Tolga ÇELİK D&B Türkiye Genel Müdür Yardımcısı

Dünyanın En Büyük ve En Güvenilir Ticari Enformasyon Veri Sağlayıcısı
 
Ticari bilgi konusunda 170 yılı aşan deneyimiyle tüm dünyada 200 milyondan fazla firmadan oluşan bir veritabanına sahip olan Dun & Bradstreet (D&B), 1841’den bugüne deneyimi, sahip olduğu veritabanı ve teknolojik altyapısı ile dünyanın en büyük ve en güvenilir ticari enformasyon veri sağlayıcısı.
 
Üniversite öğrenimini Çukurova Üniversitesi’nde Makine Mühendisi olarak tamamlayan Tolga Çelİk, eğitimi süresince Uluslararası Öğrenci Değişim Programı (IAESTE) ile Almanya Rostock Üniversitesi’nde projede görev almış, daha sonra ise Temsa & Mitsubishi Otobüs Fabrikasında üretim, finans ve satınalma bölümlerinde staj yapmıştır. 2001- 2009 yılları arasında DHL Express Türkiye’nin çeşitli satış birimlerinde çalışarak yöneticiliğe kadar yükseldi. İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde 2009-2011 yılları arasında işletme yüksek lisansı yaptı. 2009 yılında DHL Express’teki görevini tamamlayan Tolga Çelİk, 2009 yılında OMV Petrol Ofisi Madeni Yağlar Bölümü’nde Güney Marmara Bölge Müdürü olarak görev aldı. Bugüne kadar Müşteri İlişkileri Yönetimi, Kurumsal Satış Yönetimi, Çokuluslu Müşterilerin Yönetimi, Büyük Holding ve Grup Şirketleri, Kamu Satışları, B2B Satış, Müşteri Deneyimi Yönetimi, Proje Yönetimi, Başlangıç Organizasyon gibi konularda çalıştı. Tolga Çelİk, Şubat 2011’den bu yana 221 ülkede faaliyet gösteren, tüm dünyada 200 milyondan fazla şirketin kredibilitesini değerlendiren ve şirketlere Rating veren Dun&Bradstreet Türkiye’nin (D&B Türkiye) Genel Müdür Yardımcısı olarak çalışmaktadır. Coach’luk ve Mentor’luk eğitimleri alan Tolga Çelİk, çeşitli sosyal sorumluluk projelerinde de görev almaktadır. Halen TÜGİAD (Türkiye Genç İşadamları Derneği), TOBB Genç Girişimciler, TABA/AmCham Türk Amerikan İşadamları Derneği, Etik Değerler Merkezi (EDMER) Asil Denetim kurulu üyeliğinin yanı sıra, UTİDER (Uluslararası Ticaret ve Girişimci İş İnsanları Derneği), Girişimcilik Derneği ve RYD (Risk Yöneticileri Derneği) üyesidir.

D&B’yi tanıtır mısınız?
ABD’de Lewis Tappan adlı bir iş adamının önderliğinde kurulan D&B, zaman içinde ticari bilgiye artan talep doğrultusunda bir çok uluslu şirketler topluluğuna dönüşmüştür. Bugün 200’ü aşkın ülkede ofisi bulunan D&B hisselerinin tamamı New York Borsası’nda işlem görmektedir.
Globalleşme eğiliminin arttığı rekabete dayalı günümüzün ekonomik koşullarında, her türlü ticari işletmenin etkin bir satış, alacak ve risk yönetimi yapabilmesi için ilişkide olduğu firmalar hakkında doğru ve güncel bilgi sahibi olması hayati önem taşımaktadır. Dünya pazarlarında yeni iş ilişkileri arayan, mevcut ilişkilerini gözden geçirmek isteyen firma ve bankalar, D&B raporları sayesinde bu bilgilere süratle ulaşabilirler. D&B’nin veri bankası 82 farklı dilde, 225’in üzerinde ülke bilgisini kapsamakta ve 181 farklı para birimini içermektedir. Şirket dünya genelinde günlük 1,5 milyon raporu veritabanında güncellemektedir. D&B Türkiye yerli ve yabancı ticari işletmelerin kredi değerliliği raporlarını Türkiye’de pazarlamaktadır. Bugüne kadar 50 bini aşan sayıda Türk şirketine rating verilmiş, veritabanında ise 1.2 milyon Türk şirketi yer almaktadır.
Türkiye’de de gün geçtikçe artan ticari ve finansal bilgi gereksinimini karşılamak üzere 1989 yılında kurulan Finar Enformasyon ve Danışmanlık Hizmetleri A.Ş. 2010 yılında kardeş kuruluşu Dun & Bradstreet Bilgi ve Danışmanlık A.Ş.’nin kurulmasıyla hizmetlerini kredi derecelendirme danışmanlığı alanında yoğunlaştırmıştır. Mayıs 2010 yılında kurulan D&B Türkiye, D&B markalı ürünleri Finar’dan devralmıştır.
Finar, 1997’den beri banka ve finansal kurumlara kredi değerlendirme süreçlerine yönelik modellerin kurulması konusunda destek olurken, D&B Türkiye’nin kurulmasıyla birlikte sanayi ve ticari işletmelere vadeli mal/hizmet satma aşamasında verecekleri kredi kararlarına ve bayilerinin müşterilerinin değerlendirilmesine yönelik modellerin kurulması konusunda da danışmanlık vermektedir.

D&B Türkiye’nin ürün ve hizmetleri;
Risk Yönetimi Çözümleri, Satış ve Pazarlama Çözümleri, Satınalma Yönetimi Çözümleri, Ekonomik Analiz Grubu, Danışmanlık Hizmetleri.

Risk Yönetimi Çözümleri altında sekiz farklı hizmet bulunmaktadır:
Ticari Profil Raporu (Business Profile Report - BPR), D&B Türkiye Firma İzleme Servis, D&B Trade Program, Ticari Enformasyon Raporu (Business Information Report - BIR), D&B Avrupa Firmaları İzleme Servisi, D&B Ülke Risk Raporları, D&B Rating, D-U-N-S® Numarası.

D&B Türkiye’nin son üç yıllık performansını değerlendirir misiniz? Şirketin cirosu ve çalışan sayısı ne oldu? Kaç firmaya hizmet veriyorsunuz?
Globalleşen dünyada bilgiye olan ihtiyaç her geçen gün daha da artmaktadır. Türkiye de son yıllarda gösterdiği göz alıcı büyüme performansıyla dikkatleri çeken bir ülke olmuştur. Bu hızlı büyüme sayesinde Türkiye’de faaliyet gösteren şirketler de büyüme ivmesine girmiştir. Büyüyen şirketlerin kredi ihtiyaçları da artmıştır. İşte tam bu noktada D&B’nin ürün ve hizmetleri devreye girerek ihtiyaçları karşılamaya yönelik çalışmıştır. D&B, Türkiye’ye konusunda uzman, Türkiye piyasasını çok iyi bilen Finar gibi bir ortakla girdi. Bu ortaklık nedeniyle Türkiye’ye güçlü bir giriş yapan D&B, bugün 70 çalışanı ile Türkiye’de hizmet vermektedir. Grup olarak, 2011’de, Türkiye’deki cirosunu yaklaşık %70 artırmıştır. D&B, yaklaşık 2 milyar dolarlık ciro ve 4 milyar dolar piyasa değerine sahip çokuluslu bir şirkettir. D&B’nin dünya genelinde yaklaşık 4.700 çalışanı bulunuyor.

Hizmet verdiğiniz firmaların sektörel olarak dağılımına baktığımızda nasıl bir tablo çıkıyor karşımıza? Firmalar hangi konularda ve alanlarda danışmanlık almak istiyor?
D&B Türkiye olarak hemen hemen her sektörden ve her ölçekte firmaya hizmet veriyoruz. Ürünlerimiz çoğunlukla Risk Yönetimi’ne yönelik olsa da aynı zamanda Satış & Pazarlama ve Satınalma Yönetimi alanlarında da firmalara yol gösterici nitelikte olan birçok ürün ve hizmetimiz de bulunuyor.
D&B, sahip olduğu veritabanı ve 170 yılı aşan bilgi birikimi ile dünya çapında kabul görmüş bir itibara sahiptir ve bu da D&B’yi özellikle kamusal platformlar ve ticari hayatta en güvenilir referans noktalarından biri haline getirmiştir.

2023 yılında ülkemiz 500 milyar dolarlık ihracat hedefliyor. Bu noktada ihracatçıların daha rekabetçi olabilmesi, daha inovatif ürün ve hizmetlere imza atması önemli. Siz bu süreci nasıl değerlendiriyorsunuz ve ihracatçılara ne gibi önerilerde bulunabilirsiniz?
Bugün Türkiye, güçlü ve krizlere karşı dirençli ekonomik performansı ile tüm dünyada hem takdir topluyor hem de çok yakından takip ediliyor. Bu başarının en önemli aktörlerinden biri de ihracat gücümüz. İhracat gücümüzün iki ana ekseni var: Bunlardan birincisi, ülkemizin coğrafi konumu ve üretim konusunda gerek nitelik, gerek nicelik açısından sahip olduğumuz kültürel birikim.
Diğeri ve daha da önemlisi ise ihracatçılarımızın dünyayı çok yakından takip edebilmeleri, fırsatları hızlı bir şekilde algılamaları ve değerlendirmeleridir. İhracat pazarlarımızı çeşitlendirmekte, bu pazarlarda rekabet gücümüzü arttırmakta, ihracatçılarımızın inovatif yaklaşımları çok büyük önem taşıyor. Bu inovatif gücü sadece ürün ve pazarlama çalışmalarında değil, kurumsal ve finansal yönetim, denetim ve risk yönetim alanlarında yaygınlaştırdıkça bu rekabet gücünün direnci daha da artacak ve Türkiye’nin yeni rekabet gücü kurumsal bir kültür haline dönüşecektir.