HÜLYA ÇAKMAK

Saat Artık Bir Aksesuar
 
Ersa İthalat ve Tic A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Hülya ÇAKMAK; “marka olmanın ve bu özelliği devam ettirmenin birden fazla kriterleri var. Çok dikkat etmek, marka imajını çok iyi korumak gerekiyor. Bunun için kaliteden ödün vermemek gerekiyor. Özellikle ithalatçıysanız ithalatını yaptığınız markanın arkasında durmanız ve müşteri memnuniyetli odaklı olmanız gerekiyor. Sadece Türkiye değil, herhangi bir pazarda markanın ismi güçlü ve üretim kalitesi kadar satış sonrası servis hizmeti de var ise, herkes tarafından kabul görüyor” diyor.
 
Bize Ersa ithalattan biraz bahseder misiniz?
Ersa 1986 yılında tüm saat ithalatçılarının bulunduğu Tahtakale piyasasında küçük bir işletme olarakkurulmuş ve 80’li yıllarda dışa açılma politikaları sonucu, Ersa A.Ş. ithalat alanında faaliyete başlamış. İlk markası, Maxell, ve düğme tipi saat pilleri ile başlayan serüven Maxell’in tüm ürünleri için alınan distribütörlük ve dağıtım hakları ile devam etmiş; daha sonra Casio saat distribütörü olarak saat piyasasına girmiş ve ardından ve Casio’nun (yazar kasa ve müzik aletleri hariç) tüm ürünlerinin ithalat haklarını distribütör olarak Ersa almıştır.

3 yıl önce şirket yönetiminin, sektör bazında ayrılma kararı ile Yönetim Kurulu Başkanı ve aynı zamanda Genel Müdür Mustafa ERGÜN Türkiye’nin ileri gelen firmalarından biri ile CASIO nun saat dışındaki ürünleri & Maxell ürünler için ayrı bir şirket kurulmuştur.

Distribütörü olduğu Pierre Cardin, Iceberg, CASIO, Enrico Covery, Police, Barbie markaları ve Saat sektörüne daha profesyonel bir bakış açısı ile yaklaşmıştır ve Ersa artık sadece Saat konusunda uzmanlaşmış 21 yıllık geçmişi olan bir firmadır... Markalarımız arasında ciromuzun büyük bir kısmını Casio saatleri oluşturuyor. Bugün Casio saat 1500’e yakın bayisiyle dağıtım kanalı en yaygın saat firmasıdır, 2007 yılının 2006 yılına göre çok farklı geçmeyeceğini ancak ekonomik gelişmelerin pozitif yönde ilerleyeceği görüşündeyim, umudumuz 2008 yılı ve geçmiş yıllara göre dahayüksek bir ciro.

Hedef kitlemiz markalarımıza göre A.B.C hatta D olarak değişiyor, farklı marka ve kendi içlerinde kategori bazında her kesime hitap ediyoruz diyebilirim.

Casio’nun ürün yelpazesinin çok geniş kesimlere hitap etmesinden dolayı dağıtım kanalımız oldukça çeşitli ve geniş. 81 ildeyiz ve bütün kanallardayız. Saat bayileri dışında, mağazalar, tekstil, kuyumcular, kırtasiyeciler, ve Barbie markasından dolayı oyuncakçılar, vb. gibi farklı kanallardayız.

Şirketimiz 3 kişi ile başlamış ve bu gün 70 çalışanı ile departmanlaşmış bir şirkettir, Zincir mağaza, kurumsal satış kanalı, bayii satış kanalı, reklam pazarlama departmanlarımız ve her markanın ayrı satış ekibi ve müdürü bulunmakta, ben ise operasyonun başında değil bizzat içinde faaliyet göstermekteyim. İşimiz çok dinamik ve her an içinde olmamız gerekiyor.

Pierre Cardin aslında giyimde deoldukça öncü bir marka, saatteki (aksesuardaki) stratejileri nedir?
Pierre Cardin bir moda markası, öncelikle tekstil, eşarp olarak tanınıyor. Ama aynı zamanda birçok alanda da yer alıyor: giyim, ev tekstili, takı, mücevherat, saat, eşarp, kadın & erkek giyim hatta ayakkabı…

Bizim stratejimiz aynı zamanda Modacının yani Mösyö Pierre Cardin’in stratejisi. Pierre Cardinin imaj ve stratejisini kendi pazarımıza en iyi şekilde uyarlamaya çalışıyoruz. Pazarın talepleri ve tüketici alışkanlıkları doğrultusunda tabiiki kendi katkılarımızda oluyor. Pierre Cardin saatlerinde bu yıl Aralık ayında yaptığımız lansmanla basın, bayii ve son kullanıcılara çalışmalarımızı tanıttık, bu bir nevi markanın imajının yenilenmesi idi ve bununla marka daha ön plana çıktı. Neticelerden çok memnunuz olumlu tepkiler aldık. Çok büyük bir imaj çalışması oldu.

Saat pazarı oldukça hareketli ve çok güçlü saat markaları var. Pierre Cardin bu pazardan nasıl bir pay almayı düşünüyor?
Pierre Cardin zaten uzun yıllardır saat piyasasında kendini ispatlamış ve kabul görmüş bir marka. Bilindiği gibi bir çok tekstil markası geçici dönemlerde trend olmuş ve sonra popülaritesini yitirmiştir ancak Pierre Cardin saat moda markasından çok saat markası olarak kabul edilmiş bir ürün. Çok uzun yıllar piyasada bulunan ve her zaman pazarda yerini koruyan bir marka.

Dağıtımının yapıldığı 57 ülke arasında dünyada en çok Pierre Cardin saat satan 2. ülke Türkiye’dir. Pierre Cardin saatleri demoklasik tarzda üretimden daha modern çağdaş bir cizgiye geçmiş ancak bununla beraber Fransız kadınları ve erkekleri gibi narsist ve fantezi yapısını korumuştur.

Marka olmanın ve bu marka kimliğinin devam ettirmenin en önemli sırrı nedir?
Marka olmanın ve bu özelliği devam ettirmenin birden fazla kriterleri var. Çok dikkat etmek, marka imajını çok iyi korumak gerekiyor. Bunun için kaliteden ödün vermemek ve ayrıca satış sonrası servis hizmetlerinde etkin olmak müşteri memnuniyeti odaklı olmak gerekiyor. Özellikle ithalatçıysanız ürünün arkasında durmanız bayiiniz kadar son kullanıcıyı da markanızın arkasında durduğunuzu ikna etmeniz gerekiyor. Sadece Türkiye değil, herhangi bir pazarda markanın ismi güçlü ise herkes tarafından kabul görüyor.

2007’nin saat modası hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Saat bir aksesuar, çok özel bir ürün, hatta aksesuar olmaktan da öte. Babadan oğula, dededen toruna geçen çok hatırası olan duygusalbir hatıra. 2007’nin saat modası ile ilgili şunları söyleyebilirim. Her yıl değişiklikler oluyor. Bu sene de geçen sene olduğu gibi rose gold dediğimiz bakır rengi (kırmızı altın) kasalar çok moda.Renkli kayışlar geçtiğimiz yıllara göre çok daha fazla kabul görmeye başladı.

Renkli, taşlı ve büyük kasa saatler pazarda yerini aldı. Özellikle pahalı bir saat alınacaksa ve kayışı renkli ise kullanıcı muhakkak mağazadan kullanımı olan siyah kayışı da soruyor ve beraberinde talep ediyor biz ICEBERG markamızda buna hazırız ve tüketiciye seçenekler sunarak renkli kayışın yanında istenilen klasik renkte kayışı temin ediyoruz.

Özellikle moda markalar fonksiyonel olmaktan çıktı vesaat artık nazik ve korunması gereken bir aksesuar ve aksesuarınıza çok iyi bakmanız gerekiyor. Bizim en önemli sıkıntımız saatlerin detarjan, parfüm ile temas ettirilmesi ve deri kayışlı saatler ile duş alınması ya da denize girilmesi bu saatin ömrünü kısaltıyor.