Koyuncu Elektronik için bu yıl gerçekleştirdiğimiz altyapı yatırımlarımızın, 2009 yılı içerisinde iyi sonuçlar vereceklerine inanıyoruz. Ancak takip eden yıl için satış bütçesi yapmakta hiç bu kadar zorlandığımız bir zaman olmamıştı. Bir çok belirsizlik, farklı ekonomik senaryolar ve her gün değişen koşullar karşısında doğru tahminlerde bulunabilmek çok zor. Satış bütçeleri sağlıklı olmadığı taktirde de yatırımlarınızı düzgün bir şekilde planlayamıyorsunuz. Bu yüzden rakamsal hedeferin ötesinde altyapı ve iş geliştirme hedeflerimizde oldukça kontrollü davranıyoruz. Önümüzdeki yıl içerisinde pazarda değişebilecek koşullar ışığında yeni açılımlar yapabiliriz.

Pazardaki gelişmeleri nasıl değerlendiriyorsunuz?
Tüketici tarafında ürün ve hizmet sağlayıcılar için zor bir yıl olacak gibi görünüyor. Sadece klasik bayi kanalında değil, büyük tüketici talebine göre planlanmış organize perakende mağazaları için de kolay bir yıl olmayacak. Tüketici kredileri, kredi kartları ile uzun vadeli satış gibi finansal enstrümanlar çok önemli bir role sahip olacak. Yakın süreçte bankaların artık çok kolay kampanyalara destek vermeyeceğini, bu nedenle satış fiyatlarının artık peşin üzerinden lanse edileceğini ve rekabetin daha da artacağı bir fiyat ortamı bekliyoruz. Bu ortam firmaların karlılık içinde devam etmeleri için özsermaye gücünün yanında, düşük maliyetle iş yapabilme, iyi kontrol ve hızlı operasyon kabiliyetleri gerektirmekte. Bir çok bitmiş ürünün satış sonrası hizmetleri doğrudan marka-üretici tarafından verildiği için tüketicinin ürünü nereden aldığının önemi azalıyor. Bu nedenle ürün fiyatı, ekonomik kriz doğrultusunda daha da önemli olacak.Özellikle ülkemizde diğer pazarlarda bulunmayan perakende mağazası bolluğu da düşünülürse, bu yıl sert bir fiyat rekabetinin yaşanacağını düşünüyoruz. Bu büyük mağazlar, bu büyük yatırımlar boşuna yapılmadı. fiimdi herkes eteğindeki taşları dökecek.Bu süreçte tüketiciye sadece kutu ürün taşıması yapmaya çalışan göreceli olarak daha küçük hacimli bayi kanalının çok olumsuz etkileneceği açık. Bayi kanalının sadece kutu satarak devam etmek değil mutlaka mesleki tecrübe ve teknoloji bilgisi ile hizmet gelirlerini arttırmaları gerekmekte. Bunu gerçekleştirebilen bayiler geçmişe göre çok daha iyi bir karlılık seviyesine erişecekler.
Küçük veya büyük tüm kurumlara yapılan satışlar oldukça önemli. Bu tip satışların hem devamlılığının olması hem de beraberinde hizmet gelirleri içermesi tüm kanalın bu alana yüzünü çevirmesini gerektiriyor. İşletmelere ürün ve hizmet satabilmenin yolu ilk önce fiyattan geçmiyor. Firmalara nasıl yaklaştığınız, ne sunduğunuz ve işi nasıl yaptığınız en önemlisi. Firmaların sorunlarına bilişim ile nasıl verimlilik ve kolaylık sağlayabileceğimizi sektör olarak iyi anlamamız ve bunu ustaca sergilememiz gerekiyor.

Perakende mağaza bolluğu konusunu biraz daha açabilir misiniz?
Avrupa`daki tüm büyük mağaza zincirleri ülkemizde bir çok mağaza ile yer almakta. Türkiye`de olan tüm zincirlerin oldukları bir başka pazar yok. Türkiye`nin parlak büyümesi ve genç nüfusu bu firmaları ülkemize çekti. Büyük yatırımlar, büyük hedefler doğrultusunda yapıldı. Bunlara birlikte zaten ülkemizde pazarı ve Türk tüketicisini yakından tanıyan güçlü yerli perakende firmalarımız bu yıl ciddi bir rekabet ve satış yarışması yaşadılar. fiimdi en önemli unsur yüksek tüketici talebi düştü, önümüzdeki yıl için yapılan planlar tutmayacak gibi görünüyor. Belki ileriki dönemde bu firmalar arasında birleşme veya pazardan çekilme gibi uygulamalar görebiliriz. Bazı firmaların yeni mağazalar açtığını, büyümeye gittiğini de görebiliriz. Ama temel olan bir doğru var, bu dar pazara çok fazla perakende mağaza metrekaresi var. Bu metrekare, doğal şartlar altında küçülmeli. Aslında beklentimiz sadece perakendecilerde değil sektörün üretici, dağıtıcı, toptan ve bayi kanalının her bir katmanında küçülmelerin olacağı.

Ürünler konusunda ne gibi yenilikler var?
Ucuzlayan taşınabilir bilgisayar fiyatları, masaüstü bilgisayardan her geçen gün daha çok pay alıyor. Masaüstü bilgisayarda da ulusal firmalar güçleniyor. Dolayısıyla ısmarlama bilgisayar montajı işinin önü gittikçe tıkanıyor. Daralan global pazarın etkisi ile 2009`un ilk aylarında taşınabilir bilgisayarlarda fiyatların daha da ucuzlaması bekleniyor. Bu gerçekleştiğinde masaüstü bilgisayar satışları oldukça olumsuz etkilenecek. Oyun amaçlı performans ürünlerinin yanında sadece kurumsal kullanıma yönelik alanda kalacaklar gibi görünüyor. Taşınabilir bilgisayarların etrafındaki ürünler, özellikle mobiliteyi iyileştiren kablosuz teknolojiler ve çevre birimleri yükselişte olacaktır. Kullanıcıların iletişim halinde oldukları veri büyüklüğü gittikçe artıyor. Bu nedenle yedekleme birimleri, hızlı bağlantı cihazları da gittikçe daha çok satılacak.
Kurumsal tarafta verimlilik esas. Maliyetleri düşürmek ile daha karlı satışlar yapmak işletmeye aynı oranda kar sağlıyor. Kriz ortamında daralan talep karşısında daha karlı satışlar, maliyetleri düşürmeye göre daha zor. Bu nedenle firmalar ik önce maliyetlerini nasıl düşürebileceklerine yoğunlaşmakta. Bu noktada bilişim teknolojileri ile biz nasıl yardımcı olabiliriz iyi kurgulamamız gerekiyor. Nasıl matbacılık sektörü son yirmi yılda tamamıyla bilgisayarlaştı, bu sayede ucuzladı ve çok daha yetenekli oldu ise etrafımızdaki diğer sektörlere de daha başka ne tip teknolojik altyapı sunabiliriz sürekli gözlemlemeliyiz. Özellikle sağlık, üretim, güvenlik ve eğitim alanlarında daha bekleyen büyük satış fırsatları mevcut. Diğer taraftan yerel seçimlere yaklaşırken düzenlenen seçim fuarlarına halen bilişimciler katılmıyor. Oysa ki bu alanda dahi bilişime büyük uygulama alanları mevcut.

Son olarak 2009 yılı biterken Koyuncu Elektroniği nerede görüyosunuz, bunu paylaşır mısınız?
Biz gerek bu ülkenin kalıkınmasında ve gerekse tüketicilerin yaşamlarının içinde önemli bir role sahip bir sektörüz. Ekonomik krizlerde en çok olumsuz etkilendiğimiz gibi unutmamak gerekir ki iyi yıllarda da hızlı koşan bir sektörüz. Koyuncu Elektronik ülkemizin bilişim sektöründe önemli ve güçlü bir oyuncudur. Krizlerde de, parlak yıllarda da bu konumunu sürdürecektir. Hedeflerimiz, çalışmalarımız ve yatırımlarımız hep bu ışık altında yapılmaktadır.