GENÇ DÜŞÜNCE Ayşen LAÇİNEL
İnsan Kaynakları Danışmanı
Kültür ve Değer
 
Kültür ve değerler olmak üzere iki kavram vardır insanları, toplumları yakınlaştıran ya da uzaklaştıran. Kişilerin aynı kültürden olması aynı değerlere sahip olduğu anlamına gelmiyor. Bir arada huzurlu yaşayabilmek ve kolay iletişim kurabilmek için ortak değerler önem kazanıyor. Türk Kültürü, İngiliz Kültürü, Amerikan Kültürü gibi farklı kültürlerde bir araya geldiğiniz kişilerle bir bakarsınız çabucak anlaşıvermişsiniz. Tam tersi örnekte ise Türk Kültüründeki arkadaşınızla aynı kültürden gelmenize rağmen bir türlü sempati ilişkisi kuramamışsınız. Frekans tutturamamışsınız yani. Yıl 1997 Hem İngilizce’mi geliştirmek hem basın yayın deneyimi kazanmak için Londra`ya gitmiştim. İş bulma, okul bulma, ev bulma derken Londralı oluverdim. Gündüzleri Hürriyet Gazetesi’nde muhabirlik, röportaj yapıyor, akşamları da dil okuluna gidiyordum. Haftanın 6 günü çalışıyordum. Ev arkadaşım ise BBC`de yöneticilik yapan Katherina`ydı. Evinde oda tutmak üzere gittiğim gün anlaştık. Evdeki ilk günümde güleryüzle karşılandım. Evi,kültürünü anlattı. Mutfak tanıtma turuna geldik; buzdolabını açtı ve bana bir katını göstererek; ``Buzdolabının bu katı benimolacak. Benim yiyeceklerimi alma. Alt katda senin olacak.`` dedi. Bense misafirperver ve ``Allah aşkına ye, bir daha almaz mısın?`` kültüründen bir Türk olarak epey bir şaşırdımama ne önemi var canım dedim geçtim. Bir ay sonrasında ise durum şöyle oldu: Gündüzleri çok yoğun çalışıp yorgun argın eve geldiğimden; ev arkadaşım Katherina, bana yemekler yapıp soframı hazır bırakıyordu ve dolaptaki katlar tamamen birbirine karışmıştı. Anladığım şu; kültürler farklı da olsa ortak değerler sizi yakınlaştırıyor ve birbirinizi anlamanızı sağlıyor. Bununla birlikte iyi olan insan olan hakim duygu oluyor tabi karşınızdaki iyilikten paylaşmaktan anlıyorsa. Yok ne alsam kardır diyenlerdense orada paylaşım olmuyor.

ŞİRKET KÜLTÜRÜ; KURUM KÜLTÜRÜ; KURUMUN DEĞERLERİ

Şirket kültürleri de böyle değil mi? Şirketin bir kültürü var. Çalışanın kültürüne uysa da uymasa da o kültürü dikkate alarak çalışmak yaşamak zorundasınız o işte çalışırken. Kültür farklılığı zaman zaman sizi zorlayabilirde. Dedikodu kültürünün etkin olduğu bir şirketteyseniz iş sonuçlarından çok dedikoduların etkin olabildiğini görüp bunu anlamakta zorlanırsınız. Sonuç odaklılık ve iş prensipleriyle çalışmış bir şirket kültüründeyseniz siz de sonuçlar ve somut hedefler üzerinde iş süreçleri kurgularsınız. Daha çok patrona oynayan ve PR`a ağırlık veren eğiliminiz varsa bu süreçlerle çalışılan kültürde sıkıntı duyarsınız. Şirket kültürü önemlidir. Önemli olan bir diğer unsur da o şirketin değerleridir. Dürüstlük, İyi ahlaklılık, Çalışkanlık, Sorumluluk alma, Yaptığı işte uzmanlaşma, Aile değerlerine önem verme, Takım çalışmasına inanma gibi hem şirketin hem sizin değerleriniz ortaksa kültürler farklı da olsa birbirinizi anlar, kültür farklılıklarını dikkate alır ve ortak değerlerle iyi iş çıkarabilirsiniz. En iyisi ise Kurum Kültürü’nün içinde değerlerinizin ortak olabilmesi ve yazılı olarak da paylaşılabilmesidir. Kültür farklılıklarını da dikkate alan ortak değerlerdeki çalışanlarla oluşturulan İnsan Kaynakları yapılandırılması ideal olandır. Başarılı ve uzun soluklu şirketler iyi maratoncudur ve bu idealde kurulabilmiş olanlardır. iŞE GELİRKEN NASIL GİYİNİLECEĞİ, HANGİ AKSESUARLARIN KULLANILACAĞI, TOPLANTILARA NASIL HAZIRLANILACAĞI, SORUNLARI ÇÖZMEK İÇİN NASIL BİR YOL İZLENECEĞİ, ÇALIŞTIĞIMIZ KURUM KÜLTÜRÜNE UYGUN OLMALIDIR. Bir sonraki yazıda bu konuya daha fazla yer vermek üzere hepimize kolay gelsin.