Recep KOÇAK

Tüketicimiz uygulamaya hazır değil
 
Kaza tespit tutanağı uygulamasında özellikle tutanakların doldurulması ve sigorta şirketine ulaştırılması aşamasında sorunlar yaşanacağını öngören Işık Sigorta Genel Müdürü Recep KOÇAK, Türk tüketicilerin uygulamaya hazır olmadığını ve kamuoyunun bilgilendirilmesi gerektiğini söyledi.
 
Bugüne kadarki uygulamada bir trafik kazası meydana geldiğinde, trafik tespit tutanağının düzenlemesi ve kaza esnasında kimin ne kadar kusurlu olduğunun tespitinin, bu konunun uzmanları olan emniyet görevlileri tarafından yapıldığını söyleyen KOÇAK, itiraz durumundaysa konunun mahkemeye intikal ederek atanan bilirkişi vasıtası ile çözüldüğünü söyledi. “Yeni uygulamada ise, bu tür kazaların değerlendirilmesi Türkiye Sigorta ve Reasürans fiirketleri Birliği’ ne veya yetki vereceği gerçek ve tüzel kişilere verilmektedir. Dolayısıyla teşkilatlanma, trafik mevzuatı, araç tekniği, yol bilgisi, personel istihdamı gibi konuların eğitimi yıllarca sürebilir” diyen KOÇAK, uygulamaya henüz hazır olmadığımızı söyledi.

“Formların doldurulmasında ciddi sıkıntılar yaşanacak”
Ülkemizde yılda yaklaşık 700.000 adet civarında kaza meydana geldiğini ve bu kazaların yüzde 88’ini maddi hasarlı kazaların oluşturduğunu belirten KOÇAK, “Trafik kazalarında kusur ve sorumluluk oranlarının belirlenmesinde teknik, bilimsel ve hukuki düzenlemelerden yararlanılması şarttır. Zira kaza yapan kişilerin deneyim ve uzmanlıkları trafik kazalarının değerlendirilmesinde yok denecek kadar azdır. Bu nedenle formların doldurulmasında ciddi sıkıntılar doğacaktır” şeklinde konuştu. KOÇAK, formların gerçeği yansıtmasını teminen vatandaşların azami iyi niyet kurallarına uyması ve suiistimalden uzak durması gerektiğini sözlerine ekledi.

“2008’de teknik zarar artacak”
Uygulamayla teknik zararın artacağını öngören KOÇAK, “Trafik branşındaki zarar, prim artışlarının özellikle bedeni teminatlar açısından yüksek teminat artışları yanında yetersiz kalması ve buna paralel olarak da hasar frekansındaki yükseklik göz önünde bulundurulduğunda, 2008 yılında teknik zararın artacağı aşikârdır” dedi. Yeni uygulamada kaza raporu formlarının kişilerin beyanları çerçevesinde doldurulacağından sektöre ek maliyet getireceği kanaatinde olan KOÇAK, “Hâlihazırda beyanlı hasarlardaki şirketlerin hassasiyeti dikkate alındığında, şirketlerin çok daha fazla sayıda sahte hasarla karşı karşıya kalacağı aşikardır. Bu gibi riskler dikkate alındığında, özellikle şüpheli kazalarda dosya tamamlama sürecinin de uzayacağı düşüncesindeyim” diyerek sözlerini sürdürdü.

Tüketicimiz uygulamaya hazır değil
Türk tüketicisinin uygulamaya hazır olmadığını vurgulayan KOÇAK, “Ülkemizdeki sigorta bilincinin Avrupa ülkeleri düzeyinde gelişmediği ortada. Avrupa’da ölüm veya yaralanmalı kazalar dışındaki maddi hasarlı trafik kazalarında polis herhangi bir işlem yapmamaktadır. Tüm işlemler sigorta şirketleri tarafından yürütülmektedir. Avrupa’daki sigorta bilinci daha ilköğretim döneminde her bireye uygulamalı olarak aktarılmaktadır” dedi. Ülkemizde de basın aracılığı ile uygulamanın önem ve hassasiyetinin tüm kamuoyuna duyurulması gerektiğini söyleyen KOÇAK, “Uygulamanın ayrıntılı bir şekilde açıklanması sağlıklı işleyebilmesi açısından son derece önemlidir” dedi.

“Formların şirkete zamanında ulaştırılmaması durumunda sıkıntı yaşanır”
Sigorta şirketlerinin tamamının online çalıştığından söz eden KOÇAK, TRAMER’in şirketlere hasar ihbarlarını aynı gün içerisinde transfer etmeleri yükümlülüğünü getirdiğini söyledi ve bu yükümlülüğe uyulmaması durumunda özellikle çoklu kazalarda kusur durumuna itiraz hakkının kaybolduğunun altını çizdi. “Önemli olan zarar görenlerin doldurulan formları ve evrakları sigorta şirketine veya acentesine zamanında ulaştırılmalarıdır” diyen KOÇAK, bu noktada sıkıntının ancak formların zarar görenler tarafından zamanında şirkete bildirilmemesi sebebi ile yaşanacağını sözlerine ekledi.
Uygulamada eksperlerin rolünü değerlendiren KOÇAK,“5684 Sayılı Sigortacılık Kanunu’nun 22. Md. 17. fıkrasında ‘maddi hasarla sonuçlanan trafik kazaları için yetkili sigorta eksperleri tarafından düzenlenen örneği İçişleri Bakanlığı’nca tespit olunacak rapor, kaza ve zarara ilişkin tespit tutanağı hükmündedir’ denmekle olaylara eksperlerin müdahalesinin yasal bir geçerliliği olduğu vurgulanmıştır” şeklinde konuştu.