Can KANTAR

Trafik kazalarında yeni dönem
 
1 Nisan’dan itibaren yürürlüğe girecek olan yeni uygulama ile maddi hasarla sonuçlanan trafik kazalarında tarafların kazanın oluş şekli hakkında anlaşmaları ve ‘Kaza Tespit Tutanağı’nı doldurmaları durumunda trafik polisinin gelmesine gerek olmayacak, araçlar trafikte beklemeyecek.
“Yağmurlu bir günde arkadaşım Volkan telefon edip arabasıyla kaza yaptığını söyledi. Yanına gittim, ışıklardan sola dönen bir başka arabayla Volkan’ın arabası birbirine teğet vaziyette duruyordu. ‹ş çıkış saati yaklaşmıştı ve bu iki araba Beşiktaş’tan Taksim’e gelişi kapattığından uzun bir kuyruk ‹nönü Stadı’na doğru uzanıyordu. ‹ki araçta da hasar oluşmamıştı. Bunu Volkan’a söylediğimde, “Ben bir şey yok, gidelim diyorum ama diğer araç sahibi polisi beklemekte ısrarlı” dedi. Diğer aracın Volkan’ın arabasına sürtündüğü yeri elimle kontrol ettim, çizik bile yoktu. Yağmur altında bekleyen aracın sahibine, “Polis gelince daha çok masraf olacak” dedim. Adam inatçıydı: “Yok, bekleyelim. Gereken neyse yapılsın.” Bu arada kaza yapmış gibi görünen bu iki otomobili bekleyen araç kuyruğu daha da uzamıştı. Polis yarım saatten kısa bir zamanda geldi, araçları kenara çekti. Trafik de yavaş yavaş akmaya başladı. Ama benim görebildiğim kadarıyla, olayda iki aracın da trafik polisini beklemesini gerektiren hiçbir şey yoktu ve arkalarında onlarca araç boşuna zaman kaybetmişti.”
Yukarıda anlatılana benzer kazalarla özellikle büyük şehirlerde sık sık karşılaşılıyor. Bu kazalar sabah ya da akşam saatlerinde meydana gelirse, trafik içinden çıkılmaz bir çile haline geliyor. ‹şte, trafikteki bu çilenin önüne geçmek için trafik tespit tutanağı devreye giriyor. Bu gibi, maddi hasardan başka zarara yol açmayan kazaları da trafik polisinin gelmesinin beklenmesine gerek bırakmayan ‘trafik kazası tespit tutanağı’1 Nisan’da yürürlüğe girecek. Yeni uygulamanın sürücüler tarafından benimsenip benimsenmeyeceğini ise zaman gösterecek.
Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği’nin (TSRŞB) açıklamasına göre, Emniyet Genel Müdürlüğü, Hazine Müsteşarlığı ve TSRŞB ortaklığında oluşturulan bir komisyon, trafikteki sıkışıklığın önüne geçmek için çalışmaları tamamladı. Komisyonca hazırlanan ‘maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı’ sayesinde kazadan sonra taraflar kazanın oluş şekli hakkında mutabakata varıp, trafik polisini beklemeden olay yerinden ayrılabilecekler. Hazırlanan tutanakta doldurulan forma göre hasarlarını sigorta şirketinden tazmin edebilecekler.
Hasarın tazmini için kazaya karışan araçların zorunlu trafik sigortası poliçelerinin olması gerekiyor. Taraflar doldurdukları tutanakları kendi kasko sigortasını yapan şirkete ya da karşı tarafın trafik sigorta poliçesini kesen şirkete iletecekler.

Polis değil, sürücüler çözecek
Trafik kazalarının yüzde 88’i maddi hasarla sonuçlanmakta olup bu kazalarda trafik polisinin gelmesini beklemeden taraflar arasında ulaşılacak mutabakat, ‹stanbul gibi büyük illerde trafik sorununun çözülmesine yardımcı olacaktır. Bilindiği üzere, sürücüler her türlü kazada trafik polisini beklemeyi tercih ediyor ve bu yüzden diğer araçlar saatlerce trafikte bekleyebiliyor. Yurtdışı uygulamaları incelendiğinde ise tarafların genelde mutabakat yolunu seçtikleri gözleniyor.

Kazanın fotoğrafını çekin
Sürücülerden kazanın oluş şeklini basit bir şekilde çizmeleri ve hasarlı noktaların belirtilmesi isteniyor. Ayrıca kazanın fotoğrafının çekilmesi de sürücülerden istenenler arasında.

Polis ne zaman çağrılacak
Maddi hasarla sonuçlanan trafik kazalarında tarafların kazanın oluş şekli hakkında anlaşamamaları durumunda mevcut uygulamada olduğu gibi trafik polisi çağrılmaya devam edilecek.
Ayrıca, aşağıdaki hallerde de trafik polisi çağrılması gerekmektedir.Bu hallerde anlaşma yoluna gidilmesi mümkün değil.
a. Sürücü belgesiz motorlu araç kullanılıyorsa veya yetersiz sürücü belgesi ile motorlu araç kullanılıyorsa,
b. Sürücüde yaş küçüklüğü varsa,
c. Sürücüde alkol veya akıl sağlığı şüphesi varsa,
d. Kazaya karışan araçlardan birinin veya daha fazlasının kamu kurumlarına ait olması,
e. Kamu kurumlarına ait eşyada zarar meydana gelirse,
f. Trafik kazasında sadece 3’üncü kişilere ait eşyalara zarar gelirse,
g. Kazaya karışan araçlardan birinin veya birkaçının trafik sigortasının bulunmaması,
h. Trafik kazası ölüm ve/veya bedeni zarar ile sonuçlanmışsa.