SANAT

17. Yüzyılda İsveç Büyükelçisi Claes RÅLAMB’ın yaptırdığı tablolarla
Avcı Mehmed’in Alay-ı Hümayûn’u
 
“Avcı” diye anılan Sultan IV. Mehmed’in, 1657 yılı sonbaharında, büyük bir kalabalık eşliğinde Edirne’ye ava gidişi çok büyük bir gösteriye dönüşmüş, o yıllarda İstanbul’da İsveç büyükelçisi olarak bulunan Claes RÅLAMB da, yaptırdığı bir dizi yağlıboya resimle bu yolculuğun ilk bölümünün bir “görsel kaydının” tarihe kalmasını sağlamıştı.

Yirmi tablodan oluşan ve bugün İsveç’teki Nordiska Museet’te korunan bu neredeyse “sinematografik” kaydın sergilenebilir durumdaki on altı parçalık bölümü, sözünü ettiğimiz olaydan yaklaşık üç yüz elli yıl sonra, yeniden İstanbul’a, Pera Müzesi’ne konuk oldu.

Ava meraklı bir padişah, sanatsever bir büyükelçi, adsız bir ressam ve 17. yüzyıl giysileri içinde tablodan tabloya sessizce yürüyen Osmanlılar...

Avcı Mehmed’in Alay’ı Hümâyûn’u, gerek sanatsal, gerekse tarihsel açıdan çok yönlü okumalara açık bir bilmece-sergi.

Küratör / Curator: Karin ÅDAHL
Koordinatör / Coordinator: Barış KIBRIS
Mimari Tasarım / Architectural Design: Ahmet ÖZGÜNER
Grafik Tasarım / Graphic Design: Ersu PEKİN
Teknik Uygulama / Technical Application: Levent KAYAOKAY, Tepta Aydınlatma

Üç yüz elli yıllık bir “görsel kaydı” yeniden izlemenin heyecanıyla...

Kuruluşundan bu yana Pera Müzesi’nde ağırladığımız değişik sergilerin ardından, bu kez de vakıf koleksiyonlarımızın özelliği açısından müzenin doğrudan ilgi alanına giren bir sergi, bir süre için salonlarımızın konuğu oluyor. Müzenin Sevgi ve Erdoğan Gönül Galerisi’nde devam eden İmparatorluktan Portreler sergisi, gerek dönem gerekse içerik açısından kendisiyle bire bir ilişkili bir resim dizisini, Avcı Mehmed’in Alay-ı Hümayunu sergisini, aynı salonda dört aysüreyle ağırlıyor. “Avcı” diye anılan Sultan IV. Mehmed’in 1657 yılında, büyük bir kalabalık eşliğinde Edirne’ye ava gidişi çok büyük bir gösteriye dönüşmüş, o yıllarda İstanbul’da İsveç büyükelçisi olarak bulunan Claes RÅLAMB da, yaptırdığı bir dizi yağlıboya resimle bu olayın bir “görsel kaydının” tarihe kalmasını sağlamıştı. Bugün İsveç’teki Nordiska Museet’de korunan bu neredeyse “sinematografik” kaydı, sözünü ettiğimiz olaydan yaklaşık üç yüz elli yıl sonra, yeniden İstanbul’da ve Pera Müzesi’nde izleme olanağına kavuşmak bize heyecan ve mutluluk veriyor.

Bu vesileyle, başta İstanbul’daki İsveç Araştırma Enstitüsü Müdürü ve değerli sanat tarihçisi Sayın Doç. Dr. Karin ÅDAHL olmak üzere bu güzel projenin hayata geçirilmesine katkıda bulunan tüm kişi ve kuruluşları içten teşekkürlerimizle kutluyoruz.

Suna ve İnan Kıraç

İsveç Kralı Carl XVI Gustaf ve Kraliçe Sylvia, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Pera Müzesi’nde

İsveç Kralı Carl XVI Gustaf ve Kraliçe Sylvia’nın, 1 Haziran 2006’da Pera Müzesi’ne resmi ziyaretiyle İsveç Büyükelçisi Christer ASP tarafından açılan “17. Yüzyılda İsveç Büyükelçisi Claes RÅLAMB’ın Yaptırdığı Tablolarla Avcı Mehmed’in Alay-Hümayunu” sergisi, Pera Müzesi Sevgi ve Erdoğan Gönül Galerisi’ndeki “İmparatorluktan Portreler” sergisine eşlik ederek, 1 Ekim’e kadar sanatseverlerin ziyaretine açık kalacak.