MUHTAR KENT

Türk yöneticiler dünyadaki büyük organizasyonlarda gerektiği payı alamamaktadırlar
 
1 Temmuz 2008’den itibaren şirketin CEO’luğunu yürüteceğim, bu benim için de çok büyük bir şeref.
 
En büyük arzum daha fazla Türk’ün uluslararası organizasyonların başına geçmesidir. Çünkü Türk yöneticileri bundan her zaman fayda göreceklerdir. Uluslararası organizasyonlarda yer alan Türkler birer büyükelçi gibi çalışmaktadırlar.En büyükarzum bunun Türk yöneticilere bir ilham kaynağı olmasıdır. Uluslararası alanlara Türkler’in daha fazla yönelmesi gerekmektedir. Türk Genç İşadamları’nın her zaman bulundukları görevleri en iyi şekilde yerine getirmeleri ve ilişkilere çok önem vermeleri gerekiyor. fiu an CEO’luk görevini yürüten Neville ISDELL , 2009 Nisan ayındaki yıllık hissedarlar toplantısına kadar şirketin Yönetim Kurulu Başkanı olarak görevini sürdürecek. Birlikte Coca-Cola’da 10 yıllık stratejiyikurduk ve bunu en iyi şekilde uyguladık ve uygulayacağız. Kendisi ile yürüttüğümüz başarılı ortak yönetim modelinin üzerine kurulan bu yapı, Coca-Cola’nın tüm dünyadaki işini genişleterek büyümesini sağlayacaktır. 2004 Haziran ayında Neville ISDELL ‘in göreve dönüşünden bu yana, şirketin gelecekteki yönetim yapısı hakkında planlamalar yaptık. Yaklaşık 20 yıldır Neville ISDELL ’le çok yakın olarak çalıştım,bu göreve hazır olduğumu ve şirketi daha da ileri başarılara taşıyacak doğru kişi olduğum konusundatam bir görüş birliği içindeyiz.
ingiltere’deki Hull Üniversitesi Ekonomi Bölümünden mezunum ve City University of London’da MBA yaptım. 1978 yılında Coca-Cola’ya ilk girdiğimde 3-4 ayımı eğitimde geçirdim. Boston"dan Arizona"ya, oradan Teksas"a kamyon üzerinde ufak müşterilere Coca-Cola sattım. Daha sonra Hollanda, italya, Atlanta, Türkiye ve Viyana’da görev aldım. 1995 yılında Avrupa’daki 12 ülkede şişeleme faaliyetlerini yürüten Coca Cola Amatil şirketinin başına geçtim. 1999 yılında Türkiye’de Efes içecek Grubu Başkanı oldum, Efes içecek Grubunun yeni pazarlara yayılması ve Londra Borsası’nda halka açılarak 2.5 kat değer kazanmasıyla ilerleyen süreci yönettim ve 2005 yılında “Kuzey Asya, Avrasya ve Ortadoğu Başkanı” olarak Coca-Cola’ya tekrar döndüm. 2006 yılının fiubat ayında da 200 ülkenin bağlı olduğu Coca-Cola International’ın Başkanlığına getirildim. 200’den fazla ülkede operasyonumuz vardı. Bu, Kuzey Afrika yani Kanada ve ABD dışındaki Coca-Cola operasyonunun tamamını oluşturuyor. Bütün bu kıtalarda Avustralya’dan Latin Amerika, Çin’den Avrupa’nın her ülkesine kadar operasyonumuz vardı. Daha sonra da Coca-Cola Dünya’nın icra Başkanlığı’na atandım.
700 bini aşkın kişinin çalıştığı The Coca –Cola Company, bir şirketten çok dünyada 75 milyar dolarlık bir sistem olarak tanımlamak herhalde çok daha doğru olur.
Dünyada 140 milyar dolar pazar değerine sahip olan The Coca – Cola Company , 70 milyar dolarlık marka değerine sahip. 200’den fazla ülkede faaliyet gösteren Coca - Cola‘nın dünya genelinde 300 bin personeli ve bin fabrikası bulunuyor.
Neville ISDELL, 2004 yılındaBaşkan olarak atandığında Coca-Cola’nın büyüme hızı yavaşlamıştı. Kendisi büyüme manifestosu diye yeni bir açılım getirdi ve yeni bir takım oluşturup bunun stratejilerini uygulamaya başladı. Coca-Cola’nın büyüme hızı da 2004 yılına, hatta son dört yıla oranla çok artış gösterdi.
Bu uygulanan stratejide, portföyü ve ürün gamını artırmak var. Gazlı içeceklere bağlı kalmadık ve yepyeni ürünler yarattık. Hazır ve yeşil çaylar, kahve, enerji, spor içeceği, vitamin katkılı meyve suları, maden suyu gibi ürün portföyümüzü geliştirerek bu konuda çok önemli atılımlar yaptık.
Dünyanın en büyük alkolsüz içecek üreticisi ve pazarlayıcısı olan Coca- Cola , 15 farklı kategoride 409 markaya sahip ve dünyada binin üzerinde fabrikada üretim yapıyor. Yaklaşık 200 ülkede 1.000 fabrikası ile faaliyet gösteriyor ve 30 bin kişiye, şişeleyicileriyle birlikte 300 bin kişiye iş olanağı sağlayan Coca- Cola 70 milyar dolar ile dünyanın en değerli markası. Türkiye’de 13 markası bulunan Coca- Cola sistemi, ikili bir yapıya sahip. Tüm markaların pazarlama ve iletişim stratejileri ve uygulamaları Coca- Cola şirketinin temsilcisi Coca- Cola Meşrubat Pazarlama ve Danışmanlık Hizmetleri A.fi. tarafından yürütülürken, üretim ve dağıtım Coca- Cola içecek tarafından gerçekleştiriliyor. Coca- Cola içecek, yüzde 45.6 Anadolu Grubu, yüzde 40 Coca-Cola şirketi, yüzde 8.8 Etap içecek ve yüzde 5.6 Coca- Cola Satış ve Dağıtım ortaklığından oluşuyor. Toplam 400 markaya sahip ve dünyada 14 milyon perakende müşterisi bulunan Coca-Cola , ilk satışlara 8 Mayıs 1886 yılında başladı. 121 yıldır ürünleri satılan ve günde 1,4 milyar adet ürünü tüketilen Coca-Cola `nın, 2006 yıl sonu cirosu 24,1 milyar dolar iken, net karı 5,1 milyar dolar olarak gerçekleşmişti.
Yönetimde iletişim çok önemli. Üstlerinizle, altlarınızla, aynı seviyede olduğunuz kişilerle iletişim çok kritik. Basit ama iyi iletişim ve tamamen açık iletişim çok önemli. Şans da yardım etti bana, buralara geldim. Temmuz 2008`de Üst Yöneticilik görevimi yürütmeye başladıktan sonra şirketi iyi sonuçlara götüren stratejiyi uygulamaya devam edeceğim, bu noktada büyüme stratejisine uygun yalın bir organizasyonel yapının, tüketicilere, müşterilere ve şişeleyici ortaklara daha fazla zaman ayırmanın ve gelecek jenerasyonun liderlerini yetiştirmek için insan kaynaklarının çok önemli olduğunu burada vurgulamak isterim.Bana verilen görevlerde “acaba bundan sonrasında ne olacak” diye hiç düşünmem, bunu profesyonel yöneticilere de öğütlerim, en önemli şey verilen görevi ve sorumlulukları en iyi şekilde yerine getirmektir. >br>Dünyadaki ilk 15 pazarından biri olan Türkiye,şirket için çok büyük önem taşımaktadır. Bütün arzumuz, daha fazla Türk yöneticilerin uluslararası kulvarda görev almasıdır. Bugün Türk yöneticiler dünyadaki büyük organizasyonlarda gerektiği payı alamamaktadır. Umarım bu, ilham kaynağı olur ve daha fazla genç yönetici merdivenleri kısa zamanda tırmanır. Türk üst düzey yöneticiler nereye giderse gitsin mutlaka Türkiye ekonomisi, politikaları ve geleceği hep tartışılmaktadır. Nereye gitsek her zaman laf Türkiye’den açılır. Bir yerde sonuç olarak hepimiz Türkiye’nin birer büyükelçisi, destekçisi gibi görev yapıyoruz.
Ben aynı zamanda bir zeytinyağı üreticisiyim. Ayvalık`ta Kent Çiftliği`nde 7 bine yakın zeytin ağacım var. Bu ağaçlardan elde ettiğim zeytinlerden organik zeytinyağı üretiyorum ve ürünü Kontes adıyla Avrupa`daki lüks otel ve restoranlara satıyorum.
Organik zeytinyağını yurtiçinde bazı zincirlerde ve duty free shop`larda da bulmak mümkün. En büyük zevklerimden biri de boş vakitlerimde (olabilirse) zamanımı zeytin ağaçları arasında geçirmek ve çiftlikte bulunan iki Kangal köpeğimle yürüyüşler yapmak. Bu arada Türkiye`nin gelecekte en önemli otomobil yarışçısı olacağına inandığım oğlumun yarışlarını da hangi ülkede olursa olsun kaçırmamaya özen gösteriyorum.