AHU BÜYÜKKUŞOĞLU

2000'li Yıllarda FARPLAS Esnek Üretim ve Değişim Mühendisliği Anlayışı
 
Farplas 1968 yılında otomotiv sektöründe bir yedek parça şirketi olarak kurulmasının ardından 6 sene sonra aynı sektör için yedek parça üretimine geçmiştir.
2000’li yıllardan itibaren dünyayı etkisi altına alan üretim sistemi değişiklikleri ve değişim mühendisliği anlayışları Farplas tarafından 90’lı yıllar boyunca ciddi olarak tasarlanmış ve uygulamaya konmuştur. Bugün Farplas’ı yan sanayi firması olmaktan çıkarıp sistem üreticisi haline sokan değişimlerin ana nedeni de budur.
 
90’ların ortasından itibaren Doğu Avrupa ülkerinin otomotiv sektöründe üretim üssü olarak yükselmesi, Çin, Hindistan ve Brezilya gibi ülkerin ucuz ve nitelikli işgücüyle bu sektöre yatırım yapmaları sonucunda hızlı ve radikal değişikliliklerin gerekli olduğuTürk otomotiv sektöründe Farplas özellikle yan sanayideki diğer firmalar için de bir örnek teşkil etmektedir. Farplas’ı diğer şirketlerden ayıran diğer temel özellik ise ‘‘mass customization ve produktion’’ sürecinin 90’lı yılardan itibaren çok gerilerde kaldığını anlaması olmuştur.
Müşteri talep ve değişikliklerinin eş zamanlı olarak kavranması ve bunların uygulamaya geçirilmesi yeni esnek üretim tipinin en önemli noktasıdır. İşte bu noktada başarıya ulaşan Farplas, bugün yurtdışı ve yurtiçi OEM & Tier firmalarının ana sistem üreticilerinden biri haline gelmiştir.
Farplas 90’lardaki üretim değişimini bir atılım stratejisi üzerine kurmuş, farklılaşma ve derinleşme prensiplerinin önemini kavrayarak ürünlerinin artı değer yaratma rasyosunu yukarılara çekebilmiştir. Bugün gelinen noktada Farplas üretim stratejisinin içerisine proje yönetimi ve ürün geliştirme süreçlerini de katmayı başarmıştır.
Bugün artık gelinen noktada, otomotiv sektöründe düz parça üretimi ile öne geçmek mümkün görünmemektedir, özellikle Batı ve Japon pazarındaki trendlerin çok iyi derecede incelenmesi ve bu değişime ürün geliştirerek cevap verilmesi gerekmektedir.
Uzakdoğu gibi işgücü pazarının son derece zengin olduğu ülkelerin aksine, bugün Türkiye iş pazarı aslında sığ ve katı bir karakter göstermektedir. Bunların bir neticesi olarak şirketlerin salt düz üretim stratejisi sonucunda kar marjları düşmekte, yatırım planları zedelenmektedir. İşte Farplas, bu kısır döngünün ancak yeni ürün gelişim & tasarım projeksiyonlarıyla kırabileceğini kavramış ve bunu geliştirdiği sürece OEM müşterilerinin de değişmez sistem üreticisi durumuna yükselebilmiştir.
Farplas bugün kendi bünyesi içerisinde barındırdığı tasarım ve çizim faaliyetlerini bir Teknopark projesi ile planladığı ve kurduğu Fardizayn şirketine geçirmeyi planlamaktadır. Fardizayn özellikle Batı Avrupa ve Hindistan pazarlarında son derece etkin olan mühendislik ve tasarım faaliyetlerini eş zamanlı yürütecek bir şirket olup sadece Farplas’a değil dışardan müşterilere de bu hizmetleri sunacaktır.
Otomotiv sektöründeki ana üreticilerin bilgisayar entegreli mühendislik ve tasarım faaliyetlerine olan ihtiyacı bugün Batı Avrupa pazarında 4.5 milyar dolarlık bir sektör yaratmış olup Fardizayn, Türkiye’deki üreticilerin tasarım hizmetlerini yine ülke içinden almalarına da olanak sağlayacaktır.
Bu durum otomotiv üreticilerine de ciddi anlamda bir maliyet, esneklik ve bütünleşme yararları getirecektir. Makro çerçeveden baktığımızda ise bu durumun sektördeki diğer yan sanayilerin de gelişmesine olanak verecek fırsatlar yaratacağı ve sektörün girdi/çıktı rasyosunu yükselteceği yakın zamanda beklenen gelişmelerdir.
Farplas, günümüz esnek üretim anlayışının artık bütünleşik üretim anlayışına doğru kaymasını kendi bünyesindeki proje ve kalite yönetim departmanlarıyla da birleştirmiştir. Nitekim, Farplas bilgi ve deneyimin maksimum verimlilikle üretim sürecinde kullanılmasını temel üretim stratejisi haline getirmiştir. Farplas’ın sahip olduğu bu üretim anlayışı onun rekabetçi pazarlarda optimum fiyat performansı göstermesinin en önemli nedenidir.
Bu doğrultuda Farplas, 2004 yılı için Türkiye Otomotiv Sanayi Derneği tarafından kalite ve teslimat güvenirliliği, teknoloji geliştirmedeki işbirliği ile uygun fiyat performansı nedeniyle Yan Sanayi Başarı Ödülü’ne layik görülmüştür.Farplas proje ve maliyet yönetimi teknikleri ile de sonyıllarda önemli adımlar atmıştır.
Farplas, 2002, 2003 ve 2004 yıllarında TOYOTA’nın tedarikçilerine verdiği Proje Yönetimi Ödülü’nün yanında Avrupa’daki tedarikçiler arasında Maliyet Yönetimi Ödülüne de layık görülmüştür. 21. yüzyıl üretim anlayışının yansımalarından olan esnek, kaliteli ve optimal üretim yapısının en önemli olgusu olan Maliyet Yönetimi, aynı zamanda bir şirketin sürdürülebilir dinamizmini ve potansiyelini de içerisinde barındırmaktadır.
Daha önce aldığı ödüllerle birlikte Maliyet Yönetimi Ödülü, Farplas’ın kurumsal kalite anlayışını, esnekliğini yansıtması ve reka-betçi kapasitesini ortaya koyması açısından oldukça önemlidir. Bu anlamda Farplas’a verilmiş bu ödül, üretim anlayışımızın bir aynası olup, gelecekteki gelişim yönümüzü ve vizyonumuza da ışık tutmaktadır.