NURDAN TÜMBEK TEKEOĞLU

Türk Tüketicisinin Alışveriş Alışkanlıkları Metro Group’un Yenilikleri İle Değişmiştir
 
Özellikle taze meyve sebze tüketiminde Türkiye’de son yıllarda ciddi sağlık problemleri yaşanmaktadır. METRO Group, bu gerçekten yola çıkarak yeni bir uygulama başlattı. Türkiye’de ilk kez kendi markası ile üretim yaptırıp, satacak olan METRO Group, “Cali” markasını tüketicilerine sundu.
 
Bugün içinde bulunduğumuz Avrupa Birliği ile entegrasyon sürecinde, dünyanın kalkınmış ülkeleri arasında yer alma idealini hayata geçirmek isteyen bir Türkiye’de yaşıyoruz. Bu idealin gerçekleşmesi çağdaş bir hukuk sistemini hayata geçirmedeki başarımızın yanı sıra gelişmiş bir ekonomi için dünya pazarına açılmamıza da bağlıdır. Bu bağlamda Türkiye’ye yönelen yabancı yatırım miktarının, ekonominin gelişmişliğinin ana ölçütlerinden biri olduğu, her geçen gün daha net olarak karşımıza çıkmaktadır.

Yabancı yatırımcının gözünde Türkiye, özellikle son dönemde çok cazip bir ülke halini almıştır. Bu olumlu gelişmede el birliği ile kaydedilen ekonomik istikrar ortamının önemi yadsınamaz. Ancak yatırımcıların işini kolaylaştıracak yasal düzenlemelerin yetersizliği ve özellikle gayrimenkul alanında karşılaşılan bürokratik engeller halen üstesinden gelinmesi gereken sorunlar arasındadır. Öte yandan Türkiye yatırım yapılabilecek ülkeler arasında alternatifi olmayan bir coğrafya değildir. Sovyetler Birliği’nin siyasi yelpazesinde yer alıp, daha sonra birer birer özgürlüklerini ilan eden ülkeler, yabancı yatırım çekebilmek için çok cazip fırsatlar sunuyor. METRO Group Polonya’ya 1995 yılında yatırım yapmasına rağmen, şimdiden 100’e yakın mağaza sayısına ulaştı. Oysa Türkiye’de daha eski bir geçmişe sahip olmamıza rağmen halen 16 mağazada hizmet veriyoruz. Her bir mağazanın 25 ila 30 milyon arasında bir yatırım olduğunu gözönüne aldığınızda, Türkiye için daha fazla çalışmamız gerektiğini hissediyorum.

Türkiye’nin ilk yüzde yüz yabancı sermayeli perakende şirketi olan METRO Group, Türkiye’ye olan inancını sürdürmektedir. Son 10 yılda yaşanan derin ekonomik krizlere rağmen, METRO Group yatırımlarını askıya almadan yoluna devam etmiştir. Ancak Türkiye’de elde edilen deneyimler, METRO Group’un uluslararası iş kültürüne değer katmıştır.

METRO Group 2005 yılında özellikle Almanya dışında inanılmaz bir mali performans sergilemiştir. Dünyanın en uluslararası şirketi olan METRO Group, 30 ülkede değişik markalarıyla, perakende sektörünün yolunu aydınlatmaktadır. 22 Mart 2006 tarihinde Almanya’nın Düseldorf şehrinde gerçekleştirilen Bilanço Konferansı’nda METRO Group’un 2005 yılında hizmet verdiği tüm ülkelerdeki bilanço değerleri açıklandı. Buna göre, 2005 mali yılı içerisinde tüm dünyada satışlarını yüzde 4.2 artırarak 55.7 milyar Euro’ya ulaştıran METRO Group, dünyanın en büyük 3. perakende şirketi olma ünvanını korumuş oldu.

METRO Group’un yurtdışı satış payları yüzde 53’e yükseldi. Özellikle METRO Cash & Carry ve Media Markt & Saturn mağazaları, perakende alanında dünyanın en başarılı firmaları arasına girdi.

2005 yılında Türkiye’de de gelişmeler son derece ümit vericiydi. 2004 yılında 710 milyon Euro olan ciromuz, yüzde 29.8’lik bir artışla 921 milyon Euro’ya yükseldi.Mali tablolarda görülen bu rakamlar üzerine METRO Group, Türkriye’de büyüme stratejisinin ne derece doğru olduğu kanıtlanmış oldu. METRO Group, 2006 yılında Türkiye’de yepyeni iki real ve bir METRO Cash&Carry mağazası açacak.Toplam 50 milyon Euro’ya malolacak bu yatırımlar sonucunda 700 kişiye yeni iş sahası açacağız.

Bilanço Konferansı sonrasında ortaya konulan bu mali tablolara göre, Türkiye, METRO Group’un toplam cirosunun yüzde 2’sini oluşturmaktadır. Ve bu da 30 ülke arasında Türkiye’nin 11-12’nci sırada olması demektir. METRO Group’un Türkiye Temsilcisi olarak iki şapkamın olduğuna inanırım. Birinci şapkam görev aldığım kurumun çıkarlarını gözetmektir. İkinci şapkam ise bir Türk vatandaşı olarak ülkeme mümkün olduğunca daha fazla yatırım çekebilmektir. Gelecekte Türkiye’nin payının yüzde 10’lara çıkması en büyük hayalimdir.

1990 yılından bu yana Türkiye pazarında yer alan METRO Group, bir kaç yıl içinde Türkiye’yi çok büyük bir alışveriş devi ile de tanıştıracak. Avrupa’nın en büyüğü, dünyanın da ikinci büyük teknoloji marketleri sayılan Media Markt ve Satürn, Türkiye’ye yatırım yapma kararı aldı. METRO Group, bu sayede Türkiye pazarında varlığını daha da yoğun olarak hissettirecek. Ancak yüksek emlak fiyatları ve arsa problemleri yabancı yatırımcının hızını kesmekte ve bu durum yatırım sürecini sekteye uğratmaktadır.

METRO Group, Türk perakende sektörüne bir çok yenilik kazandırmıştır. Türk tüketicisinin alışveriş alışkanlıkları METRO Group’un yenilikleri ile değişmiştir. Gıda güvenliği alanında birçok farklı ve çağdaş uygulama METRO Group’tan başlayıp, diğer perakende firmalarına yayılmıştır.

Özellikle taze meyve sebze tüketiminde Türkiye’de son yıllarda ciddi sağlık problemleri yaşanmaktadır. METRO Group, bu gerçekten yola çıkarak yeni bir uygulama başlattı. Türkiye’de ilk kez kendi markası ile üretim yaptırıp, satacak olan METRO Group, “Cali” markasını tüketicilerine sundu. “Cali”sadece bir meyve sebze markası değil, üretimden satışa kadar her aşaması denetim altında tutulan örnek bir projedir. Bu markayı satın alan tüketiciler, satın aldıkları ürünün menşei hakkında bilgi sahibi olabilecek ve sorgulama hakkına sahip olacaktır.