FUNDA AKIN

Habitat Ev Hayatında Değişiklere Yön Veren Bir İsim
 
Modern ev mobilya ve aksesuarının dünyadaki öncülerinden kabul edilen ve birçok farklı ürünü aynı çatı altında sunan Habitat, Türkiye’deki ilk mağazasını Şişli’deki Addres İstanbul’da açtı. Habitat’ın Londra’dan Bangkok’a tüm dünyada 72 mağazası bulunuyor. İstanbul Doors ve Akın Gayrimenkul’ün işbirliğiyle kurulan A%D Ltd. ile Türk tüketicisiyle buluşan Habitat, modanın en son çizgilerini yansıtan, kaliteli, yaratıcı ve güncel tasarımları, uygun fiyatlarla sunmasıyla tanınıyor. Habitat, mutfak aksesuarından nevresim takımına, aydınlatmadan banyo ve bahçe ürünlerine kadar zengin ürünleriyle, keyifli ortamlar yaratmaktan zevk duyanları ve evine aşık olanları bekliyor. Addres İstanbul / Habitat Genel Müdürü Funda AKIN’dan Habitat’ı dinledik.
 
Avusturya Lisesi mezunuyum. Üniversiteyi Avusturya’da İşletme Bölümü’nde bitirdim, daha sonra Amerika’da Stanford Üniversitesi’nde master yaptım. İlk işimden sonra aile işi olan bu sektöre girdim. Addres İstanbul’u konsept proje olarak geliştirdik, daha sonra Habitat’ı açtık. Addres İstanbul ev dekorasyon ve tasarım konusunda Türkiye’deki ilk alışveriş merkezi ve genel olarak belli bir yaşam tarzını benimsemiş, yurtdışına seyahat eden, belli bir stil ve zevk sahibi bir kitlenin evini dekore ederken ilk adresi olmayı hedefliyor. Addres İstanbul’da birçok konsept markalar var. İspanya, İtalya, Hollanda, Türkiye’den markalar var. Biz bir eksikliğin farkına vardık; o da daha günlük ihtiyaca da hitap edebilen ama tasarım odaklı bir konsept mağaza eksikliğiydi. Kendimize hedef marka olarak Habitat’ı belirledik, çünkü Habitat tasarım konusunda çok öncü, kurulduğundan beri tasarıma çok ciddi yön vermiş bir firma ve bugün de çok ünlü tasarımcılarla çalışan ve evle ilgili A’dan Z’ye her türlü ihtiyaca cevap veren bir marka. Biz Türkiye’de bunun çok büyük boşluk dolduracağını düşündük ve kontağa geçtik. İstanbul’un yurtdışındaki bilinir-liğinden ve tasarım konusunda öncü bir marka olmasından etkilendiler. The Doors grubunun yaşam tarzı konusunda onlarla bir vizyon birlikteliği içinde olduğunu bildikleri için bizimle işbirliği yaptılar.

Habitat 1964 yılında Terence CONRAN tarafından kurulmuş. O sırada İngiltere’de domine eden daha klasik, ağır zevke sahip mobilyalardansa daha genç nesle hitap edebilecek, hem işlevsel ama aynı zamanda stil sahibi bir tarz yaratma kararı almış. O günden bugüne ev tasarımı konusunda dünyadan farklı ürünlerden de etkilenerek büyük yenilikler yaratmış. Mesela geçmişte bugün için normal olan bazı ürünleri Habitat hayatımıza sokmuş. Örnek olarak İngiltere ve Avrupa’da kullanılmayan nevresim veya Uzakdoğu’da yaygın olarak kullanılan vok Habitat sayesinde hayatımıza girmiş. Sadece renklerle ve tarzlarla oynayan ve tasarım yaratan değil, ev hayatında değişik-liklere de yön veren bir isim Habitat. Ev katalogları o zamanlar yokmuş, bu tarz ilk kataloğu Habitat çıkarmış ve bu katalog, trendleri anlamada ön ayak olmuş.

Habitat normal bir ev veya mobilya mağazası değil, bir moda markası. Habitat senede 3 defa koleksiyon değiştiriyor. Senede yaklaşık 5000 ürün olduğunu düşünürseniz, %30’unu değiştirebilmek, yani 1500 yeni ürün yaratabilmek bir ev markası için gerçekten bulunulmaz bir değer. Çok ünlü tasarımcılarla çalışılıyor. Sadece endüstriyel tasarımcılarla değil, çok meşhurlarla da çalışıyor. Habitat için Manolo BLAHNIK bir çekecek, Helena CHRISTIANSEN bir lamba tasarlayabiliyor.

Hedef kitlesi evine önem veren, stil ve zevk sahibi kişiler. Habitat belli bir gelir grubunun üstüne hitap ediyor ama uygun fiyata aksesuar da bulunabiliyor. Burada bence gelir grubundan çok, zevk ön planda ve çağdaş bir yaşam anlayışına sahip herkes Habitat müşterisi olabilir. Ikea ile Habitat’ın yatırımcıları aynı holdinge bağlı, Habitat bir üst gelir grubuna da hitap edebiliyor. Fiyat seviyeleri ve tasarım anlayışları birbirinden farklı. Ikea İsveç kültürüne çok daha fazla odaklı, daha fonksiyonel ve maliyeti oldukça düşük ürünlerle çok daha operasyonel özellikleri ön plana çıkaran bir yapıyken, Habitat daha fazla global eğilimlerden faydalanan, bu anlamda Asya’dan Afrika’ya, değişik tarz ve stilleri modern ve çağdaş bir tasarım anlayışında birleştiren, trendleri belirleyen, daha butik mağaza anlayışında bir firma. İkisi de koltuk, aydınlatma,aksesuar, vs. satıyor, ama aralarında stil anlayışı ve fiyatlandırma farkları var.

Başka mağazalar açmayı da düşünüyoruz. İstanbul içinde 3-4 mağaza olabilir. İlk olarak Anadolu yakası ve Florya düşünülüyor. Ankara ve İzmir’de de daha ileride projeler oluşturulabilir ancak şu anda netleşmiş bir durum yok. Önümüzdeki seneden itibaren mağazaları açmaya başlayacağız. Habitat’ı takip etmek gerek, gerçekten çok sık yenilenen bir marka, her seferinde farklı bir şey alma ihtiyacı olmasa bile trendlerin nereye gittiğini, insanların nelerden etkilendiğini anlamak veya ufak bazı değişikliklerle yaşama heyecan katmak için gelinmesi gereken bir mağaza olduğunu düşünüyorum. Diğer ülkelerle aynı ürünler satılmasına rağmen sezon açılma tarihleri biraz farklılık gösterebiliyor. Aksesuar grubunun satışı şu anda çok ağırlıklı. Habitat genelinde mobilya/aksesuar satış oranı %50/%50 iken bizde %55/%70 civarında. Sofra ve mutfak konusunda da yine genelin oldukça üstündeyiz.