Evrim ARAS

2010 sonrası lojistik sektöründe büyük adımlar atmayı planlıyoruz
 
Aras Holding’in bir kuruluşu olan Aras Logistics Türkiye’nin en büyük dağıtım organizasyonu olan Aras Cargo’nun dağıtım ağı ve sinerjisinden yararlanarak müşterilerinin lojistik süreçlerini sofistike yönetim modelleri, yetkin insan kaynağı ve ileri düzeyde teknoloji kullanımıyla yönetebilen bir lojistik firması. Otomotiv, elektronik eşya, ilaç, beyaz eşya ağırlıklı olmak üzere gıda, kozmetik, reklam, promosyon ürünleri ve züccaciye sektörlerinde faaliyette bulunuyor.
 
Lojistik sektöründeki belli başlı müşteri beklentileri nelerdir? Aras Logistics’in bu konudaki stratejik çalışmaları var mıdır? Varsa nelerdir?
Lojistik müşterisi kendisine sunulan hizmetin kaliteli olmasını, hizmetin hızlıca yapılmasını talep eder. Hız günümüzde çok önem taşıyor. Bir malın zamanında teslim edilip edilmemesimüşterinin zarar/kâr hanesini doğrudan etkiliyor. Malın hasarsız teslimi müşterinin şirkete olan güvenini artırıyor. Müşteri, hizmet kalitesinin yanı sıra fiyatın da en uygun düzeye indirilmesi beklentisi içinde. Müşteriyi kaybetmemek adına lojistik şirketlerinin fiyat kırmaları ister istemez sektörü bir açmaza sürüklüyor. Bu nedenle fiyatta rekabetin sektöre zarar vermemesi adına şirketlerinin sorumluluk bilinciyle davranmaları gerekiyor. Sektöre kalitenin damga vurması içinse şirketlerin süreçlerini verimli hale getirmeleri, hataları minimuma indirmeleri, ölçümleme yapmaları ve yönetim alt yapılarını güçlendirmeleri gerekiyor. Eksik hizmetler için stratejik iş birliklerine açık olmak, global pazara açılmak için yurtdışında taşımacılık bağları oluşturmak şarttır. Koşulsuz müşteri memnuniyeti yaratmanın yolu bu belirttiğim süreçleri yerine getirmekle mümkün olabiliyor.

Biz 2010 sonrası lojistik sektöründe büyük adımlar atmayı planlıyoruz. Bunun için yeniden yapılanma çalışmalarımızı tamamladık. 2007`de nakliyat programımıza kavuştuk ve depolama programımızı yeniledik. Güçlü bir IT ekibi oluşturduk. 2008 sonrasında da bu doğrultuda ilerleyeceğiz. Zincir mağazalar ve bunların dağıtım operasyonlarıyla ilgili çalışmalarımız var. Kısa vadede Türkiye içerisinde belirlenen stratejik noktalarda özmal depo ve araçlar ile lojistik üsler kurarak büyüme hedeflerimize ulaşmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Türk Lojistik Sektörünün küresel rekabette yeri nedir? Buna bağlı olarak Lojistik Yönetimi ve Otomasyon sistemleri açısından diğer dünya firmaları ile aramızda ne gibi farklılıklar vardır?
Global pazarda birkaç büyük Türk lojistik şirketinin yolu açıldı. Sektörde ölçekler büyüdü. Büyük şirketler yabancı rakipleriyle yarışabilmek için teknolojiye büyük yatırım yaptı. Teknolojiye yatırım ağırlık kazanmasına karşın henüz dünya firmalarıyla aynı koşullarda değiliz. Dünyada tam otomotizasyona geçildi, oysa Türkiye’de hâlâ yarı otomotizasyon söz konusu. Kendilerini yenileyen şirketler artık araçlarını uydudan takip edebiliyor, depolarında RF sistemleri öne çıktı. Otomatik depolama sistemlerine geçildi. Kısa vadede lojistik hizmetlerin Anadolu’ya yayılması için demiryolu taşımasının geliştirilmesi zorunlu. Öte yandan yurtiçi taşımada da deniz taşımacılığına ağırlık verilmeli.

fiu anda yaşanan dünya ekonomik kriz Türk Lojistik Sektörünü ve dolayısıyla Aras Lojistik’i nasıl etkilemektedir?
Dünyayı etkisi altına alan krizin doğuracağı ekonomik daralmanın lojistik sektörünün büyüme oranlarını da etkilemesi kaçınılmaz. Krizin olumsuz etkileriyle birlikte reel sektör firmaları maliyet yönetiminde daha sıkı politikalar izleyecektir. Krizlerin şirketlerin pazarlama aktivitelerini farklılaştırma zorunlulukları nedeniyle lojistik firmaları, burada verilen hizmette farklılık yaratacak, alternatif sunacak ve avantaj sağlayacak bir çıkış yolu oluşturarak ürün yelpazelerini geliştirebilir, ek kazanç sağlayabilirler, kanısındayım. Krizin Türkiye’de de muhtemel etkisini artırması ithalatı ve ülke içi tüketimi etkileyeceğinden lojistik şirketleri hem yurtdışında, hem yurt içinde küçülme tehlikesi ile karşı karşıya kalacaktır. Mevcut durumda sektördeki küçülmenin en fazla yüzde 1-2 oranında olduğunu tahmin etmekteyiz. Her firma gibi biz de öncelikle maliyetlerimizi kaliteden ödün vermeyecek şekilde kısıyoruz. Bunun dışında, gereksiz harcamalarımızı donduruyoruz ve daha fazla kârlı satış yapabilmek için satış stratejilerimizi gözden geçiriyoruz. Sektörümüzde kriz dönemlerinde liderlik ve güven çok önemli, hem çalışanlarınız hem de müşterilerinizin güvenini kırmamak için ne gerekiyorsa yapmalısınız. Bizde 30 yıllık lider bir kuruluş olarak en güvenilir kargo firması olmamızla övünüyor ve kriz ortamlarını insanlarımızın inançlarının daha da pekişmesi için fırsat olarak görüyoruz.