Murat COŞKUNKAN

Lojistiğin adresi Bursa Birlik
 
Uluslararası standartlarda lojistik hizmeti veren Bursa Birlik, hem yurtiçi hem de yurtdışında genişlettiği ulaşım ağı, 15 bin metrekarelik deposuyla entegre lojistik hizmeti sunuyor. Bursa Birlik A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Vekili Murat COŞKUNKAN, firmanın yeni dönem çalışmalarını anlattı.
 
Bursa Birlik’in kuruluş hikayesi ve bugününü anlatır mısınız?
Bizim esas işimiz 20 Nisan 1955’ten bu yana yurtiçi taşımacılık yapmak. O tarihte Bursa Birlik Ambarı olarak kurulan firmamız, Bursa-İstanbul arasında kamyon taşımacılığını başlatan ilk firmadır. Rahmetli dedem ve rahmetli babamdan sonra bugün Yönetim Kurulu Başkanımız olan amcamla birlikte işin başındayız. Ben ve kuzenlerim üçüncü kuşağız. Bugün Bursa Birlik olarak, yaygın şube ağına, 200 kişiyi aşkın deneyimli insan kaynağına, geniş araç filosuna ve stratejik iş ortaklarına sahibiz. Yurtiçinde, İstanbul, Ankara, İzmir, Çorlu, Konya, Adapazarı, Gebze, Zonguldak ve Denizli’de şubelerimiz var. Her gün bu şubeler arasında karşılıklı kamyon seferlerimiz oluyor. Tekstil, otomotiv, gıda, kimya sektörlerinin tümüne hitap ediyoruz. Müşterilerimiz arasında hem ülkemizden hem de uluslararası pek çok büyük firma bulunmaktadır. Uluslararası nakliyede ise Almanya, Fransa ağırlıklı olmak üzere, komple ve parsiyel taşımacılık yapıyoruz. Münih’te bir şubemiz var.
Uluslararası nakliye pazarında da frigofrik ve tenteli araçlarla Avrupa ülkelerine taşımacılık yapıyoruz. Özellikle double-deck mega araçlarımızla otomotiv sektörüne hitap ederken, ihracatçıya navlun avantajı da sağlıyoruz.

Bugünkü taşıma kapasiteniz nedir?
Yılda 6 milyon kilometreden fazla yol kat ederek, 300 bin ton yük taşıyacak kapasiteye sahibiz. Taşımacılığın yanı sıra, son iki yıldır da Bursa Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi’nde 15 bin metrekarelik alanda depolama faaliyeti yapıyoruz. Depolamada, çok ufak metrekareden büyük metrekarelere kadar her ebatta, haftalık, aylık ve yıllık süre sınırlaması olmaksızın depolama ve dağıtım hizmeti verebiliyoruz. Bunun dışında İstanbul’da Topkapı, Gebze ve Hadımköy’de kendi aktarma merkezlerimiz mevcut. Gebze ve Hadımköy’ü büyük bir potansiyel olarak görüyoruz. Çorlu da İstanbul sanayisinin kaydığı önemli bir üretim merkezi. Orası da çok önemsediğimiz önemli müşterilerimizin olduğu ve büyüme trendinde olan bir şubemiz. Ankara’da varlığımız -yanlış bilmiyorsam- 35 seneyi geçmiştir. Ankara geçtiğimiz dönemlerde tüketimi fazla olan üretimi az olan bir bölgeyken, şu an hem tüketim hem üretim anlamında, yeni açılan organize sanayi bölgeleriyle birlikte önemli bir konumdadır. Aynı şekilde İzmir, Adapazarı, Konya, Denizli ve Zonguldak şubelerimiz özellikle Türkiye dağıtımı olan şirketler için önemli dağıtım ve hizmet yelpazesi sunuyor, tek tedarikçi olarak Bursa Birlik’le müşterisine ulaşma imkanını sağlıyoruz.

Depolama faaliyetleri kapsamında neler yapıyorsunuz?
Bu, bizim altından kalkabiliriz diye girdiğimiz bir alan ve burada emek yoğun faaliyet söz konusu. Gelen ürünlerin ambalajlarının değiştirilmesi, paketlenmesi, malzeme hazırlanması gibi. Bizim için yeni bir işti ama önemli mesafeler kat ettik. Örneğin, Ülker fieker Grubu’nun bütün Ramazan Bayramı şeker dağıtım organizasyonunu biz yaptık. Bayrama özel o süreçte yapılan bir iş gibi algılanıyor belki ama hazırlığı 7 ay sürdü, çalışmaya martta başladık. İstanbul’dan üretilen şekerler geldi, biz onları depoladık, gelen talebe göre siparişleri hazırladık ve sevk ettik. “Lojistik nedir?” dendiğinde akla bu gelmeli. İki kamyonu olan “Lojistik yapıyorum” diyor. Ürünü A firmasından alıp B firmasına teslim etmek, tamamen nakliyeciliktir. Biz de dahil olmak üzere senelerce lojistik dedik ama bu kez gerçek anlamda lojistik hizmeti verdik. Ne yaptık? Üretimden malzemeleri aldık, depoladık. Müşterinin talebine göre, hangi kente hangi ürün gidecekse onları hazırladık, palet ayırdık, palet birleştirdik, müşteriye ulaştırdık. Depoculuk bu şekilde sipariş hazırlama, ambalaj değiştirme gibi işlerle yaparsanız anlamlı, zaman ve maliyet gerektiren bir iş. Burada bir katma değer yaratmak önemli.

Depolamada, hammadde getiren ve kendi deposu olmayan ithalatçının ürününü de alıyor musunuz? Veya ne tür depolamalar uyguluyorsunuz?
Onu da yapabiliyoruz ama gümrük açıldıktan sonra. Antrepo mantığında değil. Ama yurtiçinde yapıyoruz. Aslında bu anlamda bir hizmet sağlıyoruz. Örneğin, siz İstanbullu bir firmasınız ve Bursa’ya iş yapıyorsunuz. Günümüzde müşterinin ihtiyacını en kısa sürede karşılamak olmazsa olmaz bir durum, müşteriler artık stokta tutmuyor. İhtiyacı en kısa sürede ulaştırmak zorundasınız müşteriyi elde tutmak için. Ama depoydu, bekçisiydi, indirme-bindirmeydi gibi işlere girmek istemiyorsunuz. Satış sonrası hizmetleri out-source etmek istiyorsunuz ki şu dönemde en ekonomik en verimli yöntem bence. Amacınız yalnızca satışa odaklanmak. Gelip bize diyorsunuz ki, malı al İstanbul’dan, Ankara’dan İzmir’den Bursa’ya getir, her gün yazılı siparişlerle şu müşteriye şu kadar götür. Bunu yapıyoruz. Bir anlamda satıcı yani bizim müşterimizle lojistik şirketi olarak partner oluyor, üretim süreci sonrasındaki süreci üstleniyor. Dolayısıyla bu hizmetimizle firmalara verimlilik sağladığımızı düşünüyorum. Ayrıca sabit ve uzun dönemli sirkülasyonu az olan depolama işleri de yapıyoruz. TÜGİAD Genel Başkanlarından Sn.Muharrem YILMAZ’ın firması Sütaş’ın onaylı depo tedarikçisiyiz mesela. Özellikle gıda depolaması ve dağıtımı anlamında çok önemli bir referans olarak kabul ediyoruz.

Bursa Birlik grup şirketleriniz hakkında bilgi verir misiniz? Hangi şirketlerde ne tür işler yapıyorsunuz?
Bursa Birlik Nakliyat ve Ticaret Afi, BBA Lojistik Afi ve Bursa Birlik Sigorta Aracılık Hizmetleri Afi olmak üzere toplam üç şirkette yurtiçi taşımacılık, uluslararası komple ve parsiyel taşımacılık, hava kargo taşımacılığı, depolama, dağıtım ve lojistik hizmetleri ile sigortacılık alanlarında hizmet veriyoruz. Son dönemde BBA Lojistik A.fi. şirketimiz üzerinden “Filo Kiralama” işi yapıyoruz.

BBA FİLO hakkında bilgi verebilir misiniz?
Filo kiralama branşımız henüz yeni 5-6 aylık. Ama burada da önemli yol aldığımızı söyleyebilirim. Kuzenim Elif COŞKUNKAN başında bu şirketimizin, kendisi de GYİAD üyesidir. Çok kısa bir zamanda 600 aracı aştılar ve çok rekabetçi fiyatlarla, hızla büyüyen bir yapıda bu şirketimizi götürüyor. Bugün bildiğiniz gibi birçok firma artık kendi bünyesinde taşıt bulundurmak istemiyor. Aracın arızası, bakımı, sigortası, motorlu taşıtlar vergisi gibi detaylarla uğraşmak istemiyor. fiirketine uygun ekonomik ve yeni model araçla firmasının temsil edilmesini istiyor. Bizim de BBA Filo fiirketimiz bu anlamda en ekonomik fiyatlarla pazarda hızla büyüyen bir şirket olarak müşterilerimizi mutlu etmeye gayret ediyor.

Bursa Birlik’i diğer lojistik firmalarından ayıran en önemli özelliği nedir?
Bizi farklı kılan en önemli özelliklerimizden biri, sektördeki 55 yıllık bilgi birikimi ve meslek kültürümüz diye düşünüyorum. Entegre hizmet sunabilmek de bir diğer avantaj. Sektörde birçok rakibimiz ihtisaslaştığı alanlar üzerinden hizmet veriyor. Biz Bursa Birlik olarak, hem ülke genelinde geniş bir şubeleşme ve dağıtım ağıyla yurtiçi taşımacılıkta, hem de uluslararası taşımacılık, hava kargo, farklı ölçülerde depolama, sigortacılık sektörlerinde farklı yelpazelerde hizmet üretiyoruz. 1999 yılından bu yana sahip olduğumuz ISO belgemiz, hizmet çeşitliliğimiz de bizi rakiplerimiz arasında daha görünür ve öncelikli hale getiriyor.

Lojistik sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Bildiğiniz gibi lojistik ve nakliye ticaretin başlamasıyla birlikte tarihin ilk zamanlarından beri yapılan ve dünya var olduğu sürecehiç bitmeyecek bir iş kolu. Bu iş kolundan ne kadar pay aldığınız önemli. Bugün pazarlama gücünüzle malı veya hizmeti ne kadar çok satabildiğiniz önemli. Satış ve pazarlama, üretimin önüne geçmiş durumda. Ben lojistik sektörünün önü en açık sektörlerden biri olduğunu düşünüyorum. Hem Türkiye hem de Bursa açısından baktığımızda, Bursa hızla gelişen otomotiv sektörüyle Türkiye’nin Detroit’i pozisyonundadır adeta. Burada bizim gibi hem ulusal, hem uluslararası çalışan, hem de depolama dağıtım gibi entegre hizmet veren firm