Ali Şakir TATVEREN

Kafkas, yurtdışında da ülkemizi başarıyla temsil ediyor
 
1930 yılında Ali Şakir Tatveren tarafından Bursa’da kurulan Kafkas, zamanla markalaşma ve teknoloji anlamında çok büyük gelişme gösterdi. 2004 yılında AC Nielsen’ in yaptığı araştırmaya göre, Türkiye’ deki firmaların marka değeri sıralamasında 84. sırada yer aldı. 1960’ lı yıllarda tescil ettirdiği ismini aynı şekilde muhafaza ederek bugünlere gelen Kafkas, Türkiye’ deki 309 tanınmış marka arasında bulunuyor. Kafkas markası Türkiye’ de olduğu gibi yurtdışında birçok ülkede de tescilli. Kafkas, ürünlerini ve ambalajlarını çok uzun yıllardan beri marka tescil ve patent çalışmalarıyla koruyor.
 
12.500 m2 açık, 6.500 m2 kapalı alanda ISO 9001, IFS, ISO 22000 standartlarında üretim yapan Kafkas, ağırlıklı olarak iç piyasaya çalışıyor. Bursa’ da kendine ait 13 mağazası bulunuyor. Kafkas’ ın Bursa’da bulunan mağazalarının bir kısmı cafe-pastane, bir kısmı da cafe-pastane-restaurant olarak hizmet veriyor.
Yıllık yaklaşık 1000 ton civarında üretimi olan Kafkas’ın ürünlerinin %90’ı Türkiye’de tüketiliyor. Kafkas, yurt içi pazarlama faaliyetlerini, Türkiye’ nin çeşitli illerindeshop, corner ya da kiosk adını verdiği satış noktalarıyla sürdürüyor. Kafkas’ın 12; Türkiye çapında 100’ ün üzerinde satış noktası bulunuyor. Kafkas, 1980’ li yıllarda başlattığı bayilik sistemini revize ederek önümüzdeki dönemde yeni bir franchising modeliyle atağa geçmeyi hedefliyor. Kafkas, aynı zamanda toptan satışta Algida ve Ülker gibi büyük firmalara tedarikçi olarak hizmet veriyor.

Son dönemde Türkiye genelinde büyük market zincirleri için yeni ürünler üretmeye başlayan Kafkas’ ın, A grubu satış noktaları ve benzin istasyonları ile ilgili çalışmaları var.

İlk kestane soyma makinasını 30 yıl önce Türkiye’ ye getirerek kullanmaya başlayan Kafkas, geçtiğimiz yıl İtalya’ dan ithal ettiği en yeni teknolojiye sahip şekerleme hatları sayesinde tamamen otomatik, bilgisayar kontrollü bir sistemle üretimini sürdürüyor. Eskiden ürünler basınçla pişirilirken, bu hattaki kademeli sistem sayesinde şeker dozajı yavaş yavaş yükseltiliyor ve şekerin karamelize olması engelleniyor. Bu hatlarda sadece kestanenin değil, birçok meyvenin de şekerlemesi yapılıyor.

Kafkas, özellikle son birkaç yıl içerisinde ihracattaki hamlesini güçlendiren bir firma. Yılda 3000 ton ve üzeri çiğ kestane işleme kapasitesine sahip olan Kafkas, toplam üretiminin % 20’ ye yakınını ihraç ediyor. Başta Fransa olmak üzere ABD, Yunanistan, Avusturya, Suudi Arabistan, BAE, Kuzey Kıbrıs, Tayland, Ürdün, Tayvan ve İsviçre’ ye ihracat yapıyor. Bu ülkelerden gelen talep doğrultusunda Kafkas markasıyla ya da kendi markalarıyla üretim yapılıyor. Kafkas’ ın ihraç ürünleri arasında Marrons Glacés (üzeri kristalize şeker kaplı kestane şekeri) ile birlikte kestane püresi (Creme de Marron) ve kestane ezmesi ( Pate de Marron ) bulunuyor. Kafkas reçelleri 20 yıldır Amerika’ daki etnik marketlerde pazarlanıyor. Son yıllarda Kafkas ürünleri dünyanın en büyük süpermarket zincirlerinden E.Leclerc, Erteco, Ecomax, Netto, Norma, Sequrel ve İsviçre’ deki Migros Marketler’ de yer almaya başladı.Kafkas, uluslararası platformda özellikle büyük market zincirleriyle çalışmaya başladığından bu yana, gerek dünyadaki en iyi şekerleme hattına sahip entegre tesisi, gerekse 80 yıllık başarılı geçmişiyle Avrupa’ da kestane şekeri üretimi yapan diğer üreticileri zorlayan bir rakip durumunda. Özellikle İtalya, Fransa ve İspanya gibi ülkelerde çoğu kestane şekeri yapan firma, soyulmuş kestaneyi aracı firmalara işletiyor. Kafkas, tüm bu işlemleri kendi bünyesinde gerçekleştiriyor.

Kafkas, yurtdışında düzenlenen uluslararası gıda ve şekerleme fuarlarına katılarak ülkemizi başarıyla temsil ediyor.

Kafkas, kestane şekeri ve ihracatta önemli bir yeri olan Marrons Glacés (üzeri kristalize şeker kaplı kestane şekeri) dışında, değişik kuru meyvelerin karışımıyla hazırlanan üzeri çikolata kaplı kestane ezmesi (Karyoka), kestane püresi, şeker ilavesiz kestane püresi,light kestane şekeri ve light kestane püresi, kestane ezmesi, kestane çerezi (Kestano), kestane unu, kullanıma hazır kabukları soyulmuş kestane, çeşitli meyve reçelleri ve marmelatları, meyve şekerlemeleri ve unlu mamulleri de içine alan geniş bir ürün yelpazesine sahip. Toplam kapasitenin yüzde 75’ ini kestane şekeri ve kestane bazlı mamul üretimi, yüzde 15’ini unlu mamul üretimi ve yüzde 10’ unu da reçel ve marmelat üretimi oluşturuyor.

80 yıllık bir geçmişe sahip olan firma markasını oturtmuş durumda. Kalite güvenlik sistemlerine ve müşteri memnuniyeti için müşteri şikayetlerine büyük önem veriliyor. Kopyacılığın önüne geçilemiyor, bazen Çin’den ithal edilen ürünler sıkıntı yaratabiliyor.

Tüm sektörler için kötü bir yıl olan 2009’un ilk yarısında etkilenen ama ikinci yarısında toparlanan ve kriz döneminde çok çalışan ve bir çok yeni ürün geliştiren firma bu özverisinin meyvelerini 2010 yılında almayı hedefliyor.

Kafkas kestanelerini diğer markalardan ayıran en büyük özellik şirketin felsefesi. Kalite, temizlik, devlete ve millete saygı, sosyal sorumluluk gibi konular firma için ön planda geliyor.

Sektörle ilgili en büyük sıkıntı ise merdivenaltı üretim. Bursa’da kestane işini yapan 250 firma var ve bunların bir kısmı tüketiciyi yanıltıyor. Devletin bu sıkıntıyı ortadan kaldırmak için İhtisas Mahkemeleri’ni geliştirmesi gerekiyor.