Taner HOROZ

Kriz ortamında outsourcing kullanımı
 
Outsourcing, Türkçe´de "dış kaynak kullanımı"olarak tanımladığımız bir kavramdır. İş yönetiminde, kendi iş alanlarında uzmanlaşmış firmalara iş aktarımı yapılarak, firmanın kendi işine odaklanmasını sağlayan bir yöntemdir. Böylece firmalar kendi sektöründe ana yetkinliklerine yoğunlaşabilmekte, işverimliliğini üst seviyelere çıkarmakta ve etkin bir maliyet ve zaman tasarrufu sağlayabilmektedir. Firmalar için başarı; sadece kendi faaliyet alanlarında uzmanlaşmasıyla değil, yönetim, pazarlama,altyapı, güvenlik, lojistik gibi diğer alanlarda da profesyonel bir bakış açısı ile sürdürülebilir ve sürekli olarak sağlanmalıdır. Dış kaynaklı olarak firmalara destek veren kuruluşlar, firmanın göremediği ya da önemsiz olarak düşündüğü ama diğer ana süreçlere etkisi büyük olan konuları da gözlemleyebilmekte ve iş verimliliğini maksimum düzeye çıkarabilmektedir.

1942 yılındaMehmet Emin HOROZ’un Gaziantep’te kurduğu mütevazı bir aile şirketinden başlayan yolculuk bugün, HOROZ LOJİSTİK’i dünya ölçeğinde bir şirket konumuna ulaştırmıştır ve bugün lojistik alanında yaklaşık 2 bin çalışanı ile hizmet vermektedir.

Horoz Lojistik üçüncü parti entegre lojistik hizmet sağlayıcısıdır. Bu kapsama müşterilerimizin tedarik zinciri sürecini destekleyecek her türlü lojistik aktivitesi girmektedir. Bunların belli başlıları yurtiçi ve yurtdışı karayolu ,denizyolu, havayolu, demiryolu taşımaları veya bunların kendi aralarındaki farklı kombinasyonları, mikro dağıtım yani şehir içlerine perakende veya tüketici evlerine kadar inen dağıtım veya toplama hizmetleri, gümrüklü veya milli depolama, kendi depolarında çalışmayı tercih eden firmalar için stok yönetimi hizmeti, gümrükleme, sigortalama hizmetleri, elektronik ortamda müşteriler, bayileri, üreticileri vb. süreç paydaşlarına sağlanan elektronik izleme hizmetleri , sipariş hazırlama, hafif montaj, tahsilat gibi katma değer yükseltici hizmetlerdir. Müşterilerinin tüm bu süreçlerinin hazırlanmasından, süreç dizaynı ve denetimi konularında da planlama hizmeti vermektedir.

Horoz Lojistikdış kaynak kullanımına karar vermiş olan bir firmaya “özel” terzi işi hizmet sunabilmektedir. Müşteri ihtiyacı analiz edilerek gerekiyor ise müşteriye özgü hizmet üretilebilmektedir. Sadece bir nakliye hizmeti almak isteyen bir firmaya kıyasla 3 PL (üçüncü parti lojistik) hizmet almak isteyen firma için üretilebilecek lojistik hizmette hizmet süreçleri birbirini tamamlayacak nitelikte ve bütünsel olarak ele alınmaktadır.

Maliyetler açısından bir değerlendirme yapıldığında ise dış kaynaklı olarak kullanılan bir hizmette tek bir maliyet analizi yerine toplam maliyetin en uygun düzeye indirilmesi söz konusudur.

Geleneksel ve tek bir modda dış kaynak kullanılan duruma oranla uzun dönemli sözleşmeler yapılmaktadır. Sözleşme aşamasına gelmeden firma detaylıca analiz edilmektedir. Sözleşme kapsamında fiyat/maliyet değerlendirmesi önemli gözükmesine rağmen geçmiş dönem analizleri ve iyileştirme hedefleri büyük önem taşımaktadır. Performans parametreleri tanımlanmakta ve taahhütlerin gerçekleştirilmesi güvence altına alınmaktadır.

Hizmet alan firma ile işbirliği çok önemlidir. Amaç firmaya özgü katma değer sağlayacak hizmetlerin üretilmesi ve uzun vadede maliyet avantajı yaratmaktır.

Firmaların kendi lojistik ihtiyaçlarını kendileri sağlaması durumunda süreç altyapısının kurulması, bilgi teknolojisinin sağlanması, kaynakların sağlanması gibi yüksek kurulum ve işletim maliyetleri oluşmaktadır. Oysaki lojistik servis sağlayıcı tüm bu donanım ve sistematiğe sahip olduğundan firmaya ait birim maliyetler düşmekte, yalnızca firmaya sunulan hizmet boyutu kadar fatura oluşturmakta, belli dönemlerde oluşabilecek iş artış/azalmasınagöre firmaya esnek ve daha avantajlı bir maliyet oluşturmaktadır. Hizmet alan firma servis sağlayıcı firmanın tüm kaynak havuzundan istediği zaman istediği oranda faydalanabilmektedir.

Lojistik servis sağlayıcı firma hizmet alan firmaya danışmanlık hizmeti sunmaktadır. Firmanın tahmin edemeyeceği alanlarda dahi entegrasyon sağlanabilen süreçler ile verimlilik artışı sağlanmaktadır.

Dünya bir finansal kriz ve ekonomik durgunluk dönemine girmektedir. İşletmelerin böyle dönemleri mutlaka ki verimlilik artışı ile aşmaya çalışması gerekmektedir. Dünya ekonomisi ile entegre olmaya başlayan Türk şirketlerinin de verimlilik artışı sağlama yönünde kendi konularında uzmanlaşmış lojistik şirketleri ile işbirlikteliklerini yoğunlaştırması firmalar için önemli bir kazanım olacaktır.

Böyle krize yönelik ortamlarda şirketlerin kestiremediği önemli bir konu da farklı yönlerden gelen iyi/kötü dalgalara hızlı refleks verilmesi ve daha esnek olunması gerekliliğidir. Lojistik hizmet sağlayıcıdan destek almaya ihtiyaç duymayan şirketler , böyle zamanlarda esneklik sağlayamıyor ve zaten sermaye yetersizliği yaşayan iş dünyasının kaynaklarını gereksiz yere bloke etmesine ve işlerin negatif yönde etkilenmesine sebep olmaktadır.

2009 yılının çok daha zor geçeceği aşikardır. Bu ekonomik kriz dalgasının etkileri Türkiye’de henüz çok hissedilmeye başlamadan firmaların gecikmeksizinprofesyonel lojistik şirketlerinden danışmanlık alarak lojistik süreçlerini tekrar gözden geçirip bu işlerini outsource etmeleri firmaya çok önemli kazanımlar sağlayacaktır.

Böyle bir dış kaynak kullanımına karar vermiş olan firmanın özelikle dikkat etmesi gereken önemli bir konunun göz ardı edilmemesi gereklidir. fiirketlerin girdi/çıktı lojistiği gibi süreçlerinin ayrı ayrı ele alınması yerine tüm süreci lojistik hizmet sağlayıcı ile birlikte masaya yatırması ve detaylı analiz etmelerini biz tavsiye ediyoruz. Ancakböyle olduğu takdirdeHoroz Lojistik, firmanın tedarik zincirini daha hızlı, daha esnek ve daha düşük maliyetli hale getirecek projeler üretebilir. Firmanın iş süreçlerine bir bütün olarak bakabildiğimiz takdirde yapılabilecek iyileştirmelerin ne kadar anlamlı olabileceğini hep birlikte görmek mümkün olacaktır. Kriz bir fırsattır ve bu fırsattan firmaların zaman geçirmeksizin faydalanması ve verimlik artışı sağlamanın keyfini sürmesini diliyoruz.