Mehmet ÇINAR

Yaptığımızla yetinmedik, hep daha ne yapabiliriz diye düşündük
 
Gelişmiş ülkelerde tarafların polisin müdahalesine ihtiyaç duymadan uzlaştıklarını söyleyen AXA OYAK Sigorta Genel Müdür Yardımcısı ERLAT, uygulamanın çağdaş ölçülere uygun olduğunu ve sektörün uygulamaya kısa sürede uyum sağlayacağını söyledi.
 
Sayın Mehmet ÇINAR, Çınar Halı olarak özellikle son yıllarda yaptığınız yatırımlar ve ürünler, aldığınız ödüllerledikkatleri üzerinize topladınız. Başarılarınızın sırrını anlatır mısınız?
Her şeyden önce bu işe gönül vermek ve işini severek yapan insanları biraya getirmek çok önemli.Böyle bir iletişim kurunca, güzel şeyler çıkıyor ortaya. Kalitemizden, işçiliğimizden hiçbir zaman ödün vermedim. Sektör üretimde Hindistan, Çin gibi ülkelere kayarken ben Anadolu’nun dört bir yanında atölyeler kurdum. Çözümü insana yatırım yapmakta buldum. Kalifiye eleman yetiştirmek için köylerde eğitimler verdim. fiimdiye kadar 10 bin kişi yetiştirmişimdir. Özel laboratuarlar ve boyahaneler kurdum. Hiçbir el halıcısının bu kadar kapsamlı bir alt yapısı yoktur. Burada amacım belirli bir standardı yakalamak. Boyamadan, yıkamaya bütün alt yapıyı ben kendi bünyemde hazırlıyorum.Yaklaşık 3 bin tezgahta 5 bin personel çalışıyor.
Yıllardır Türk halı kültürünü daha ileri boyutlara nasıl götürürüz anlayışı bize bu başarıyı sağladı. Kalite ve sanatı birleştirerek Türkiye’nin sahip olduğu bu kültürel mirası gelecek kuşaklara taşımak ve tüm dünyaya tanıtmak için üretiminden pazarlamasına kadar titizlikle çalışıyoruz. Tüm firma çalışanlarının yaratıcılığı ve titizliği, kullanılan malzemenin kalitesi Çınar Halı’yı bugün ki hak ettiği konuma getirdi. Hiçbir zaman yaptığımızla yetinmedik, hep daha ne yapabiliriz diye düşündük.
Çınar Halı, kurulduğu günden beri, sürekli kendini yenileyen bir firmadır. Renkleriyle, desenleriyle, tasarımlarıyla, dokuma teknikleriyle en iddialı projeleri hayata geçirmiştir.
Ve hep “ilk”lere imza atmıştır.
Bugün Türkiye’de ve Dünya’da bizim gibi desen portföyü, renk kataloğu olan profesyonelce çalışan ve sıra dışı işler üreten başka bir el dokuması halı yapan firma yoktur.

Tasarımdayarattığınızfarklılıklar ve dokuduğunuz nadide halılarla halıseverlerin, sanatseverlerin,koleksiyoncuların gözdesi olmayı başardınız. Tasarımlarınızı oluştururken en çok nelerden esinlendiniz?
Tasarım konusunda yenibir anlayış geliştirdik. Osmanlı saraylarının süsleme sanatını, Anadolu’da var olmuş kültürlerin tarihini, geçmişten kalan kumaşları, çinileri, kaftanları yeniden, halı deseni olarak kullanılacak şekilde yorumladık.Böylece yarattığımız bu yenilikçi anlayışla, son 6 yıldır birçok yeni koleksiyonu piyasaya sunduk.
‹pekli olarak “Sultani,” “Kaftan” “Gül ‹stanbul” ve yünlü olarak da “Harem” ve “Asitane”, en çok beğenilen ve tercih edilen modeller oldu. Seyrane koleksiyonun da ise halıyı bir sanat eseri gibi işleyerek duvara taşıdık.Dünya’da ve ülkemizde tarihin sayfalarına gömülmüş ya da yaşayan tüm efsanelerinin, yaşayan dinlerinin, göz kamaştıran mekan ve manzaralarının, portrelerinin, dünyaca ünlü tablolarını halıya işledik. Bünyemizdeki stilistlerle sıradışı tasarımlar yaratmaya devam ediyoruz. fiu an üzerinde çalıştığımız 3 koleksiyon daha var ve 6 ay içinde ortaya çıkacak.

Amerika’nın en değerli halı ödülü olarak kabul edilen ve sektörde “Halı Oscar’ı” olarak adlandırılan America’s Magnificent Carpet Awards (Amerika’nın En Görkemli Halısı Ödülü) nü bu yıl da Çınar Halı aldı. Bu ödülden bahseder misiniz?
Uluslararası Atlanta Halı fuarında,dünyanın ünlü tekstil ve tasarım uzmanları tarafından değerlendirilen halılar birkaç kategoride yarıştılar. Yarışmanın en büyük ödülü olan “Tüketicinin Seçimi Ödülü” nübu yıl ikinci kez aldık.
Fuarda 13 kategoride yarışan dünyanın dört bir yanından gelen 200’ü aşkın halı üreticisi jürinin oylamalarıyla kategoriler arası ödüllerine sahip oldu.
Fuarın en büyük ödülü olan “Tüketicinin Seçimi Ödülü”nün ise başka bir ayrıcalığı vardı. Bu ödül yalnızca jüri tarafından değil aynı zamanda fuara katılan ve ziyaret eden dünyanın en büyük halı üreticilerinin, tasarımcılarının fuar boyunca süren oylamalarıyla belirlendi.
Yarışmaya Sultani koleksiyonundan yeşil tonların hakim olduğu “Sevgi bağı” adlı halımızla katıldık. Çınar Halı desinatörlerinden Pelin ERTUĞRUL tarafından tasarlanan bu halının bir ay boyunca tasarımı üzerine çalışıldı ve yapımı bir yılı aşkın bir sürede tamamlandı.1.98x2.70 ebadındaki halıda desenler ton-sur-ton renk geçişleriyle yansıtıldı.

Üretiminiz ve pazarlamanız hakkında bilgi verir misiniz?
Türkiye’nin dört bir yanında, 100 tane atölyede üretim yapıyoruz. Her atölyede 30 ila 50 kişi çalışmakta. Kayseri’de 14000 m2 kapalı alana kurulu entegre tesislerimizde ise üretim öncesi hammaddenin hazırlanması ve üretim sonrası terbiye işlemleri yapılmaktadır. ‹şçi sayımız 5000 kişiye ulaşmış durumdadır. Satışlarımızda problem yaşamıyoruz,problemimiz üretimde. Bir halı 1 ila 1,5 yıl içinde dokunuyor. Üretim kapasitemizi arttırmak için yeni atölyeler oluşturmaya ve daha çok işçi yetiştirmeye özen gösteriyoruz.
Son altı yılda el düğümlü ipek ve yün halılarda yarattığımız farklılıklarla rakiplerimiz arasından sıyrılarak dünya çapında bir üne kavuştuk. Bugün yurt içinde olduğu gibi yurt dışında da beğenilen ve aranılan bir marka olmayı başardık. Üretimimizin % 90’ını ihraç ediyoruz. Başta ABD olmak üzere Kanada, Almanya, Fransa, Japonya, Endonezya gibi 25 ülkeye ihracat yapıyoruz. Londra’dan Dubai’ye kadar birçok yerden talep geldi ve geliyor. Üretimi yeterli düzeye getirdiğimizde bu projeleri hayata geçireceğiz. Üretimimiz fabrikasyon olmadığından ürün yetiştirmekte zorlanıyoruz. Kapasitemizi arttırmak için yeni atölyeler açıyoruz.

Son olarak sektörle ilgili bir değerlendirme yapar mısınız? Çınar Halı’nın 2007 yılından ve 2008 yılı projelerinden bahseder misiniz?
Halı sektörü çok yaşıyor diyemeyiz. Türkiye de çok az sayıda yüksek kaliteli ürünler üretiliyor. Türkiye de üretim yapan firma çok az, daha çok yurtdışından ithal geliyor ya da yurtdışında ucuza ürettiriliyor.
Çınar Halı olarak, 2007 yılına satış bazında bakarsak oldukça başarılı idi. Ancak dövizin belirsizliği ve beklenmedik bir şekilde geriye gitmesi bütün planları altüst etti. Üretimimizin %90’ını yurtdışına ihraç ediyoruz. Uzun vadeli bir yatırım üretimi olan ve dövize bağlı ticaret yapan bir firma olarak zorluklar geçirdik.
Belirlediğimiz en önemli hedeflerden biri üretimi arttırmaya çalışmaktı. Yaklaşık son 4 yılda 2000 tane hiç halı dokumayı bilmeyen kişilere halı dokumayı öğrettik, Doğu’da 80 taneye yakın yeni atölyeler oluşturduk.Önümüzdeki yıllara ait plan ve hedeflere gelince; üretimi arttırarak genel giderlerdeki payı düşürmek, yine Türk halıcılık kültürüne katkılarda bulunacak “ilk”lere imza atmak, yeni koleksiyonlar oluşturmak.